راغفر کارشناس اقتصادی؛

نه تورم مهار شد و نه تولید رونق گرفت | علت اصلی افزایش قیمت‌ها سیاست‌های حاکمیت است

کارشناس اقتصادی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در خصوص مهار تورم تصریح کرد آنچه که ما زندگی خودمان و مردم شاهد هستیم یک چیز کاملا متفاوت است و این است که آنچه که امروز نگرانی اصلی مردم است همین افزایش قیمت هاست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، با پایان سال ۱۴۰۲ آخرین خبر برای تحلیل اقتصاد ایران در سالی که گذشت همچنین پیش بینی وضعیت سال جدید، آخرین خبر با دکتر راغفر از کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشست این کارشناس مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها را سیاست‌های حاکمیت دانست که از طریق افزایش قیمت ارز تورم رخ داده است.

راغفر در پاسخ به سوالی درباره تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) با پاسخ کنایه‌ای گفت: این که شعار سال نتیجه و جوابش کاملا مشخص است.
وی در ادامه افزود: نه تورم مهار شد و نه تولید آن رونق گرفت. نه تنها بلکه برعکس اتفاق افتاد. البته سالیان سال است که چنین شده است. یعنی هر سال به اسم تولید مزین شده اما هرسال دریغ از سال قبل.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در واکنش به اظهارات رئیس جمهور در خصوص مهار تورم تصریح کرد آنچه که ما زندگی خودمان و مردم شاهد هستیم یک چیز کاملا متفاوت است و این است که آنچه که امروز نگرانی اصلی مردم است همین افزایش قیمت هاست. علت اصلی آن هم سیاست‌های خود حاکمیت است که عمدتا از طریق افزایش قیمت ارز این تورم رخ داده و کسری بودجه‌های بزرگ حاکمیت به خصوص هزینه‌های خارج از کشور از جمله دلایل خیلی مهمی هستند.

راغفر در پایان این گفتگو در خصوص پیش بینی وضعیت تورم در سال آینده با اشاره به سیاست‌های دولت تاکید کرد هیچ کدام از شاخص‌هایی که وجود دارد حکایت از مهار تورم ندارد بلکه اشاره به افزایش تورم بیش از نرخ‌های امسال را حکایت دارد. علت اصلی آن هم کسری بودجه و تعهدات برون مرزی کشور است. اینها همه نقش تعیین کننده‌ای دارند و تا زمانی که این نرخ ارز کنترل نشود به نظرم میرسد که وضع بدتر از این هم خواهد شد.

Share