دیارمیرزا گزارش می دهد؛

نگاهی به پروژه‌های بر زمین مانده املش؛ نقش نمایندگان در طرحهای نیمه تمام چقدر است؟!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با ایفای نقش خود در حوزه‌های قانونگذاری، نظارت و پیگیری، به تکمیل پروژه‌های عمرانی کمک کنند و از خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از پروژه‌های نیمه تمام جلوگیری کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پروژه‌های نیمه تمام عمرانی خسارات مختلفی را به دنبال دارند که می‌توان آن‌ها را به دو دسته کلی خسارات اقتصادی و خسارات اجتماعی تقسیم‌بندی کرد.

یکی از مخاطبان دیارمیرزا در همین زمینه نوشته است: از بُعد اقتصادی پروژه‌های نیمه تمام به دلیل فرسایش و تخریب، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن‌ها را افزایش می‌یابد. همچنین، ممکن است نیاز به بازنگری در طراحی یا اجرای یک پروژه باشد که این امر نیز هزینه‌های اضافی را به دنبال دارد. ناگفته نماند که تاخیر در اتمام پروژه‌ها هزینه‌های اقتصادی جانبی را نیز به علت فقدان آن پروژه بر مردم تحمیل خواهد کرد. به دنبال آن شاهد کاهش بهره وری خواهیم بود چرا که این دست از پروژه‌ها چون در زمان مقرر خود به بهره برداری نرسیده‌اند از نظر اقتصادی ممکن است بازده لازم را نداشته باشند و نتوانند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابند.

از منظر اجتماعی نیز بد نیست به این نکته اشاره شود که پروژه‌های نیمه تمام نارضایتی عمومی را افزایش می‌دهند و اعتماد مردم به دولتمردان و سایر کارگزاران در حوزه‌های مختلف را کاهش می‌دهند چراکه دسترسی مردم به خدمات عمومی نیز محدود شده است.

علاوه بر این، پروژه‌های نیمه تمام می‌توانند پیامدهای زیست محیطی نیز داشته باشند.

بخش اول شهرستان املش؛

اگرچه دولت سیزدهم از جمله دولت‌هایی است که بر اتمام پروژه‌های نیمه تمام عمرانی تاکید دارد اما متاسفانه در استان ما گیلان، پروژه‌های نیمه تمام عمرانی تبدیل به یکی از مشکلات مهم شده که نمونه‌های شاخص آن را نیز به میتوان در شهرستان املش مشاهده کرد.

پروژه راه شلمان –  املش
یکی از پروژهای قدیمی و صدالبته ضروری برای مردم شهرستان که هر روز تاخیر در تکمیل آن، مستعد ایجاد هزینه‌های جانی و مالی جبران ناپذیری برای مردم می‌باشد. عدم تکمیل این محور که در ادوار اخیر انتخابات مجلس یکی از قول‌های اصلی نمایندگان پیروز بوده و حتی نماینده فعلی نیز حل آن را کاری آسان و در بازه زمانی بسیار کوتاهی ترسیم کرده بود سالهاست که در انتظار مدیریتی درست و تامین ملزومات یک پروژه به ویژه تامین مصالح مانده است.

پروژه کمربندی شهر املش
این پروژه نیز با وجود وعده‌های بسیار، وضعیت مناسبی ندارد و یکی از مشکلات و دردهای مهم مردم املش می‌باشد که کافیست یک بار از این کمربندی نیمه کاره  عبور کرده باشید تا همه چیز را به خوبی درک کنید.

آبرسانی به روستاهای شهرستان املش

در طرح جهاد آبرسانی به ۷۱۱ روستای گیلان که یکی از پروژه‌های بزرگ دولت است نیز بحث آبرسانی به ۶۲ روستای املش در دستور کار قرار گرفته است که ضروری است تامین اعتبار این پروژه‌ها نیز در راستای خدمت‌رسانی بهتر به مردم در موعد مقرر صورت گیرد چراکه خیلی از روستاهای این شهرستان به شدت با مشکل کمبود آب درگیر هستند.

وضعیت نامناسب راه‌های روستایی و ییلاقی شهرستان و عدم توجه به پروژه‌های این حوزه

پس از یک دوره فعالیت‌های مناسب در حوزه توسعه و ترمیم راه‌های روستایی شهرستان در سالهای ۹۶ – ۹۷  که حتی باعث ارتقاء جایگاه شهرستان در سطح استان شد. حدود ۵ سالی است که شاهد روند نزولی در این حوزه می‌باشیم که مشکلات و خسارت‌های بسیاری را برای مردم نقاط مختلف شهرستان و مسافرانی که به املش سر می‌زنند ایجاد کرده است.

نگاهی به وضعیت آب شرب شهر املش

مشکل آب شرب در شهر املش و بسیاری از مناطق دیگر این شهرستان نیز از مشکلاتی است که وعده‌های بسیاری را به خود اختصاص داده اما پروژه‌ها و طرح‌هایی که در این زمینه تعریف شده‌اند هم به نتیجه لازم و مطلوب نرسیده‌اند که توجه ویژه‌ای را به خود می‌طلبد.

موارد فوق و موضوعات دیگری همچون پروژه‌های نیمه کاره در حوزه آب کشاورزی، پروژه‌های ورزشی، طرح‌ها و پروژه‌های حوزه گردشگری و میراث فرهنگی، طرح‌های جامع، تفصیلی و بازنگری طرح هادی روستاها و مواردی از این دست تنها بخش دیگری از پروژه‌هایی هستند که باید در بازه زمانی کوتاه مدت و میان مدت به آن‌ها توجه کرد.

نمایندگان در تکمیل پروژه‌های عمرانی چه نقشی دارند؟

به طور کلی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌توانند با ایفای نقش خود در حوزه‌های قانونگذاری، نظارت و پیگیری، به تکمیل پروژه‌های عمرانی کمک کنند و از خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از پروژه‌های نیمه تمام جلوگیری کنند.

وکلای ملت می‌توانند با نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، از اتلاف منابع و کندی روند اجرای پروژه‌های عمرانی جلوگیری کنند و با پیگیری از دستگاه‌های اجرایی، روند اجرای پروژه‌های عمرانی را تسریع بخشند.

حضور تاثیرگذار در جلسات کمیته برنامه ریزی استان (متاسفانه نماینده کنونی رودسر و املش حداقل میزان حضور در جلسات را داشته است)، پیگیری برای تخصیص اعتبارات لازم و تسهیل صدور مجوزها که از طریق تصویب قوانین و مقررات مناسب صورت می‌گیرد در حوزه قانونگذاری می‌تواند منجر به طرح‌های نیمه تمام شود.

اگرچه اقداماتی نظیر نصب نیوجرسی در جاده‌های پرخطر، روکش آسفالت، شن ریزی کوچه‌ها یا سردهنه‌سازی کشاورزی به نوبه خود حائز اهمیت است اما طبیعی است که مردم از نماینده خود در مجلس که از لحاظ اداری  همتراز با وزرا هستند، انتظار دارند نگاه کلان‌تری به موضوعات داشته باشند و پروژه‌های کوچک و روزمره که در حیطه وظایف جاری دستگاه‌های اجرایی است را به عنوان کارنامه عملکرد خود جا نزنند!

Share