چگونه تشخیص بدیم طلایی اصل است یا تقلبی ؟

طلا اصلی همواره رنگ ثابتی دارد و تغییر رنگ نمی‌کند، اما طلاهای فیک و تقلبی پس از گذشت مدتی به رنگ سیاه تبدیل می‌شوند.

 

طلا یکی از قدیمی‌ترین و با ارزش‌ترین فلزات جهان است و به‌عنوان یکی از نمادهای ثروت، برای همیشه جایگاه ویژه‌ای در ذهن افراد دارد. طلا به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خود، به‌طور گسترده در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، به دلیل قیمت بالای طلا، کلاهبرداران و تقلب‌گران همیشه سعی در تقلب و فروش طلا تقلبی دارند. از اینرو، تشخیص اصالت طلا برای خریداران و فروشندگان آن بسیار مهم است. در ادامه به بررسی روش‌های تشخیص طلایی اصل می‌پردازیم.

تشخیص اصل بودن طلا با استفاده از مگنت

بعضی وقت ها با کشیدن روکش طلا بر روی فلزات دیگر آن را به عنوان طلا به مشتری با قیمت کمتر می فروشند شما می توانید با استفاده از مگنت تشخیص بدید که طلا اصل است.

اگر طلا واکنشی با مگنت نداشته باشد، این ممکن است به معنای این باشد که طلا اصل است. زیرا طلا یک فلز نامغناطیس است و نباید به مغناطش واکنش نشان دهد. اگر طلا واکنشی با مگنت نشان دهد، این ممکن است به معنای این باشد که طلا تقلبی است.

بررسی نشانه های طلا برای اصل بودن

نشانه‌های طلا شامل نام تولیدکننده، وزن، شکل، کد و مارک سال تولید، عیار و … است. بررسی این نشانه‌ها، می‌تواند به تشخیص اصالت طلا کمک کند. برای مثال، بررسی نشانه‌های طلا می‌تواند مشخص کند که طلا از چه کشوری تولید شده است، آیا وزن آن صحیح است و آیا عیار آن مطابق با ادعا است یا خیر.

بررسی وزن طلا برای تشخیص طلایی اصل

می‌توانید از وزن طلا برای تشخیص آن استفاده کنید. اگر وزن طلا کمتر از وزنی است که باید باشد، این نشان می‌دهد که طلا شامل فلزات دیگری است و نه طلا. همچنین، اگر وزن طلا بسیار بالاست، این نشان می‌دهد که طلا فقط شامل فلزات دیگری است و نه طلا.

وزن طلا نیز یک فاکتور مهم در تشخیص طلا اصل و تقلبی است. برای مثال، یک بار طلا اصل با وزن ۱۰ گرم باید دقیقاً ۱۰ گرم باشد. اگر وزن طلا با وزن اعلامی مطابقت ندارد، احتمالاً طلا تقلبی است.

این چیزی است که در هنگام خرید دستبند طلا باید توجه داشته باشید باید وزن دستبند طلا را با وزنی که در مشخصات آن ذکر شده است مقایسه کنید. اگر وزن دستبند طلا با وزنی که در مشخصات آن ذکر شده است مطابقت داشته باشد، می‌توانید به این نتیجه برسید که دستبند طلا اصل است.

توجه به رنگ طلا برای شناسایی تقلب بودن یا اصل

طلاهای آبکاری شده، معمولاً با گذر زمان، کیفیت خود را از دست می‌دهند و فرسوده می‌شوند. در حین فرسایش، این نوع طلاها تغییر رنگ چشمگیری را نشان می‌دهند و این تغییر رنگ بر روی پوست یا لباس شما قابل مشاهده است. این نشانگر این است که طلا واقعی نیست و تنها آبکاری شده است.

طلا اصلی همواره رنگ ثابتی دارد و تغییر رنگ نمی‌کند، اما طلاهای فیک و تقلبی پس از گذشت مدتی به رنگ سیاه تبدیل می‌شوند. اگر جواهری که خریداری کرده‌اید پس از مدتی به رنگ سیاه تغییر پیدا کنند این نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

بررسی حروف که بر روی طلا حک شده است

برای تشخیص طلا اصل از تقلبی، یکی از روش‌ها بررسی کد‌ها و اعدادی است که بر روی آن حک شده است. این اعداد باید خوانا و واضح نوشته شده باشند و هیچ گونه تو رفتگی و برآمدگی خاصی نداشته باشند. این حروف اطلاعاتی در مورد عیار، روش ساخت و محل ساخت طلا را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، حرف T برای تهران و حرف E برای اصفهان است. علاوه بر این ، GP، مخفف کلمه طلا اندود شده‌،GF  به معنای پر شدن طلا و GEP به معنای آبکاری طلا است.

همراه با این حروف، اعداد دیگری نیز ذکر می‌شود که نشان دهنده شماره کارخانه، ثبت شده در سازمان استاندارد و اتحادیه کشوری است

برای خرید نیم ست طلا به این نکته حتما توجه کنید

  • استفاده از سرکه برای تشخیص اصل بودن طلا

شما می توانید از سرکه برای تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن طلا استفاده کنید

در اول کار طلا را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا تمام آلودگی های آن از بین برود تا نتیجه آزمایش به درستی تعیین شود. سپس طلا را در یک ظرف قرار دهید و کمی سرکه به آن اضافه کنید و به مدت ۱۰ دقیقه طلا را در سرکه نگه دارید. اگر طلا با سرکه واکنش ندهد، احتمالا طلا اصل است. اما اگر طلا به رنگ سیاه یا رنگ دیگر تغییر رنگ داد، احتملا طلای شما تقلبی است.

خانم ها برای خرید انگشتر طلا بزرگ زنانه مجلسی برای اینکه حساسیت و وسواس برای اصل بودن یا تقلبی بودن آن نداشته باشند می توانند از این روش ساده استفاده کنند انگشتر طلا را در ظرف سرکه قرار دهید و اگر بعد از ۱۰ دقیقه رنگ انگشتر طلا تغییر نکرد یعنی انگشتر طلا اصل است در غیر این صورت اگر تغییری کند نشان دهنده تقلبی بودن آن است.

تشخیص با استفاده از آزمایش اسید نیتریک

روش دیگر برای تشخیص طلا اصل یا تقلبی استفاده از آزمایش اسید می باشد. در این روش، یک قطره اسید نیتریک روی طلا اعمال می شود. طلا اصل با اسید نیتریک واکنش نشان می دهد ولی طلا تقلبی با این اسید واکنش نمی  دهد و در نتیجه رنگ طلا تغییر نمی کند.

نکته : در این روش ممکن است آسیبی به طلا شما برسد پس زیاد توصیه نمی شود

استفاده از سنگ محک برای بررسی طلای اصل

یک روش دیگر برای شناسایی طلا اصل، استفاده از سنگ محک می باشد. این سنگ سیلیکات یا کوارتزی نرم است که در گذشته برای تشخیص طلا اصل از بدل استفاده می شده است. شما می توانید سنگ محک را تهیه کنید و سپس طلا را به آرامی روی آن بکشید؛ اگر طلا اصل باشد، ردی درخشان و زرد از خود به جای گذاشته در غیر این صورت تقلبی است.

گاز گرفتن طلا برای تشخیص اصل بودن طلا

یکی از روش‌های تشخیص طلای اصل، فشار آرام گاز بین دندان‌ها است. سپس با دقت آن را بررسی کنید. اگر جای گازگیری شما تو رفته باشد، طلا اصل است و هرچه فرورفتگی آن عمیق‌تر باشد، عیار طلا بالاتر است. این موضوع به دلیل نرم بودن طلای خالص فلزی نرم است.

خرید طلا از فروشگاه دلی گلد

اگر به دنبال خرید طلا با انتخاب دقیق و با اطمینان هستید فروشگاه طلا دلی گلد با مجموعه‌ای از طلاهای متنوع، جاذبه‌ای خاص را برای هر سلیقه‌ای ارائه می‌دهد. از طرح‌های کلاسیک گرفته تا طراحی‌های مدرن، هر محصول در گالری طلا ما نمایانگر دقت و ذوق بالای تیم ماست.

Share