وزیر نیرو خبر داد؛

کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال | چهارمین سال خشک پیاپی در ایران

وزیر نیرو از کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال خبر داد و گفت: همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی ضروری است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: در طی ۲۰ روز اخیر بارش‌های خوبی داشتیم اما باید توجه داشته باشیم که در چهارمین سال خشک پیاپی به‌سر می‌بریم و حدود ۳۰درصد نسبت به سال‌های نرمال عقب هستیم.

وی افزود: تاثیرات خشکسالی را با اجرای پروژه‌های اضطراری به حداقل می‌رسانیم، با این حال ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف و همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی وجود دارد.

هدفگذاری ۳۰ میلیارد یورو پروژه در آب و فاضلاب

محرابیان گفت: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش برق ۷۵۷ هزار میلیارد تومان بود، البته در این عدد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیست.

وی افزود: در بخش آب و فاضلاب ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری کردیم و در بخش آب ۳۶۲ هزار میلیارد تومان پروژه هدفگذاری کردیم و مجموعا ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۳۰ میلیارد یورو پروژه هدفگذاری شد.

از مجموع این پروژه‌ها بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. حدودا ۸۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی است که باید تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: ایران از کشوری ۱۰۰درصد وابسته قبل از انقلاب اسلامی در حوزه آب و برق، به کشوری ۱۰۰ درصد خودکفا تبدیل شده است.

وی افزود: نه‌تنها نیاز خودمان را در بخش آب و برق به طور کامل برطرف میکنیم، بلکه امروز صادرات خدمات فنی و مهندسی آب و برق ایران به بیش از ۵۰ کشور جهان در حال انجام است.

محرابیان از هدفگذاری اجرای ۳۰ میلیارد یورو معادل ۱۲۲۴ هزار میلیارد تومان پروژه آب و برق در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: ۷۵۷ هزار میلیارد تومان در بخش برق، ۱۰۵ هزار میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب و ۳۶۲ هزار میلیارد تومان در بخش آب هدفگذاری شده که از این رقم، تا امروز مجموعا بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت بایستی ۸۲۴ هزار میلیارد تومان دیگر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در برنامه ابتدای دولت، هدفگذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، ۷۰۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق ۱۶۳ درصدی برنامه، ۱۱۴۴ میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که ۳۰ سد با مجموع ظرفیت مخزن ۵.۴ میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد،گفت: تا امروز ۲۱ سد با حجم مخزن ۳.۹ میلیارد مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از ۷۰ درصد برنامه محقق شده است‌‌.

وی افزود: هدفگذاری شده بود که میزان برخورداری از آب لوله کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد ۹۰ درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق ۶۰ درصدی، به ۸۶.۸۱ درصد زسیده است.

وی ادامه داد: در بخش برق هدفگذاری شده بود که ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، ۸ هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.

محرابیان در خصوص برنامه‌های احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع ۶۴۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز ۴ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

وی افزود: در خصوص احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیازمند یک جراحی افتصادی بودیم تا احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بدون یارانه دولتی، اقتصادی کنیم که این جراحی اقتصادی به خوبی انجام شد و امروز شاهد آغاز احداث ۱۱ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر هستیم.

وی افزود: به زودی یک ساختگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برای سرمایه گذاری ارائه خواهد شد

ادامه دارد…

Share