تفاوت اصلی میلگرد نرمال با میلگرد استاندارد

میلگرد به‌عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در سراسر کشور عرضه می‌شود.

میلگرد | میلگرد آجدار | میلگرد نرمال

میلگرد چیست؟

میلگرد (Rebar) یک نوع محصول فلزی عمدتاً فولادی است که دارای شکل ظاهری دوار، استوانه‌ای و طویل با قطرهای مشخص است. میلگردها دارای خواصی همچون استحکام بالا، انعطاف‌پذیری خوب، قابلیت پردازش مناسب و مقاومت در برابر خوردگی و حرارت مناسب هستند. میلگردها را می‌توان براساس شکل ظاهری، جنس، استاندارد تولید و کاربرد دسته‌بندی کرد.

براساس استاندارد، تمامی میلگردها دارای طول ۱۲متر هستند اما دسته‌ای از این نوع میلگردها که به نام میلگردهای نرمال شناخته می‌شوند، دارای طولی کمتر از این مقدار هستند. میلگرد به‌عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی در سراسر کشور عرضه می‌شود و میلگرد مشهد نیز مشتریان بی‌شماری دارد.

میلگرد نرمال چیست؟

میلگردهایی که طول آنها بین ۳.۲ تا ۱۱.۸ متر است، میلگردهای نرمال نامیده می‌شوند. میلگردهای نرمال دارای کمترین طول در بین انواع میلگردهای استاندارد هستند. در کاربردهایی که نیاز به استفاده از میلگردهایی با طول کمتر از میزان استاندارد است، می‌توان از میلگردهای ‌نرمال با طول دلخواه استفاده کرد. تولید میلگردهای نرمال باعث عدم‌ نیاز به برش‌کاری سایر میلگردها شده و به دلیل طول کمتر، دارای فرآیند ساخت آسان‌تری نیز هست.

همچنین میلگردهایی که به دلیل خطای دستگاه یا اپراتور، وجود اشکالات دیگر و یا کمبود ماده اولیه مورد نیاز، دارای طول کمتر از حالت استاندارد هستند، نیاز به مرجوع شدن نداشته و به عنوان میلگرد نرمال مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این حالت، این نوع میلگردها ارزانتر به‌فروش رسیده و باعث صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌های تولید می‌‌شوند. میلگرد نرمال نوعی میلگرد آجدار می‌باشد که به دو صورت شاخه و کلاف برای مصارف خاص تولید می‌شود.

میلگرد | میلگرد آجدار | میلگرد نرمال

انواع میلگرد نرمال

همانطور که قبلا اشاره شد میلگرد نرمال غالباً به صورت آجدار است. از آنجا که میلگرد نرمال همان میلگرد استاندارد با طول‌هایی کمتر از ۱۲ متر است، پس این دو، دسته‌بندی‌های یکسانی دارند. براساس گرید، آلیاژ تولید و همچنین براساس نوع آج، میلگردهای نرمال به سه دسته A2 (میلگرد مارپیچ)، A3 (میلگرد جناغی) و A4 (میلگرد مرکب) تقسیم می‌شوند. بیشترین کاربرد مربوط به دو نوع A2 و A3 است. در جدول زیر مشخصات انواع میلگردهای آجدار را مشاهده می‌کنید.

انواع میلگرد نرمال A2 A3 A4
علامت مشخصه آج ۳۴۰ آج ۴۰۰ آج ۵۰۰
حداقل تنش تسلیم ۳۴۰ ۴۰۰ ۵۰۰
حداقل مقاومت کششی ۵۰۰ ۶۰۰ ۶۵۰
زاویه خمش ۱۸۰ ۱۸۰ ۹۰
میزان ازدیاد طول نسبی ۱۸ ۱۶ ۱۰
رده سختی نیمه سخت نیمه سخت سخت
قابلیت جوشکاری توصیه نمی‌شود توصیه نمی‌شود توصیه نمی‌شود
سایر ویژگی‌ها نسبتا ترد ترد و شکننده شکننده

کاربرد میلگردهای نرمال

با توجه به اینکه میلگردهای نرمال دارای طول‌های متفاوتی هستند، در نتیجه کاربردهای خاص و متنوعی دارند. از سایزهای کمتر از ۱۲ میلی‌متر برای ساخت خاموت و از سایزهای بزرگتر برای تولید تیرچه استفاده می‌شود. همچنین از میلگردهای نرمال می‌توان در صنایع فنرسازی و فوندانسیون، بتن‌ریزی کف سازه‌ها، به عنوان میلگرد حرارتی، برای تقویت مقاومت بتن و تولید بولت استفاده کرد.

قیمت میلگرد نرمال

از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت میلگردهای نرمال می‌توان به مواردی شامل طول، سایز، وزن، آنالیز آن، نوع ماده اولیه، قیمت ماده اولیه، برند کارخانه تولیدکننده و نرخ دلار اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت میلگرد نیشابور در مشهد می‌توانید به سایت بازرگانی‌های فروش آهن آلات از جمله بازرگانی فرداد فولاد خراسان به نشانی https://fardadfoolad.ir مراجعه کنید.

میلگرد | میلگرد آجدار | میلگرد نرمال

تفاوت میلگرد نرمال با میلگرد آجدار

میلگرد نرمال یک نوع میلگرد آجدار است که دارای طولی کمتر از میزان ۱۲ متر یا همان میزان استاندارد است. هزینه تولید میلگرد آجدار نسبت به میلگرد نرمال بیشتر است و برای شرایطی که نیاز به طول کمتر از ۱۲ متر است، باید میلگردهای آجدار برش داده شوند. چنانچه در تولید میلگرد آجدار طول مطابق با میزان استاندارد نباشد و از آن حالت کمتر باشد، می‌توان به عنوان میلگرد نرمال استفاده کرد. در چنین حالتی می‌توان گفت میلگرد نرمال همان قطعات مرجوع‌شده از نظر طول میلگرد آجدار است.

در نهایت برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها، کاهش میزان تولید ضایعات و افزایش استفاده حداکثری از میلگردهای تولیدشده، می‌توان از میلگردهای نرمال استفاده کرد. این نوع میلگرد به شما این امکان را می‌دهد که برای تمام مصارف خاص از آن استفاده کرده و همینطور میلگردهایی مطابق استاندارد را با صرف هزینه‌ای کمتر و با کاربرد بیشتر خریداری کرد.

خرید میلگرد در مشهد

اطلاع مداوم از قیمت‌ها، یکی از مهمترین عوامل خرید به‌صرفۀ محصولات است و در این راستا، عضویت در صفحه و کانال فروشندگان، آسان‌ترین و سریع‌ترین روش ممکن جهت انجام این امر است. در صورتی که تمایل دارید از آخرین قیمت‌ها در شهر مشهد مطلع شوید، کانال قیمت آهن مشهد بهترین گزینه برای شماست. در این کانال می‌توانید قیمت به‌روز محصولاتی همچون تیرآهن، میلگرد، ورق، نبشی، ناودانی، سپری و وال پست و … را مشاهده نمایید.

Share