فرمانده عملیات اچ‌۳:

عملیات اچ‌۳ مقدمه پیروزی فتح خرمشهر بود | باید مجسمه ۲ خلبان گیلانی ساخته شود

فرمانده عملیات اچ‌۳ موفقیت نیروی هوایی ارتش معتقد است عملیات اچ‌۳ منجر به پیروزی ایران در بسیاری از عملیات‌ها از جمله فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، نصر و والفجر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، امیر سرتیپ دوم خلبان برات‌پور فرمانده عملیات تاریخی اچ۳ در سالگرد شهادت رحیم رشیدی مژدهی در بقعه متبرکه و مسجد آقا سیدمحمد روستای مژده کوچصفهان با بیان اینکه موفقیت عملیات اچ‌۳ باعث افزایش روحیه مردم ایران، نیروهای مسلح و جبهه‌ها در دوران دفاع مقدس شده بود، اظهار کرد: موفقیت نیروی هوایی ارتش در عملیات اچ‌۳ منجر به پیروزی ایران در بسیاری از عملیات‌ها از جمله فتح خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس، نصر و والفجر شد.

وی عملیات اچ‌۳ را یکی از تاریخی‌ترین عملیات‌های تاریخ جمهوری اسلامی دانست و گفت: طول زمان عملیات اچ‌۳چیزی حدود پنج ساعت بود و پنج هزار کیلومتر مسافت را طی کرده و ۴۸ فروند هواپیمای عراقی و چندین رادارخانه عراق را منهدم کردیم و سپس صدام حسین فرمانده منطقه نظامی به همراه چندین نفر را به دلیل این شکست اعدام کرد.

فرمانده عملیات اچ‌۳ با اشاره به تمجید امام خمینی (ره) از فرماندهان و خلبانان عملیات تاریخی اچ‌۳ خاطرنشان کرد: بعد از عملیات اچ‌۳ به محضر امام راحل (ره) برای ارائه گزارش رفته و ۲۵ دقیقه توضیحات کامل را دادیم و امام بسیار از نظامیان این عملیات تاریخی تمجید کردند.

برات‌پور با تأکید بر لزوم توجه به نقش نیروی هوایی ارتش در روزهای نخست هشت سال جنگ تحمیلی، تصریح کرد: در ۴۵ روز اول جنگ ۱۱ هزار پرواز توسط نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و همین امر سبب شد تا صحنه نبرد در دوران دفاع مقدس در اوایل جنگ تغییر کند، زیرا نیروی هوایی با بمباران‌های خود از پیشروی عراق جلوگیری کرد ولی در ۴۵ روز نخست جنگ ۹۸ فروند هواپیمای جنگی ایران نابود شد.

وی با بیان اینکه گیلانیان نقش بسیار تأثیرگذاری در هشت سال دوران دفاع مقدس داشتند، گفت: امیر خاتم و امیر بهمن هوشیار ار نخبگان نیروی هوایی ارتش بودند که باید مجسمه این ۲ خلبان در گیلان ساخته شده و زندگی نامه آنان بازگو شود.

فرمانده عملیات تاریخی اچ‌۳ با بیان اینکه نیروهای مسلح در جمهوری اسلامی سربازان وطن هستند، گفت: ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و تمامی نهادهای امنیتی هدفشان سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف است و در راه تحقق این امر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند.

تقدیر از امیر سرتیپ خلبان دارای نشان فتح در گیلان

در حاشیه مراسم یادواره شهید جاویدالاثر شهید رحیم رشیدی مژدهی، بهروز جلایی معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان با اهدای لوح تقدیر از فرج الله برات پور، فرمانده عملیات اچ۳ و رئیس اسبق اداره بازرسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی به پاس سال‌ها تلاش و جان نثاری در راه انقلاب و نظام تقدیر کرد.

در متن بخشی از لوح تقدیر اهدا شده به دارنده نشان فتح که به امضای بهروز جلایی که خود نیز از دارندگان نشان فتح است آمده: «جنابعالی یکی از افتخارات نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستید که با شجاعت، ایثار، تخصص و خلاقیت خود در دوران دفاع مقدس و عملیات تاریخی و سرنوشت ساز اچ۳ به میهن اسلامی خدمت کردید و به دشمن نشان دادید که ایران اسلامی با توکل به خدا و اتکاء به نیروهای مسلح خود، از هیچ تهدیدی نمی‌هراسد و هیچ مانعی را نمی‌پذیرد و شما با فرماندهی عملیات غرورآفرین اچ۳، نه تنها به دشمن ضربه شدیدی وارد کردید، بلکه به دوستان و همراهان ایران اسلامی امید و اعتماد بخشیدید.»

همچنین در متن تقدیر از امیر سرتیپ دوم خلبان برات‌پور، وی را الگوی برجسته‌ای برای نسل‌های آینده معرفی کرده که با فرماندهی عملیات غرورآفرین اچ۳، نه تنها به دشمن ضربه شدیدی وارد کرده بلکه به دوستان و همراهان ایران اسلامی امید و اعتماد بخشیده است.

گفتنی است امیر سرتیپ خلبان فرج‌الله برات پور، فرمانده عملیات غرورآفرین اچ۳ و رئیس اسبق اداره بازرسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

براتپور از سال ۶۳ تا ۶۵ به‌عنوان فرمانده پایگاه همدان منصوب شد. سپس با درجه سرتیپ دومی به معاونت لجستیکی نهاجا منتقل شد. او از اول اردیبهشت ۶۶ به‌عنوان فرمانده منطقه هوایی شیراز منصوب شد و سال ۶۹ مدال فتح ۲ را از دست رهبر انقلاب گرفت. سال ۷۲ نیز جانشین معاونت طرح و برنامه نهاجا و سال ۷۳ رئیس بازرسی و ایمنی نهاجا شد.

امیر سرتیپ دو خلبان فرج‌الله براتپور روز ۱۵ آبان ۱۳۷۷ با ۳۷۴۰ ساعت پرواز بازنشسته شد.

Share