دانشگاه‌های برتر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC اعلام شدند

سقوط ادامه دار رتبه دانشگاه گیلان در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام

درحالی که دانشگاه گیلان براساس رتبه بندی سال ۲۰۲۱ در بین دانشگاه های جهان اسلام رتبه ۱۲۵-۱۰۱ قرار داشت، این رتبه در سال ۲۰۲۲ به ۱۵۰-۱۲۶ و در سال ۲۰۲۳ نیز جایگاه دانشگاه گیلان به رتبه ۲۰۰-۱۷۶ تنزل یافت، تا سقوط این دانشگاه ادامه دار باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه­‌بندی دانشگاه‌­‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام انتشار یافت، که از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی در این رتبه‌بندی حضور دارند.

به نقل از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، فاضل‌زاده اظهار داشت: در رتبه­‌بندی دانشگاه ­‌های جهان اسلام ۲۰۲۳، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه بسیاری از دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور ندارند، رتبه ­بندی دانشگاه‌­‌های جهان اسلام می‌تواند علاوه بر مشخص کردن جایگاه هر دانشگاه در بین کشور‌های اسلامی با نشان دادن نقاط ضعف و قوت دانشگاه‌ها براساس هر معیار، اساس هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری دانشگاه‌ها قرار گیرد.

رئیس مؤسسه ISC گفت: رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام از سال ۲۰۱۸ توسط ISC انجام می‌گیرد که در نمودار ۱ روند حضور تعداد دانشگاه‌ها در این رتبه‌بندی قابل مشاهده است.

نمودار ۱: روند حضور تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی جهان اسلام ISC

فاضل‌زاده افزود: ۱۰ دانشگاه برتر حاضر در این رتبه­‌بندی، از کشور‌های عربستان، قطر، مالزی، پاکستان، لبنان، ایران و امارات متحده عربی هستند که کشور عربستان با ۴ دانشگاه و بقیه کشور‌ها هر کدام با یک دانشگاه در میان ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار گرفته‌­اند.
جدول ۱: دانشگاه‌های برتر رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC

دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳
رئیس مؤسسه ISC در ادامه گفت: از میان دانشگاه­‌های ۵۷ کشور اسلامی، در مجموع ۴۹۹ دانشگاه از ۳۳ کشور اسلامی شرایط حضور در این نظام رتبه‌بندی را داشته‌اند. بیشترین تعداد حضور دانشگاه ­‌ها متعلق به کشور‌های ترکیه، ایران و پاکستان می‌باشد که به ترتیب ۱۲۲، ۸۰ و ۴۷ دانشگاه در این رتبه‌بندی دارند.
وضعیت سایر کشور‌های اسلامی به لحاظ تعداد دانشگاه­‌های حاضر در رتبه ­بندی در نمودار ۲ نشان داده شده است.

نمودار ۲: تعداد دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳

دانشگاه‌های اول کشور‌های اسلامی در جدول ۲ نشان داده شده است.

جدول ۲: دانشگاه‌های اول هر کشور در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳

دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳

فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: تعداد ۸۰ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه‌بندی حضور دارند. این در حالی است که در رتبه‌بندی سال گذشته ۷۴ دانشگاه از ایران حضور داشتند.
در نمودار ۳ روند حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی جهان اسلام ISC قابل مشاهده است.

نمودار ۳: روند حضور دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی جهان اسلام ISC

وی افزود: از میان دانشگاه‌های ایرانی حاضر در رتبه‌بندی، دانشگاه تهران در زمره ۱۰ دانشگاه برتر جهان اسلام قرار دارند و دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی‌امیرکبیر، صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران، صنعتی اصفهان، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی مشهد دانشگاه‌های حائز رتبه زیر ۵۰ هستند.
در جدول ۳ تعداد و رتبه­‌های دانشگاه‌های ایران در رتبه­‌بندی دانشگاه ­‌های جهان اسلام ۲۰۲۳ نشان داده شده است. لازم به ذکر است دانشگاه‌هایی که رتبه‌بندی آن‌ها در بازه یکسان هستند همگی هم رتبه بوده و ترتیب اسامی براساس حروف الفبا (به لاتین) مطابق با سامانه رتبه‌بندی ISC است.
جدول ۳: جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳

۱۰ دانشگاه برتر ایران در هر یک از معیار‌های رتبه‌بندی اسلامی ISC در جدول ۴ نشان داده شده است.

جدول ۴: رتبه‌های برتر دانشگاه‌های ایران در هر یک از معیار‌های رتبه‌بندی جهانی ISC

روش‌شناسی رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC ۲۰۲۳
رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه­‌بندی دانشگاه ­‌های جهان اسلام ۲۰۲۳، دانشگاه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که حداقل ۵۰۰ مدرک در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۱۹ در پایگاه وب آو ساینس (WoS) به ثبت رسانیده باشند.
وی افزود: اطلاعات این رتبه‌بندی از پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی نظیر USPTO، WoS، Incites گرد‌آوری شده است.
مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به منظور رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام در معیار‌های خود، مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها که عبارتند از: پژوهش (با وزن۶۰ درصد)، نوآوری (با وزن ۱۵ درصد)، آموزش (با وزن ۱۰ درصد) و فعالیت‌های بین‌المللی (با وزن ۱۵ درصد) در نظر گرفته و بر این اساس دانشگاه‌های کشور‌های اسلامی را مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌دهد.
محاسبه تعداد مقالات سلب اعتبار شده (Retractions) دانشگاه ­‌ها با نمره منفی است که در شاخصی تحت عنوان اعتبار منفی (Neg Rep) آورده می‌­شود.

در جدول ۵ شاخص ­‌های مورد استفاده در این رتبه‌بندی نشان داده شده است.

جدول ۵: معیار‌ها و شاخص‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان اسلام ISC
گفتنی است نتایج کامل این رتبه‌بندی در وبگاه رتبه‌بندی‌های جهانی ISC به آدرس https://wur. isc.ac با نام ISC Islamic World University Rankings ۲۰۲۳ در دسترس است.

Share