در برنامه فوتبال برتر؛

قلعه‌نویی: نتیجه نمی‌گرفتیم در تیم ملی نمی‌ماندم | برنامه جوانگرایی از فروردین شروع می‌شود

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران درباره عدم نتیجه‌گیری در جام ملت‌های آسیا گفت: بعد از بازی‌ها وظیفه من عذرخواهی از مردم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، امیر قلعه‌نویی، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر درخصوص عدم نتیجه‌گیری در جام ملت‌های آسیا اظهار داشت: تا به حال در ادوار اخیر جام ملت‌های آسیا ۴ بار به نیمه‌نهایی رسیدیم و فقط من و قطبی عذر خواهی کردیم که وظیفه ما هم بوده است. ناراحت شدیم که نتوانستیم مردم را خوشحال کنیم و شرمنده شدیم که این مسئله اول از همه به پای سرمربی است.

وی افزود: خدا شاهد است که من برای تایید خودم کسی را در کادرفنی نیاوردم و مشورت پذیر هستم. بارها در جلسه کادرفنی نظرات را شنیدیم و تصمیمات تغییر کرده است. من حتی از کادر پزشکی هم در جلسات کادر فنی استفاده می‌کنم. با این حال برخی برای تخریب من این صحبت‌ها را مطرح می‌کنند.

قلعه‌نویی با اشاره به خروج احمد نوراللهی از اردوی تیم ملی عنوان کرد: می‌خواستیم حسین نژاد و امید ابراهیمی بازی کنند و ببینیم برای جام ملت‌ها می‌شود روی این ۲ بازیکن حساب کرد یا خیر و به نوراللهی اطلاع دادیم اما ناراحت شد و اردو را ترک کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال درباره مشکلات تیمش در جام ملت‌های آسیا گفت: ما مقابل همه‌ حریفان‌مان در جام ملت‌های آسیا از نظر آماری برتر بودیم. اینکه باختیم «چرا» ندارد و همین مسئله خودش جذابیت فوتبال است. آمار سن بالا را باید از نظر دوندگی بازیکنان سنجید که در این مقوله خوب بودیم. ما در تیم تقسیم‌بندی انجام دادیم و البته بعضی مواقع نیز به مشکل خوردیم؛ مثلا مصدومیت صادق محرمی.

وی افزود: بر اساس آمار AFC ما نوسان نداشتیم مگر آنکه در حد و اندازه خودمان ظاهر نشدیم. در مقابل هنگ‌کنگ و سوریه موقعیت‌های زیادی را از دست دادیم که می‌توانست نتیجه را بسیار تغییر دهد ولی خب نتوانستیم موقعیت‌ها را با گل تمام کنیم. در ارزیابی باید ببینیم که چقدر یک تیم موقعیت ایجاد کرده و از موقعیت‌ها استفاده کرده است.

قلعه‌نویی درباره قراردادش با فدراسیون فوتبال گفت: در قرارداد من هیچ شرطی برای ماندن وجود نداشته اما اگر نتیجه نمی‌گرفتیم، خودم در تیم ملی نمی‌ماندم. ما نتوانستیم نتیجه بگیریم، فوتبال همین است و فقط ناراحت شدیم که نتوانستیم مردم را خوشحال کنیم.

سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد اتفاقات بازی با قطر تصریح کرد: گل اول و سوم قطر از روی خوش شانسی آن‌ها بود. پیش از گل سوم قطر، این تیم در نیمه دوم اصلا موقعیتی نداشت. کدام مربی می‌تواند آنالیز کند که اگر توپ به پاشنه مدافع خورد باید چه کرد؟ برخی اشتباهاتی که دیدیم، جزئی از فوتبال است و اتفاقات عجیبی نیست. بزرگ‌ترین بازیکنان دنیا نیز در موقعیت‌های حساس بارها اتفاقات بد را رقم‌ زده‌اند. ما یک بدشانسی داریم، یک اتفاق و یک آنالیز که همگی در نتیجه موثر هستند. اینکه در یک نیمه، هر پنج دقیقه یک کرنر داشتیم، یعنی اینکه برنامه داشتیم و درست عمل کردیم. قطری‌ها بازی مستقیم پیش رفتند و ما ایجاد موقعیت‌های مختلفی داشتیم ولی بد شانسی موجب باخت ما شد.

قلعه‌نویی اظهار داشت: این حرف درست نیست که چون یک ماه پیش به قطر چهارتا گل زدیم، باید حتما مقابل قطر پیروز می شدیم. اگر به اندازه گفته برخی منتقدین ایراد داشتیم، چطور توانستیم موقعیت‌ها، حملات و کرنرهای زیادی داشته باشیم؟ قطر قهرمان دوره قبل بوده و با خوش‌شانسی توانست ما را ببرد با اینکه ایجاد موقعیت ما در جام ملت‌ها از بازی که پیروز شدیم بیشتر بود. اینکه قطر در کشوری دیگر توانست قهرمان آسیا شود یعنی تیم ضعیفی نیست.

سرمربی تیم ملی فوتبال عنوان کرد: مهدی قایدی در هیچ تورنمنت ملی نبود و این من بودم که او را برای جام ملت‌های آسیا دعوت کردم، قایدی مقابل سوریه عملکرد مناسبی نداشت و با توجه به کیفیتی که می‌خواستیم و نداشت، بدنش تخلیه شده بود و به درد بازی مقابل ژاپن هم نمی‌خورد. در بازی مقابل قطر دو تغییر داشتیم یکی حضور طارمی و حاج صفی، ما مهدی طارمی را در پست وینگر چپ گذاشتیم و به جای محبی که بدنش خالی شده بود قرار دادیم. در واقع آنالیزهای ما اشکالی نداشت.

وی ادامه داد: عدم حضور طارمی در بازی مقابل ژاپن، و برگشت او برای ما حاشیه ‌و مشکلی ایجاد نکرد و به نظرم او بازیکن کلیدی تیم ملی است. ما چهل روز بدون هیچ حاشیه‌ای در اردو بودیم و یکی از همدل ترین تیم‌های ملی بودیم و این مسئله یکی از دلایل بزرگ دلسوزی ما به خاطر عدم نتیجه است.

قلعه‌نویی تصریح کرد: ما مقابل قطر برخی اشتباهات داشتیم؛ قبل بازی ریکاوری داشتیم و وضعیت بازیکنان را بررسی کردیم و تغییراتی را نیز اعمال کردیم. همان گروهی که برای بازی با ژاپن آنالیز را انجام داد، این بار هم آنالیز کرد. ما چیزی کم نگذاشتیم اما مسائل غیر منتظره‌ای مثل ظاهر شدن طارمی پایین‌تر از سطح واقعی، پیش آمد و باعث باخت شد و زیبایی فوتبال نیز به همین اتفاقات است.

وی درباره بازی نکردن قایدی مقابل قطر عنوان کرد: اگر در حالت عادی بودیم و به نیمه‌های وقت اضافه می‌رسیدیم، هر ۲ وینگر را تغییر می‌دادیم چون قایدی و علی قلب زاده بیشتر هم گرم کرده بودند اما هر دفعه که از سردار آزمون می‌پرسیدیم که توان ۱۲۰ دقیقه را دارد؟ پاسخ مثبت می‌دیدیم. به نطرم او تورنمنت خوبی داشت و از نظر دوندگی و تلاش در بهترین حالت خود ظاهر شد. او تمرین و ریکاوری خوب دیده بود و حتی برخی تمریناتش را به علت مصدومیت لغو کردیم اما کارشناسان از این مسئله خبر ندارند. از روزی که‌ آمدیم، کارمان را شروع کردیم و فکر نمی‌کنم هیچ کادری اینقدر وقت گذاشته باشد.با تمام این احوالات، مدل اظهار نظر برخی کارشناسان در مورد همکارانشان که در کادرفنی به ما کمک می‌دهند درست نیست. کادرفنی ما سوابق و تجربیات بسیار زیاد بین المللی و داخلی در سطوح مختلف دارند که به نظرم اصلا نباید با بی احترامی درباره آن‌ها صحبت کرد.

سرمربی تیم ملی در خصوص انتقادها از سیستم دفاعی تیمش گفت: ما فقط جلوی هنگ‌کنگ گل نخوردیم ولی در ساختار دفاعی بسیار موفق بودیم و تیم دوم مسابقات شدیم. برخی جاها اشتباهات فردی داشتیم که گل خوردیم و این را هم قبول داریم ولی این مسئله ساختار دفاعی ما را زیر سوال نمی‌برد. موقعیت‌های روی دروازه ما خیلی کم بود ولی خب گل خوردیم در آن‌ها. اینکه تک موقعیت گیر حریف می‌آید و گل می‌شود یک ایراد است ولی نمی‌شود به یک تیم در ۹۰ دقیقه موقعیت نداد. این گل خوردن‌ها را باید آنالیز کنیم و آن را حل کنیم.

قلعه‌نویی افزود: نظر مردم مهم است و باید به آن احترام گذاشت. وقتی رئیس جمهور و رئیس مجلس برای تبریک پیروزی تیم ملی تماس گرفتند، همه بچه‌ها راجع به اقتصاد مردم صحبت کردند. اصلاح زیرساخت بسیار مهم است و از سال‌ها پیش این مسئله گفتیم که باید انجام شود. ما پتانسیل‌های بسیار زیادی داریم که برخی از آن‌ها در نقاط مختلف کشور کشف شده‌اند و امثال طارمی در اختیار ما قرار کرفته است. خیلی از بازیکنان ما در سن بالا کشف می‌شوند و به نظر دیر است. تقویت تیم ملی نظر خوبی است ولی اینکه قضاوت اشتباه و نامحترمانه کنند، اشتباه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه جوانگرایی ما از فروردین شروع می‌شود و به دنبال تغییرات نتیجه‌گرا هستیم. شاید ۱۰ جوان که به تیم ملی بیایند نداشته‌باشیم اما باید تمام تلاشمان را کنیم. از ابتدا قرار بود که جوانگرایی بعد از جام ملت‌ها شروع شود ولی با شیب ملایم.در دفاع باید بازیکنان با تجربه داشته باشیم و هافبک‌ها جوان‌تر. الان یک لیست ۳۰ نفره از جوانان داریم که قرار است به تیم ملی اضافه شوند.

Share