این یکی دیگر نوبر است

زباله هایی که بوی خون می دهد؛ امحای فاجعه بار زباله های عفونی در شهر شفت

خیابان دکتر شریعتی شهر شفت، به محلی برای امحای فاجعه بار و غیربهداشتی زباله های عفونی و بیمارستانی تبدیل شده است، جایی که با خانه هایی مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر فاصله دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ورس، خیابان دکتر شریعتی شهر شفت، به محلی برای امحای غیربهداشتی و فاجعه بار زباله‌های عفونی و بیمارستانی تبدیل شده است، جایی که با خانه‌های مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر فاصله دارد.

می‌سوزد! آرام، آرام؛ آتش از روز گذشته آغاز شده است. زبانه‌های سرخ رنگ آتش، در لابلای باد، مستانه می‌رقصد و باران شبِ گذشته و صبحِِ امروز هم نتوانسته این آتش مشکوک را خاموش کند.

اگرچه بوی نامطبوع این دود سیاه رنگ، فضا را غیرقابل تحمل کرده بود؛ اما این موضوع سبب نمی‌شد که پیرمرد زباله گرد دست از کارش بکشد؛ اینجا در شهر شفت، زباله‌ها تفکیک نمی‌شود و پیرمرد در لابلای زباله‌ها به دنبال ضایعاتی بود که آن را به بهایی ناچیز بفروشد تا روزگار بگذراند، غافل از اینکه این ضایعات بوی خون می‌دهد!

پیرمرد می‌گفت: این کیسه‌های سیاه رنگ بدبو را یک کامیون بزرگ سفید رنگ به اینجا آورده است؛ دیروز عصر هم عده‌ای آمدند و این کیسه‌ها را به آتش کشیدند و به سرعت رفتند.

سرنگ‌های آلوده، شیشه‌های آمپول و دارو، پسماندهای عفونی تزریقات و هرآنچه که می‌توان در سطل‌های زباله بیمارستان و درمانگاه پیدا کرد، اینجا به شیوه‌ای غیربهداشتی در حال سوختن بود.

چند روز پیش تَلی از کیسه‌های سیاه رنگ زباله، در روبروی تنها بیمارستان شهرستان شفت و در کنار پیاده رو، انباشته شده بود و هر رهگذری را دلگیر می‌کرد.

شواهد نشان می‌دهد چه بسا این زباله‌ها، همان زباله‌های مشکوکی است که در خیابان دکتر شریعتی شفت به آتش کشیده شده است تا از چشمان مردم شهر پنهان شود.

خیابان دکتر شریعتی در روبروی اداره آبیاری شفت واقع گردیده است و کلانتری انتظامی و شبکه دامپزشکی این شهرستان درابتدای همین خیابان قرار دارد. فاصله این مراکز تا محل انباشت زباله‌های عفونی به ترتیب حدود ۴۰۰ و ۲۰۰ متر و تا خانه‌های مسکونی کمتر از ۱۰۰ متر است!

اگرچه شعله‌های آتش، زباله‌های عفونی را در این خیابان کم تردد و خلوت، دور از چشم مردم شهرستان شفت و استان گیلان می‌ سوزاند؛ اما گازهای سمی ناشی از آن جان هزاران نفر به ویژه کودکان و سالمندان را به خطر می‌اندازد و خاکستر و شیرابه‌های آن به کمک باران، وارد کانال آبرسانی مجاور می‌شود تا به همین راحتی به شالیزارها راه یابد و مهمان ناخوانده‌ی سفره بسیاری از خانوار‌های ایرانی باشد.

هنوز مشخص نیست که امحای زباله‌های عفونی و بیمارستانی در این نقطه از شهر شفت از چه زمانی آغاز شده است اما تداوم آن می‌تواند فاجعه را گسترده‌تر و بیماری‌های عفونی را به سرعت در این شهرستان اشاعه دهد.

 

 

عمومی بیمارستان امام رضا (ع) شفت؛
زباله‌های مطرح شده ارتباطی به بیمارستان ندارد

روابط عمومی بیمارستان امام رضا (ع) در واکنش به خبر منتشر شده در ورس در خصوص امحای غیربهداشتی زباله‌های عفونی در شهر شفت واکنش نشان داد.

متن کامل این پاسخ به شرح زیر است:

در خصوص خبر منتشر شده زباله‌های عفونی بیمارستان امام رضا (ع) شفت به اطلاع عموم مردم شریف شهرستان شفت می‌رساند، زباله‌های مطرح شده در فیلم ارتباطی به بیمارستان ندارد و زباله‌های این مرکز در بخش‌های بستری و سرپایی بیمارستان تفکیک می‌گردد و اجسام تیز و برنده جداسازی شده و سایر زباله‌های عفونی توسط دستگاه مخصوص تحت فشار و بخار بالا در محل بیمارستان امحا و بی‌خطر می‌گردد و سپس زباله‌های امحا شده طبق قوانین جهت انتقال به سایت سراوان، در محل بیمارستان تحویل شهرداری می‌گردد.

 

Share