دنا پلاس آپشنال؛ راز افزایش قیمت ۱۵۰ میلیونی

چرا دنا پلاس جدید را در بازار آزاد تحویل نمی‌گیرند؟!

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در کارخانه به‌خاطر اضافه شدن چند مورد به فهرست امکانات رفاهی حدود ۱۵۰ میلیون نسبت به تیپ معمولی افزایش پیدا کرده اما در بازار آزاد کسی برای محصول جدید ایران‌خودرو سر و دست نمی‌شکند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فرارو، دنا پلاس اتوماتیک آپشنال برخلاف چیزی که تصور می‌شد ارتباطی با پروژه دنا جوانان ندارد و مثل نسخه قبلی خودش با همان پیشرانه EF۷ روانه بازار شده است. همانطور که از اسمش پیداست نسبت به دنا پلاس اتوماتیک معمولی به آپشن‌های یبشتری مجهز شده و در ازای امکانات رفاهی جدید مثل سیستم تعویض دنده، توسط نمایندگی‌های ایران‌خودرو حدود ۱۵۰ میلیون بیشتر فروخته می‌شود. قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در بازار آزاد یعنی جایی که از قیمت‌گذاری دستوری خبری نیست، با این حال تفاوت چشمگیری با دنا پلاس اتوماتیک معمولی ندارد و محصول جدید ایران‌خودرو نهایتا سه، چهار درصد گران‌تر معامله می‌شود.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در بازار آزاد خودرو ۸۷۵ میلیون تومان است. این رقم را سایت‌های تخصصی در حوزه اعلام قیمت خودرو برای دنا پلاس اتوماتیک آپشنال اعلام کردند و وقتی سراغ آگهی‌ها می‌رویم عددورقم‌های کمتری را برای محصول ایران‌خودرو در بازار آزاد پیدا می‌کنیم.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌عنوان مثال توسط فروشنده‌ای در تهران ۸۶۰ میلیون تومان اعلام شده و البته آنطرف یکسری از فروشنده‌ها رقمی بیش از ۸۷۵ میلیون برای فروش درنظر گرفتند. با این حال قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در بازار آزاد، برخلاف چیزی که در نمایندگی ایران‌خورو شاهد هستیم، تفاوت چشمگیری با دنا پلاس اتوماتیک معمولی ندارد.

دنا پلاس اتوماتیک معمولی که از سال ۹۶ در خط تولید ایران‌خودرو حضور دارد، در کارخانه کمی بیش از ۵۴۵ میلیون تومان ارزش دارد، اما خرید دنا پلاس اتوماتیک آپشنال نزدیک ۱۴۷ میلیون تومان بیشتر تمام می‌شود.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال در کارخانه با احتساب همه هزینه‌های جانبی به ۶۹۲ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان رسیده و از این جهت بالاتر از مدل‌های دیگری مثل تارا اتوماتیک تیپ V۴ گرانقیمت‌ترین سواری داخلی در خط تولید خودروسازان تبدیل می‌شود.

مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک آپشنال

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال از حیث فنی تفاوتی با دنا پلاس اتوماتیک معمولی ندارد. برخلاف چیزی که تصور می‌شد دنا پلاس اتوماتیک آپشنال ارتباطی به پروژه دنا پلاس جوانان ندارد و مثل دنا پلاس اتوماتیک معمولی با موتور TC۷ یا به‌عبارتی همان موتور EF۷ که قبلا روی دنا پلاس اتوماتیک معمولی امتحانش را پس داده، روانه بازار شده است.

مشخصات فنی دنا پلاس اتوماتیک آپشنال با این اوصاف تفاوتی با دنا پلاس معمولی ندارد و همچنان موتور ۱.۷ لیتری آن می‌تواند قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار با گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر تولید کند. جعبه دنده شش سرعته AT یکی دیگر از شباهت‌های دنا پلاس اتوماتیک آپشنال با نسخه قبلی خودش است. راننده دنا پلاس اتوماتیک آپشنال می‌تواند نهایتا با سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت رانندگی کند و سرعت خودرو در بهترین حالت ظرف ۱۰.۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

مشخصات دنا پلاس اتوماتیک آپشنال نشان می‌دهد مصرف سوخت ترکیبی آن ۸.۱ لیتر است و این عدد در خارج از شهر به ۶.۳ لیتر تقلیل پیدا می‌کند. حجم ۶۰ لیتری باک بنزین و وزن ۱.۴ تنی خودرو را هم باید بخش دیگری از مشخصات دنا پلاس اتوماتیک آپشنال بدانیم.

دنا پلاس آپشنال؛ راز افزایش قیمت ۱۵۰ میلیونی

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال همانطور که از اسمش پیداست از امکانات رفاهی بیشتری نسبت به تیپ دنا پلاس اتوماتیک معمولی برخوردار است.

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به سیستم راهنمای تعویض دنده یا همان GSI مجهز است که هدف آن بهبود عملکرد و کاهش مصرف سوخت خواهد بود.

دنا پلاس اتوماتیک آپشنال از طرف دیگر در راستای پاس کردن استاندارد‌های ۸۵ گانه که از سوی سازمان ملی استاندارد به خودروسازان ابلاغ شده، با فهرست پروپیمان‌تری در بخش امکانات رفاهی روانه بازار شده که می‌توانیم سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، چهار کیسه هوای ایمنی، دوربین دید عقب، سنسور دنده عقب، سیستم پایش فشار و دمای لاستیک‌ها و اخطار کاهش باد و افزایش دمای لاستیک‌ها (TPMS)، سیستم کمکی ترمز (HBA)، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HSA) و سیستم کنترل کشش (TCS) را مهمترین آن‌ها بدانیم.

قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال به‌خاطر همین آپشن‌هایی که گفتیم در کارخانه حدود ۱۵۰ میلیون نسبت به دنا پلاس اتوماتیک معمولی بیشتر است، اما در بازار آزاد محصول جدید ایران‌خودرو تقریبا معادل نسخه قبلی خودش به‌فروش می‌رسد.

مقایسه قیمت دنا پلاس اتوماتیک آپشنال و معمولی

انواع دنا پلاس دنا پلاس اتوماتیک معمولی دنا پلاس اتوماتیک آپشنال اختلاف قیمت
کارخانه ۵۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ۶۹۲ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان ۱۴۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان
بازار آزاد ۸۴۰ میلیون تومان ۸۷۵ میلیون تومان ۳۵ میلیون تومان
نبض بازار
Share