یک کار خوب؛

غرس بیش از ۱۵۰۰ اصله نهال جنگلی توسط باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل

فرمان بر تصریح کرد: جنگلهای هیرکانی با قدمتی دیرینه از بزرگترین سرمایه‌های این خاک و بوم هستند و یادگاری هستند که نسل در نسل به دست ما سپرده شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برای چندمین سال پیاپی باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل اقدام به غرس بیش از ۱۵۰۰ اصله نهال جنگلی در منطقه قلاعی کرد.

نادر فرمان بر در حاشیه مراسم کاشت نهال در منطقه قلاعی اظهار کرد:  این درختکاری با همکاری سازمان منابع طبیعی، کارگاه خانه خورشید و هیات دوچرخه سواری سیاهکل انجام شده است.

وی بیان کرد: بیش از ۱۵۰۰ اصله نهال در چند مرحله در منطقه قلاعی غرس گردید.

 مدیر باشگاه کوهنوردی و صعودهای ورزشی مرداویج سیاهکل با اشاره به آتش سوزی‌های جنگل در روزهای آخر تابستان و اوایل پاییز گفت: در شهرستان سیاهکل به دنبال وزش باد گرم در منطقه قلاعی آتش سوزی داشتیم که سعی می‌کنیم عرصه‌های نابود شده را دوباره احیا کنیم البته این امر بیشتر نیاز به فرهنگ‌سازی مردم محلی دارد.

فرمان بر با بیان این که در حوزه شهرستان سیاهکل حدود ۴۲ هزار هکتار جنگل و ۲۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد خاطرنشان کرد: جنگلهای شهرستان سیاهکل ادامه جنگلهای هیرکانی منطقه گیلان می‌باشند و نادرترین گونه‌های انجیلی و گونه‌های راش، ممرز، بلوط و سرخ دار که جزو جنگلهای حفاظتی ما محسوب می‌شوند.

وی به بحث تنفس جنگل اشاره کرد و گفت:  بیش از ۵۰ سال قبل جنگلهای هیرکانی در قالب شرکت‌های بهره برداری مورد استفاده قرار می‌گرفتند و درآمد حاصل از این بهره برداری توسط همان شرکت‌ها برای جاده سازی، جنگل کاری و حفاظت و مراقبت از جنگل و منابع طبیعی استفاده می‌شد.

به گفته مدیر باشگاه مرداویج، از اول مهر ۹۶ طرح تنفس جنگل مطرح و برداشت چوب درختان جنگلی ممنوع شد که استان گیلان اولین استانی بود که این برنامه را عملی کرد و طی آن شرکت‌های بهره بردار از جنگل خارج شدند و شرکت حفاظتی برای حفاظت از جنگل قراردادی را با منابع طبیعی تنظیم نمود.

وی در مورد کاهش جنگلهای شمال و تخریب آن گفت:  در بحث تخریب جنگل ما هم بحث ورود دام‌های مازاد و غیر مجاز به جنگل را داریم که عرصه‌های جنگلکاری شده را نابود می‌کنند و هم مبحث کشاورزی و تصرفات و البته از قاچاق چوب هم نباید چشم پوشی کرد. البته از آنجا که کاشت نهال اتمام کار ما نبوده، جهت نگهداری از آن‌ها به وسیله سیم خاردار و پایه‌های چوبی محوطه نهالکاری شده محصور گردید تا از ورود دام و تخریب آن‌ها جلوگیری شود که تمامی هزینه‌های آن نیز توسط خیرین وطبیعت دوستان پرداخت گردیده است.

نادر فرمان بر دیلمی با بیان اینکه شهرستان سیاهکل به لحاظ دارا بودن جنگلهای هیرکانی در استان گیلان شاخص است افزود: هر اندازه که حال جنگل‌ها خوب و بهتر باشد به همان نسبت حال حیات وحش هم عالی خواهد بود.

وی به بحث آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم اشاره کرد و گفت: ما همه موظف هستیم که نهایت تلاش را در حفاظت از طبیعت داشته باشیم. منطقه قلاعی شهرستان سیاهکل یعنی همین منطقه‌ای که درآن درخت کاری صورت گرفته زیست گاه بسیار مهم و عالی برای گونه شکار ممنوع قرقاول است.

فرمان بر تصریح کرد: جنگلهای هیرکانی با قدمتی دیرینه از بزرگترین سرمایه‌های این خاک و بوم هستند و یادگاری هستند که نسل در نسل به دست ما سپرده شده‌اند و حال ما بر خود نیز وظیفه میدانیم تا این موهبت الهی را پاسداشت کرده و به سلامت تحویل نسلهای بعدی دهیم.در پایان از تلاشهای تمامی عزیزانی که بدون منت در این اتفاق همراه بودند کمال تقدیر و تشکر را داریم و امیدواریم این بیعت خیرخواهانه جهت حفظ محیط زیست به درستی و دلسوزانه‌تر از قبل تحویل نسلهای آینده گردد.

شهرستان سیاهکل ۴۲ هزار هکتار جنگل دارد که در حفظ و نگهداری از آن علاوه بر حفاظت جنگلبانی و محیط زیست، فرهنگ‌سازی مردمی هم لازم و ضروری است.

این نهالکاری توسط باشگاه کوهنوردی مرداویج برای چندمین سال پیاپی با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین کارگاه خانه خورشید و هیات دوچرخه سواری شهرستان سیاهکل صورت پذیرفته است که دو سال گذشته نیز بالغ بر ۱۰۰۰ اصله نهال در این منطقه توسط باشگاه کوه نوردی مرداویج غرس گردیده بود.

Share