رئیس سازمان پسماند رشت خبر داد:

جریان یافتن فرآیند قرارداد زباله سوز رشت و تدوین طرح توجیه اقتصادی بانک‌ها

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به جریان یافتن تامین منابع مالی زباله سوز این شهر، گفت: کاشت چهار گیاه سازگار با دفنگاه سراوان در سطح حدود ۱۰ هزار متر مربع انجام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، علی مقصودی امروز ۲۲ اسفندماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر معاون اجرایی رئیس جمهور و بازدید از دفنگاه سراوان رشت، اظهار کرد: هفته گذشته در جلسه‌ی با حضور استاندار گیلان، معاون عمرانی استانداری، شهردار رشت و بنده در دفتر معاون اجرایی رئیس جمهور، مهمترین رویدادهای استان که از سال‌های گذشته باقی مانده از جمله دفنگاه سراوان بررسی شد.

وی یکی از مهمترین موضوعاتی که در استان از سال‌های گذشته بر روی زمین مانده و ۱۰ سال به طول انجامید را بلاتکلیفی در قرار داد زباله سوز رشت برشمرد و افزود: در حالی که قرار دادهای مشابه این طرح پیش رفته است اما این قرار داد ۱۰ سال طول کشیده به همین دلیل در این جلسه روش‌های تامین منابع مالی پروژه زباله‌سوز بررسی و صورتجلسه‌ای تنظیم و ابلاغ شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به جریان یافتن فرآینده قرار داد زباله سوز رشت و تامین منابع مالی آن، گفت: بر اساس این ابلاغ روش تامین منابع مالی به روش وام و از طریق بانک اعلام شد، در حال حاضر در جلسات کارشناسی با بانک‌ها و بررسی شرایط آن‌ها هستیم و به همین منظور طرح‌های توجیه اقتصادی که بانک‌ها نیاز دارند توسط کارشناسان و متخصصان تهیه می‌شود.

مقصودی با اشاره به ابراز رضایت معاون اجرایی رئیس جمهور از اقدامات انجام شده استان در خصوص لندفیل سراوان، خاطرنشان کرد: با توجه به رضایتمندی درباره اجرای سایر تعهدات لنفدیل سراوان شامل اقدامات حقوقی مربوط به تصفیه‌خانه شیرابه، مکان جایگزین، بهسازی و سایر امور مربوطه، انتظار می‌رود در روند تامین منابع مالی زباله‌سوز رشت مساعدت لازم بیش از گذشته صورت گیرد.

وی اولویت اول را تعیین تکلیف راه‌اندازی زباله‌سوز رشت دانست و افزود: زمانی که زباله سوز رشت راه‌اندازی شود عملا زباله‌ای نخواهیم داشت و مشکلات زباله شهر رشت و حتی استان حل می‌شود، اقدام پایدار و طولانی مدت برای حل معضلات زباله انتخاب روشی مناسبت است و راه‌اندازی زباله‌سوز رسیدن به این مهم را محقق می‌کند.

کاشت گیاهان سازگار در سطح حدود ۱۰ هزار متر مربع از دفنگاه سراوان رشت

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت درباره کاشت گیاهان مناسب در دفنگاه زباله سراوان، گفت: با توجه به سوابق علمی و مطالعه و بررسی آن‌ها درباره کاشت گیاهان سازگار با لندفیل‌ها یکسری از فاکتورها شامل سازگاری با دما، مقاوم در برابر گازهای متصاعد شده وآلودگی‌های موجود بررسی شد، برخی از گیاهان با شرایط موجود در دفنگاه‌ها سازگارتر هستند به همین دلیل کاشت آن‌ها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند.

مقصودی افزود: در بین این گیاهان یک گیاه مشهور و بین‌المللی به نام ویتور وجود دارد که در همه جای دنیا مشهور است به همین دلیل در حد ۱۵۰ میلیون تومان از این گیاه خریداری و در سطح بهسازی شده دفنگاه در ضلع غربی در مرحله پایانی کاشت قرار دارد، ریشه این گیاه بعد از دو سال کشت به عمق هفت متر می‌رسد، این گونه گیاهی جاندار بوده، برای تثبیت خاک استفاده می‌شود و با تغذیه‌ای که انجام می‌دهد، شیرابه را کنترل و مدیریت می‌کند.

وی با اشاره به کاشت گیاهان بومی سازگار با شرایط منطقه دفنگاه سراوان رشت، خاطرنشان کرد: گیاه بید بدلیل سازگاری و تغذیه کردن از خروجی دفنگاه گونه مناسبی برای کشت بود به همین دلیل قلمه این گیاه در طول ۸۰۰ متری به صورت رینگ دور دفنگاه کشت گردید، همچنین گیاه بومی نی یا خیزران نیز در قسمت خروجی کاشت شد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری رشت با اشاره به کاشت گیاه گلدار اختر در منطقه دفنگاه سراوان، گفت: کاشت گیاهان سازگار در سطح حدود ۱۰ هزار مترمربع و از دو ماه گذشته شروع شده و اکنون در مرحله پایانی قرار دارد.

Share