معاون آموزشی وزیر علوم خبر داد:

ماموریت خاص دانشگاه گیلان در طرح تحول آموزش عالی؛ اقتصاد دریا و تکنولوژی و فناوری های دریایی

معاون آموزشی وزیر علوم، خواستار تشکیل کمیته راهبری طرح تحول در همه دانشگاه ها شد و اضافه کرد: دانشگاه های استان گیلان، براساس آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی، دانشکده های علوم و فناوری های نوین و بین رشته ای و فناوری های آینده را با تاکید بر دریا تاسیس کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست استان گیلان را مهد علم و دانش و ایمان و معنویت و شجاعت دانست و اظهار کرد: گیلان یکی از شاخص های تاریخی استقلال کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه گیلان جزء دانشگاه های برتر کشور است، افزود: اگرچه در دوران کرونا شاهد کاهش کیفیت آموزش بودیم، اما بعد از این دوران طی دو مرحله و به سرعت آزمون ها و آموزش های حضوری را آغاز کردیم و خوشبختانه به کیفیت مناسب رسیدیم.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تشکیل کمیته طرح تحول آموزش عالی در راستای سند تحول دولت سیزدهم، تصریح کرد: دانشگاه ها جایگاه ویژه ای در سند تحول دولت دارند و لذا وزارت عتف با تاکید بر آمایش سرزمین استان ها، کمیته مذکور را تشکیل داد.
دکتر عموعابدینی، نیازمحوری را ماموریت عام دانشگاه دانست و عنوان کرد: اساس طرح تحول مبتنی بر نیازمحوری و علوم نوین و و فناوری های آینده و گام دوم انقلاب است.
وی با بیان اینکه علوم بین رشته ای و فناوری های آینده اقتدار کشور را برای گام دوم انقلاب تامین می کنند، گفت: در راستای تحول در نظام پذیرش، حمایت و نگه داشت و به کارگیری استعدادهای درخشان و نخبگان و اساتید جوان را در دستور کار داریم.
دبیر کمیته طرح تحول آموزش عالی، گام دوم انقلاب را رکن رکین این طرح تحولی دانست و متذکر شد: نقش دانشگاه در تمدن سازی برجسته است و لذا باید نیاز علمی آینده کشور را مشخص کنیم.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم بر توسعه علم و دانش و پژوهش با محوریت جوانان و محققین و دانشمندان تاکید فرمودند، اضافه کرد: دانشگاهیان عامل اصلی قدرت کشور هستند و لذا نقش اصلی بیانیه گام دوم به دانشگاه ها سپرده شده است.
دکتر عموعابدینی ریل گذاری برنامه هفتم توسعه را دریاپایه دانست و متذکر شد: بخش مهمی از مرز کشور دریایی است و باید اقتصاد دریا را فعال کنیم لذا ماموریت خاص دانشگاه گیلان در طرح تحول آموزش عالی مبتنی بر اقتصاد دریا و تکنولوژی و فناوری های دریایی است.
وی دانشگاه را اتاق فکر استان دانست و تصریح کرد: براساس ماده ۲۳ قانون بهره وری به دنبال راه اندازی نظام جامع آموزشی کشاورزی هستیم، یعنی دانشجوی حرفه ای کشاورزی داشته باشیم که احتمال اشتغال را بالا می برد.
معاون آموزشی وزارت عتف، نیازمحوری را از مصوبات شورای عالی برنامه ریزی آموزشی کشور دانست و گفت: در طرح تحول آموزش عالی، علوم پایه را ویژه دیدیم؛ همچنین برخی از رشته های علوم انسانی و کشاورزی در دستور کار قرار دارند.
وی دیپلماسی علمی را یکی از ظرفیت های جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: ایران تمدن ساز بوده و نور علم طی قرن ها از دریچه ایران به تمامی کشورها تتابیده است؛ امروز نیز در عرصه های نانوتکنولوژی و سلول های بنیادی در دنیا مرجع هستیم.
دکتر عموعابدینی، خواستار تشکیل کمیته راهبری طرح تحول در همه دانشگاه ها شد و اضافه کرد: دانشگاه های استان براساس آمایش سرزمین و آمایش آموزش عالی دانشکده های علوم و فناوری های نوین و بین رشته ای و فناوری های آینده را با تاکید بر دریا تاسیس کنند و هم افزا باشند.

گیلان بر خلاف برخی از استان ها دانشگاه های زیادی ندارد

دکتر فرید نجفی رئیس دانشگاه گیلان هم در این نشست با اشاره به ایجاد دانشگاه جامع گیلان از سال ۱۳۵۵، افزود: پیشرفت دانشگاه گیلان بعد از انقلاب سرعت گرفت و اکنون ۱۳۷ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۵۳ رشته – گرایش در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵۴ رشته – گرایش در مقطع دکترا داریم.

دکتر نجفی با بیان اینکه مجموعا در ۵۴۴ رشته – گرایش پذیرش دانشجو داریم، خاطرنشان کرد: دانشگاه گیلان دارای ۱۰ دانشکده، دو پژوهشکده و یک پردیس است.

وی دانشکده های دانشگاه گیلان را شامل فنی و مهندسی، مهندسی مکانیک، فنی مهندسی شرق گیلان، معماری و هنری، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و علوم انسانی، علوم کشاورزی، منابع طبیعی، علوم پایه و علوم ریاضی دانست و متذکر شد: پژوهشکده حوزه آبی خزر و پژوهشکده گیلان شناسی نیز در این دانشگاه فعال است.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به همکاری ۶۰۰ عضو هیئت علمی با این دانشگاه، اضافه کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ دانشجوی فعال داریم که هم اکنون مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۳۰۰ دانشجوی خارجی از کشورهای عراق و افغانستان و روسیه و یمن و سوریه و… داریم.

دکتر نجفی از عضویت دانشگاه گیلان در اتحادیه دانشگاه های کشورهای حوزه دریای خزر در سال ۹۵ و راه اندازی دبیرخانه دائمی این اتحادیه در این دانشگاه خبر داد و اضافه کرد: آموزش عالی استان گیلان با حدود ۹۰ هزار دانشجو فعالیت می کند.

وی با بیان اینکه گیلان بر خلاف برخی از استان ها دانشگاه های زیادی ندارد، خاطرنشان کرد: دانشگاه های جامع، فنی و حرفه ای، علمی و کاربردی، علوم پزشکی، آزاد اسلامی، پیام نور و فرهنگیان در استان فعال هستند. در دانشگاه پیام نور ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو، در دانشگاه علمی و کاربردی ۱۶۰۰ دانشجو، در دانشگاه فنی و حرفه ای ۶۰۰۰ دانشجو، در دانشگاه فرهنگیان ۱۶۰۰ دانشجو و در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۳۷ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند؛ همچنین ۱۱ هزار دانشجو در موسسات آموزش عالی غیر دولتی داریم.

رئیس دانشگاه گیلان، این دانشگاه را جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور دانست و متذکر شد: استان گیلان از نظر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز جایگاه خوبی در کشور دارد و قطعا با به کار گیری این ظرفیت ها شاهد پیشرفت چشمگیری در استان و کشور خواهیم بود.

دکتر محسن محمدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه گیلان نیز در این نشست به تشریح رشته های دایر در دانشگاه، برنامه ریزی برای ایجاد رشته های تقاضامحور بین  رشته ای با هدف رفع نیازهای استان و استفاده از پتانسیل های موجود، برنامه‌های آمایش سرزمین، مشکلات منابع طبیعی و محیط زیست، رویکرد حفاظت از منابع طبیعی، توسعه پایدار و اقتصاد دریامحور و دانشکده های اقماری پرداخت.

ادای احترام به شهدای گمنام دانشگاه، بازدید از دانشگاه و شرکت در نشست هیات رئیسه و رؤسای دانشکده های دانشگاه از دیگر برنامه های حضور معاون آموزشی وزارت عتف در دانشگاه گیلان بود.

Share