خبر کوتاه بود

پایان همکاری کلوپ با لیورپول؛ عاشق تیم هستم اما در حال از دست دادن انرژی خود هستم

یورگن کلوپ سرمربی آلمانی لیورپول امروز (جمعه) اعلام کرد در پایان فصل پس از ۹ سال مربیگری در آنفیلد این تیم انگلیسی را ترک می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یورگن کلوپ امروز تایید کرد که در پایان فصل لیورپول را ترک خواهد کرد که شوک بزرگی به این باشگاه و هوادارانش بود.

خبر کوتاه بود، یورگن کلوپ در پایان فصل لیورپول را ترک خواهد کرد.

لیورپول همچنین تایید کرده است که دستیاران کلوپ، پپین لیندرز و پیتر کراویتز و همچنین ویتور ماتوس، نیز در پایان فصل ۲۴-۲۰۲۳ نیز باشگاه را ترک می‌کنند.

کلوپ به وب‌سایت رسمی قرمزها گفت: «می‌توانم درک کنم که در این لحظه، وقتی برای اولین‌بار آن را می‌شنوید، برای خیلی‌ها شوکه‌کننده است، اما بدیهی است که می‌توانم آن را توضیح دهم یا حداقل سعی کنم آن را توضیح دهم.

من مطلقاً همه چیز این باشگاه را دوست دارم، همه چیز را در مورد شهر دوست دارم، همه چیز هوادارانمان را دوست دارم، من عاشق تیم هستم، من عاشق کارکنان هستم. من همه چیز لیورپول را دوست دارم. اما اینکه من همچنان این تصمیم برای جدایی را می‌گیرم به شما نشان می‌دهد که متقاعد شده‌ام که این تصمیمی است که باید بگیرم.»

کلوپ ادامه داد: «چگونه می‌توانم آن را بگویم، دوران حضورم در لیورپول در حال اتمام است. من الان مشکلی ندارم، بدیهی است که از قبل می‌دانستم که باید در یک مقطع این خبر را اعلام کنم، اما الان کاملاً شرایطم خوب هستم. می‌دانم که نمی‌توانم این کار پرفشار را بارها و بارها و بارها و بارها انجام دهم.

بعد از سال‌هایی که با هم بودیم و بعد از تمام مدتی که با هم گذراندیم و بعد از همه چیزهایی که با هم گذراندیم، احترام به لیورپول بیشتر شد، عشق به تیم بیشتر شد و کمترین چیزی که به لیورپول مدیونم حقیقت است.»

این مربی آلمانی ادامه داد: «من قبلاً در ماه نوامبر به باشگاه گفته بودم. من باید کمی بیشتر در این مورد به مردم که از بیرون می‌بینند، توضیح بدهم. من در در جلسات تمرینی در راس همه تصمیماتی قرار دارم که در باشگاه گرفته می‌شود. فصلی شروع می‌شود و شما باید برای فصل بعد نیز برنامه‌ریزی کنید و بهترین تصمیمات را بگیرید.

زمانی که با هم در مورد خرید احتمالی، اردوی تابستانی بعدی و اینکه آیا می‌توانیم به کجا برویم صحبت می‌کردیم، این فکر به ذهنم خطور کرد که مطمئن نیستم دیگر اینجا باشم و خودم از این موضوع شگفت‌زده شدم. واضح است که شروع به فکر کردن در مورد آن کردم. مطمئناً فصل گذشته به نوعی فصل فوق‌العاده سختی بود و لحظاتی وجود داشت که در باشگاه‌های دیگر احتمالاً تصمیم می‌گرفتند، برو و برای همه چیز بسیار متشکریم. ما باید اینجا از هم جدا شویم، یا اینجا پایانش دهیم. بدیهی است که اینجا چنین اتفاقی نیفتاد.»

کلوپ افزود: «برای من فوق‌العاده، فوق‌العاده، فوق‌العاده مهم بود که بتوانم به بازگشت این تیم به ریل موفقیت کمک کنم. این تمام چیزی بود که به آن فکر می‌کردم. وقتی خیلی زود متوجه اعتماد باشگاه شدن و دیدم تیم واقعاً خوب با پتانسیل عظیم و گروه سنی فوق‌العاده، شخصیت‌های فوق‌العاده و همه چیز دارم، تصمیم گرفتم ادامه دهم و نتیجه این شد ولی حالا این چیزی نیست که من می‌خواهم انجام دهم، این چیزی است که من فکر می‌کنم ۱۰۰ درصد درست است.»

آیا دلیلی وجود دارد که اکنون این تصمیم را می‌گیرید، به‌خصوص با توجه به مقطعی از فصل که در آن هستیم؟

در دنیای ایده‌آل تا پایان فصل به هیچ‌کس چیزی نمی‌گفتم اینگه همه چیز را ببرم و بعد خداحافظی کنم ولی امکان ندارد. در دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، نمی‌توان چیزهایی مانند این را مخفی نگه داشت. شاید تعجب‌آور باشد که ما می‌توانیم آن را راز نگه داریم. چیزهای زیادی وجود دارد که تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد، به ویژه موقعیت‌های شخصی. افراد کادر من باید زودتر بدانند و به‌خصوص باشگاه باید زود بداند و باید برنامه‌ریزی کند.


شما نمی‌توانید چیزی را برنامه‌ریزی کنید و واقعاً نمی‌توانید شروع کنید. با دانستن اینکه من جدا می‌شوم، باشگاه می‌تواند کارهای زیادی انجام دهد، اما اگر آن را عمومی نمی‌کردم، باشگاه قادر به برنامه‌ریزی نبود. یعنی باشگاه به زمان نیاز دارد. در طول سال‌ها نقش من نقشی کاملاً مسلط بود. عمدی نبود، اما این اتفاق افتاد. لحظات زیادی بود که آرزو می‌کردم دیگر مجبور نباشم این کار را انجام دهم و یک باشگاه را ترک کنم. این سومین‌بار است که باید چنین کاری انجام دهم و واقعاً آن را نمی‌خواهم. اما در نهایت مجبورم، زیرا یک چیزی که من واقعاً به آن متقاعد شده‌ام این است که اگر مجبور هستید چنین تصمیمی بگیرید، بهتر است آن را کمی زود انجام دهید تا کمی دیر. خیلی دیر می‌توانست بدترین اتفاقی باشد که بیفتد. نمی‌دانم، شاید فصل بعد در سپتامبر می‌فهمیدم، اوه خدای من، همین است و دیگر نمی‌توانم انجامش دهم و سپس در میانه یک فصل همه چیز تمام شود. همه چیز این باشگاه، همه چیزهایی که در سال‌های گذشته ساخته‌ایم، یک اتفاق فوق‌العاده است، پایه‌ای فوق‌العاده برای آینده و تنها چیزی که می‌تواند حال را مختل کند این است که من تصمیم خودم را دیر به باشگاه اطلاع دهم. برای من بسیار مهم بود، اینکه من واقعاً در اولین فرصت ممکن به همه اطلاع دهم.»

چه گزینه‌هایی برای باشگاه وجود دارد؟ از آنها خبر دارید؟

یک حالت وجود دارد که به‌عنوان یک سرمربی اخراج می‌شوید. مشخصا پنج یا شش هفته بد داشته‌اید و کسانی از نبود شما خوشحال می‌شوند. گزینه دیگری که خیلی درباره آن اطلاع ندارم این است که مثلا بیمار شوید و قطع همکاری کنید و متأسفانه یا خوشبختانه باید اینطور در مورد من برخورد شود. من دوست ندارم که در موردم غوغا شود، من خودم را آنقدر مهم نمی‌دانم اما می‌دانم که دنیای بیرون مرا کمی متفاوت می‌بیند. به همین دلیل این کار را انجام می‌‎دهیم. انجام یک کنفرانس مطبوعاتی، انجام یک اعلامیه رسمی که کاری نادر است. ما فقط می‌خواهیم مطمئن شویم که همه کسانی که با ما هستند به بهترین شکل ممکن مطلع می‌شوند.
اما بعد از این من کاملاً در بازی با نورویچ و چلسی متمرکز هستم، همینطور در بازی آرسنال و هر بازی دیگری که در راه است. من کاملاً با تیمم خواهم بود. اکنون نیازی به مهمانی‌های خداحافظی نیست، فصلی طولانی در پیش است. من می‌خواهم ۱۰۰ درصد در آن حضور داشته باشم و هستم. من هنوز هم اینجا هستم. هیچ‌کس نباید نگران طرز فکر من باشد. اگر بتوانید تصمیم من را به‌عنوان تصمیمی دشوار اما درست بپذیرید واقعاً عالی می‌شود. به همان اندازه که من هنوز هم همه چیز اینجا را دوست دارم، بازهم هم فکر می‌کنم که این تصمیم درست است و این باید به شما نشان دهد که چقدر این تصمیم برای من ضروری است.

وقتی آخرین قرارداد را در سال ۲۰۲۲ امضا کردید، صحبت‌های زیادی در مورد اولا (همسر کلوپ) و تأثیر او در تحقق آن اتفاق افتاد. واکنش او به این خبر چیست؟

باید توضیح بدهم، البته که باید توضیح بدهم. اینطور نبود که “اوه، خدا را شکر.” شما نباید دچار سوءتفاهم شوید. اصلا. او دلیلش را از من پرسید و من آن را توضیح دادم، همانطور که اکنون برای شما توضیح می‌دهم، با چند جزئیات بیشتر، شاید خصوصی، اما علاوه‌بر این، بسیار شبیه همین حرف‌های الان من به شما بود. و بدیهی است که اولا از من می‌خواهد که خوب و سلامت باشم، و وقتی فهمید که من واقعاً در این مورد واضح هستم و او می‌داند که من این چیزها را ساده نمی‌گیرم، برای من خوشحال شد. اینکه من خوشحالم برایش مهم بود. وقتی مردم اکنون به من می‌گویند همه کارهای که در لیورپول انجام داده‌ام رضایت‌بخش و عالی بوده، من دیوانه‌وار از آن لذت می‌برم. قطعا من هم از آن لذت می‌برم زیرا می‌دانم که برای همیشه مجبور به انجام آن نخواهم بود. من باید هدف دیگری را نیز پیدا کنم، باید به دنبال آن باشم. اگر از من بپرسید، آیا هرگز دوباره به‌عنوان مربی کار خواهید کرد؟ اکنون می‌گویم نه. اما واضح است که نمی‌دانم چه حسی خواهد داشت، زیرا هرگز چنین موقعیتی را نداشتم. چیزی که من به‌طور قطع می‌دانم این است که هرگز و هرگز در باشگاهی غیر از لیورپول در انگلیس مربیگری نخواهم کرد، صد درصد. امکان ندارد. عشق من به این باشگاه، احترام من برای مردم خیلی زیاد است. من نتوانستم نمی‌توانستم یک لحظه به آن فکر کنم. هیچ شانسی نیست این بخشی از زندگی من است، ما بخشی از خانواده هستیم، اینجا احساس می‌کنیم خانه هستیم. هیچ شانسی برای این کار وجود ندارد. اما بقیه، آیا من هرگز دوباره کار خواهم کرد؟ البته، من خودم را می‌شناسم، نمی‌توانم فقط دور هم بنشینیم. شاید کار دیگری پیدا کنم که انجام دهم. اما من حداقل برای یک سال در یک باشگاه یا کشوری دیگر مربیگری نخواهم کرد، این امکان‌پذیر نیست، من نمی‌توانم این کار را انجام دهم و نمی‌خواهم. این همه چیزی است که می‌دانم. وضعیت خیلی عجیبی است، زیرا باید توضیح دهم که دیگر انرژی ندارم، اما اکنون اینجا نشسته‌ام و انرژی دارم تا حرف بزنم. چون هیچ‌کس مرا اخراج نخواهد کرد، باید خودم این تصمیم را بگیرم. مسئولیت بزرگی که من برای همه چیز اینجا دارم به من می‌گوید که برای آینده مناسب نیستم، بنابراین باید این را علنی بگویم. تصمیم به جدایی برای خود من نیز کاملا عجیب است.»

به اختلال اشاره کردید، آیا اصلاً نگران نیستید که این خبر تأثیر منفی در ادامه فصل لیورپول داشته باشد؟

“من این سوال را ۱۰۰ درصد درک می‌کنم، اما می‌گویم این به خودمان  بستگی دارد. من در دورتموند اوضاع مشابهی را تجربه کردم. شرایط کاملاً متفاوت است، اما وضعیت مشابه است، شما نمی‌توانید آن را انکار کنید. این به خود ما بستگی دارد. پس از این اعلام این خبر، ما چند کنفرانس مطبوعاتی خواهیم داشت. بعد از آن، تمرکزم صد درصد روی این فصل خواهد بود. ما می‌توانیم از مشکلات آن عبور کنیم، فکر می‌کنم در یک دنیای ایده‌آل، کما بیش ۳۰ بازی در راه است یعنی تقریبا یک فصل کامل. دیدارهای زیادی برای بازی کردن وجود دارد و مدیریت این شرایط بر عهده خودمان است.
روشی که در چند سال گذشته با تیمم تحربه کردیم کاملاً استثنایی است. کاملا استثنایی! من همیشه این را می‌گفتم و به‌خصوص الان که هنوز هم روش ما صحیح است، هیچ اتفاقی به‌خاطر من نباید بیفتد. اکنون هیچ‌کس مجبور نیست در مورد من حاشیه بسازد، لطفاً این کار را نکنید، و ما می‌توانیم فقط از یکدیگر حمایت کنیم. من کاملاً با تمرکز اینجا حضور داردم، فکر نمی‌کنم تفاوتی در چند ماه گذشته ایجاد شده باشد. اگر هم شده باشد تنها تغییری مثبت بوده است، هر چقدر هم که سخت باشد، دادن این خبر آرامش‌بخش بود.


مثل این بود که “خوب، یک خط پایان وجود دارد” و نه برای اینکه دیگر اینجا نباشم. اگر می‌توانستم این سمت را حفظ کنم، روی ابرها می‌رفتم اما نمی‌توانم. من واقعاً می‌خواهم در بالاترین سطح بازی کنم. اما نمی‌توانم. من واقعا امیدوارم چیزی عوض نشود، با این تیم خوب مطمئن هستم که آنها به کار خوب خود ادامه می‌دهند. دنیای بیرون بزرگ است، رسانه‌های اجتماعی و همه این چیزها باعث فشار روی تیمم خواهند شد، اما فکر می‌کنم ارزشش را دارد که کاری را که همیشه انجام می‌دادیم، ادامه دهیم. ما در لحظه زندگی می‌کنیم، تا جایی که می‌توانیم فشار می‌آوریم و به دنبال همه عناوین می‌رویم. صد درصد صادقانه بگویم، واقعاً برای فصل بعد هم اتفاقی برای این تیم نمی‌افتد مگر اینکه کل باشگاه این را نخواهد.
هر اتفاقی که در چند سال گذشته برای این تیم افتاد همیشه نام من مطرح بود، اما بدیهی است که افراد زیادی روی همه چیز در این تیم کار می‌کنند و به کارشان ادامه خواهند داد. نقش من تغییر خواهد کرد اما بسیاری از چیزهای دیگر ثابت خواهند ماند، بنابراین باشگاه در دستان خوبی است و آینده روشن است.

اگر به دوران حرفه‌ای من نگاه کنید، می‌توانم بگویم که حضور در لیورپول معجزه بود، زیرا جایی که من از آنجا آمده‌ام، رسیدن به سرمربیگری لیورپول افسانه‌ای است. برنامه‌ریزی غیرممکن و رسیدن به آن دشوار است، اما تنها زمانی ممکن شد که بسیار پرکار بودم و هزار درصد به هر کاری که انجام می‌دادم متعهد بودم و تمام زندگی‌ام را وقف آن کردم. این کاری است که من انجام دادم. من هنوز یک مرد معمولی هستم، فقط برای مدت طولانی است که زندگی عادی ندارم. من نمی‌خواهم صبر کنم تا برای داشتن یک زندگی عادی خیلی پیر شوم. من باید حداقل یک‌بار آن را امتحان کنم تا ببینم چگونه است و آیا آن را دوست دارم یا نه. همانطور که گفتم، قبلاً هرگز چنین چیزی را نداشته‌ام، بنابراین باید آن را امتحان کنم و این لحظه‌ای مناسب برای من است و فکر می‌کنم این لحظه مناسب برای باشگاه هم هست زیرا از سال آینده دیگر نمی‌توانم کارم را به شکل قبل ادامه دهم  پس از آن دیگر فرد مناسبی برای لیورپول نیستم.

واکنش مالکیت باشگاه چه بود زمانی که به آنها اطلاع دادید؟

آنها خیلی شلوغش نکردند! ما در طول سال‌ها رابطه بسیار خوبی برقرار کردیم، اما من آن را توضیح دادم و آنها اکنون من را برای مدت طولانی می‌شناسند که من برای کسی ناز نمی‌کنم. اینطور نگفته‌ام که یعنی به دنبالم بیایید و مرا قانع کنید که برگردم. این واضح بود و آنها هم قبول کردند، فقط پذیرفتند. هیچ‌کس واقعا خوشحال نبود. چند نفری که تا الان بهشان اطلاع دادم واقعا خوشحال نبودند. من از هم از آن راضی نیستم، فقط می‌دانم که راهی درست است.

پیام برای هواداران: «من واقعاً دوست دارم تصمیم را بپذیرید. این برای همه خوب خواهد بود. و بعد اگر بتوانم یک چیز دیگر بخواهم، بعد از اینکه به شما گفتم آهنگ من را زود نخوانید، بعد از اینکه گفتم در آنفیلد با صدای بلندتر تشویق کنید و چیزهایی شبیه این، اگر می‌توانستم یک چیز دیگر از شما بخواهم این است: این مسئله را شخصی نکنید تا روی عملکرد تیم در ادامه فصل تاثیر منفی نگذارد. من مهم نیستم و همیشه از تیم حمایت کنید. تنها چیزی که همیشه می‌خواستم حمایت کامل از تیم بود و اینجا من اولویت نیستم. من در مورد رابطه خوب بین خودمان می‌دانم و به هیچ نوع مدرکی برای اثباتش نیاز ندارم. ما لحظه‌ای برای خداحافظی خواهیم داشت، شاید آخرین روز بازی در اینجا یا جایی دیگر، منظورم در کشورهای دیگر یا مسابقات دیگر. زمان کافی برای انجام این نوع کارها وجود دارد. ما لیورپول هستیم، با هم چیزهای سخت‌تری را پشت سر گذاشتیم. و لیورپول قبل از من چیزهای سخت‌تری را پشت سر گذاشته است. بیایید از آن نقطه قوتی بسازیم. آن باید خیلی جالب باش

Share