تکمیل پل اسالم شاید وقتی دیگر

ضرب الاجلی که پل اسالم را افتتاح نکرد؛ آقای نماینده صرفا با چند مکاتبه نمی‌توان پل افتتاح کرد!

پل اسالم یکی از مهمترین پروژه نیمه تمام شهرستان تالش است که به صورت رفت و برگشت در ۴ باند و با دهانه ۷۰ متری و عرض ۲۸/۵ متری ساهاست که در حال احداث است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پل ارتباطی اسالم در سال ۱۳۹۸ بر اثر بروز سیلاب دچار آسیب جدی و در سال ۱۳۹۹ عملیات اجرایی آن از شهرداری اسالم به اداره‌کل راه و شهرسازی استان گیلان واگذار شد.

متأسفانه در روند اجرای غیر استاندارد ترمیم این پل اتفاقات تلخی ازجمله جان باختن یکی از شهروندان تالشی بر اثر ریزش آوار در محل پل در حال ساخت اسالم را شاهد بودیم و در کنار این اتفاق تلخ و جبران ناپذیر، در سال ۹۹ نیز در پی بی‌توجهی به هشدارها و اعتراضات برخی اهالی، دیواره‌های حاشیه این پل فروریخته و تردد از این مسیر تا مدت‌ها قطع شد.

اردیبهشت امسال بود که رحمانی سرپرست وقت اداره کل راه و شهرسازی گفته بود این پل به منظور رفاه حال ساکنان منطقه و سهولت تردد اهالی شهر به طول ۷۰ متر وعرض۲۸.۵ متر بصورت قوسی فلزی طراحی واجرا میشود.

علیرغم ادعای مسؤولان در همان ایام مبنی بر اختصاص ۶۰ درصد از اعتبار هزینه تکمیل پل اسالم از محل سفر رئیس جمهوری، آمارها با روند فعلی آن مطابقتی ندارد؛ هرچند که در آذر ماه امسال صحبتهای پیمانکار پروژه در ارتباط باعدم تخصیص اعتبار لازم (حداقل ۳۰ میلیاردی) جهت تسریع در تکمیل سازه‌های اهنی پل اسالم و ادامه روند پروژه، روی دیگری از پیشرفت پروژه را به تصویر کشید. عدم تردد از محور داخل شهر اسالم علاوه بر ایجاد مزاحمت‌هایی برای شهروندان، خسارت‌های مادی جبران‌ناپذیری به بازاریان و کسبه داخل شهر اسالم نیز وارد کرد و عملاً تردد بخشی عظیمی از مسافران و گردشگران و حتی بومیان محلی غیر ممکن شد.

پل اسالم که ۲ بازار پررونق در مرکز این شهر را بهم متصل می‌کرد، پس از تخریب، بازار و حوزه گردشگری منطقه را تحت تاثیر قرار داد؛ این پل که میتوانست به عنوان یکی از نمادهای توریسم استان گیلان شناخته شده و هرساله جذابیت زیادی برای گردشگران داشته باشد، سالهای سال است که در پیچ و تاب وعده‌های مسؤولان برای اتمام روند ساخت آن گیر کرده و عملاً یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان تالش بزرگ را بدون استفاده گذاشته است.

روند اجرایی این پل طبق وعده مسؤولان قرار بود تا پایان سال ۱۳۹۹ به پایان برسد که متأسفانه نه وعده‌های مسؤولان اجرایی محقق شد نه نماینده مردم تالش بزرگ یارای نظارت، پیگیری و جذب اعتباری مورد نیاز برای اتمام این پل را داشته است.

نماینده مجلسی که خود ادعای نصب روزشمار و ضرب الاجل برای اتمام پروژه پل اسالم را کرده بود نتوانست در تحقق اعتبار ۵۰ میلیاردی مورد نیاز نقش مثبتی را ایفا کند و قطعاً اتمام پروژه‌ای که چندین سال میتوانست به نحو بهتر و مؤثرتری پیگیری شود با چند مکاتبه اداری محقق نخواهد شد.

Share