تناقض میان توصیه نامه سازمان بازرسی و قانون استقرار گروه‌های نمایشی

توصیه نامه بازرسی هنرمندان گیلان را گرفتار کرد؛ موج گرانی به تئاتر رسید

در چند وقت اخیر گروه‌های نمایشی ثبت شده در گیلان برای تمرین در سالن‌های زیر نظر اداره‌کل ارشاد با مشکلاتی مواجه هستند که حتی منجر به محروم ماندن آثار هنرمندان استان از حضور در جشنواره‌ فجر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سال‌هاست که اهالی هنر برای اجرای برنامه‌های هنری و نمایشی خود با مشکل مواجه بوده و برای تهیه محلی جهت اجراهای خود باید مشقت‌های بسیاری کشیده و اجاره‌ بهای زیادی را پرداخت می‌کردند تا اینکه در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ تالار مرکزی رشت به بهره‌برداری رسید و اهالی هنر به ویژه هنرمندان تئاتر خوشحال از برآورده شدن آرزوی دیرینه خود بودند چراکه قبل از افتتاح تالار مرکزی رشت، مسؤولان در جواب گلایه اهالی تئاتر در خصوص نبود سالن برای اجرا و تمرین، وعده تالار مرکزی رشت را می‌دادند.

بی‌رغبتی اهالی تئاتر برای استفاده از تالار مرکزی رشت 

بعد از سال‌ها انتظار تالار مرکزی ساخته شد اما خیلی زود تالاری که با اجرای تئاتر افتتاح شد برای اهالی تئاتر مشکلاتی را ایجاد کرد و اهالی هنر برای استفاده از تالار باید اجاره بهای زیادی را پرداخت می‌کردند و همین امر سبب شده، دیگر گروه‌های نمایشی تئاتر رغبتی برای استفاده از این سالن نداشته باشند.

ورود سازمان بازرسی برای تعیین تکلیف اجاره‌بهاء سالن‌های ارشاد

به گفته یکی از کارگردانان تئاتر، در سالیان گذشته اداره کل ارشاد برای دریافت اجاره‌ بهای سالن‌های زیرنظر خود از جمله مجتمع خاتم انبیاء، تالار مرکزی و سردار رشت، پاسخگوی هیچ نهاد و دستگاه‌ نظارتی نبودند و مطالبات اهالی هنر هم ترتیب اثری داده نمی‌شد و به همین منظور سازمان بازرسی با استدلال‌های کارشناسی وارد عمل شد.

سازمان بازرسی، یک کارشناس رسمی دادگستری را مشخص و آن کارشناس قیمت اجاره‌بهای هر سالن را مشخص کرد و در ادامه این نهاد نظارتی هشت ماده پیشنهادی در قالب توصیه نامه به اداره کل ارشاد ارسال و این اداره کل را مکلف به دریافت اجاره‌بها سالن‌ها کرده است.

ارسال نامه اداره‌کل ارشاد به شهرستان‌ها در خصوص لازم الاجرا بودن هشت ماده پیشنهادی سازمان بازرسی 

اداره کل ارشاد، هشت ماده پیشنهادی سازمان بازرسی را به‌ صورت قانون لازم الاجرا به تمامی ادارات ارشاد شهرستان‌ها و مدیران تالار مرکزی رشت، مجتمع خاتم انبیاء و سردار جنگل رشت ارسال کرده و آنان را مکلف به اجرای هشت ماده سازمان بازرسی و همچنین به دریافت اجاره‌ بها از گروه‌های هنری موسیقی و نمایشی از جمله تئاتر کرده است.

امیر جادوسخن یکی از کارگردانان تئاتر در این خصوص می‌گوید: اجاره‌ بهای مشخص شده برای هر سالن و به ویژه تالار مرکزی رشت با درآمد برگزاری یک تئاتر که از طریق بلیط فروشی به دست می‌آید همخوانی ندارد و اهالی تئاتر برای پرداخت اجاره‌ بهای سالن، به جای تمرین کردن تئاتر باید دنبال گنج بگردند تا اجاره بها تامین شود.

گله‌مندی کارگردانان هنرهای نمایشی از قیمت‌گذاری تالار مرکزی رشت

به گفته این کارگردان و نویسنده تئاتر، تالاری که ۱۰ سال منتظر احداث آن بودیم اکنون به محفلی برای همایش‌های مدیران تبدیل شده و ما ماندیم و‌ همان سالن‌های گذشته ولی داستان در تالار مرکزی خاتمه پیدا نکرد و باقی سالن‌های اداره ارشاد هم قیمت‌گذاری شد.

این کارگردان سینما با انتقاد از اداره کل ارشاد اسلامی گیلان معتقد است اداره‌ای که اصلی‌ترین متولی فرهنگ و هنر این کشور می‌باشد اکنون به غیر از صدور مجوز هیچ فعالیت دیگری انجام نمی‌دهد.

تناقض میان توصیه نامه سازمان بازرسی و قانون استقرار گروه‌های نمایشی

در بند هفت ابلاغ شده توسط مدیرکل ارشاد اسلامی به تمامی مدیران مجتمع‌های هنری و شهرستان‌های تابع اشاره شده که از واگذاری رایگان و خارج از مجوزهای قانونی اماکن دولتی در اختیار آن نهاد، اکیدا خودداری شود و این یعنی هیچ گروه هنری از جمله تئاتر حق استفاده رایگان از سالن‌های زیر نظر اداره ارشاد اسلامی را ندارند.

در حالی اداره ارشاد اقدام به دریافت اجاره‌بها از گروه‌های هنری تئاتر کرده است که طبق ماده ۱۰ قانون استقرار این اداره کل را موظف کرده که حق دریافت اجاره‌بها از گروه‌های ثبت‌شده تئاتر را نداشته و بلکه باید از گروه‌هایی تئاتری که تولید محتوا در حوزه جمهوری اسلامی به مانند دفاع مقدس، اسلام، قرآن و خانواده حمایت نیز انجام دهد.

مجید مژده‌ای یکی دیگر از کارگردانان و نویسندگان تئاتر نیز می‌گوید امسال نمایشی را برای تازه‌های جشنواره فجر به عنوان تنها نماینده گیلان آماده کرده بودیم و برای تسریع در روند تمرین و در اختیار گرفتن سالن برای تیم ما، دبیرخانه جشنواره فجر و رئیس مرکز هنرهای نمایشی کشور به مدیر کل ارشاد اسلامی گیلان نامه ارسال کردند که بعد از ارسال نامه از دبیرخانه جشنواره فجر به مدیرکل ارشاد گیلان، بنده به این اداره کل برای در اختیار قرار گرفتن سالن مراجعه کردم که اعلام کردند سازمان بازرسی تبصره هشت ماده‌ای را به اداره کل ارشاد ارسال کرده و این اداره کل موظف به رعایت این مفاد هشت ماده‌ای است.

دریافت اجاره‌بها یک الی پنج میلیونی ارشاد از کارگردانان هنرهای نمایشی  

این کارگردان تئاتر با گلایه از اداره کل ارشاد می‌گوید، ارشاد بابت تمرین یک گروه نمایشی برای شرکت در جشنواره فجر که گروه‌های نمایشی در واقع برند این اداره کل است مبلغ یک تا پنج میلیون تومانی برای اجاره هر ساعت سالن از ما دریافت کرد.

مژدهی معتقد است بر اساس ماده ۱۰ قانون استقرار، وزارت ارشاد اسلامی موظف است برای تمرین گروه‌های نمایشی ثبت شده در بخش تئاتر اجاره‌بهایی دریافت نکند ولی گروه نمایشی ما برای ۲۰ ساعت تمرین و هماهنگی باید ۲۰ الی ۲۵ میلیون تومان پرداخت کند.

وی با اشاره به مورد قبول واقع نشدن تئاتر این گروه نمایشی در جشنواره تازه‌های فجر می‌گوید، به دلیل نداشتن این میزان از پول مجبور شدیم ساعت‌های کمی را در سالن تمرین کنیم و به دلیل عدم آمادگی و هماهنگی لازم در اجرا متأسفانه نتوانستیم در جشنواره فجر شرکت کنیم.

کارگردان گروه نمایشی تئاتر معتقد است اداره‌کل ارشاد اسلامی ساعتی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان از گروه نمایشی ما برای کاری گرفته است که وظایف حمایتی بر روی آن دارد زیرا بخش تولیدات تازه تئاتر فجر که مهمترین جشنواره وزارت ارشاد است.

آن‌طور که مژدهی می‌گوید: «وقتی اجاره‌بها با این مبالغ دریافت می‌شود احتمال عدم تمرین و کنسل شدن نمایش وجود دارد لذا از اداره کل ارشاد درخواست دارم تجدید نظر کرده و طبق قانون هیچ اجاره‌ بهایی بابت تمرین گروه‌های نمایشی ثبت شده نگیرد و هنگام اجرای نمایش درصدی از بلیط فروشی را بردارد.»

حال بعد از اعتراض جامعه تئاتر گیلان از دریافت اجاره‌بها از سالن‌های نمایشی زیر نظر اداره کل ارشاد، مدیرکل کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حال رایزنی برای حل این مشکل است و آن طور که صادق حسنی مدیرعامل انجمن نمایشی گیلان در این خصوص می‌گوید: “سازمان بازرسی توصیه نامه هشت ماده‌ای را به اداره کل ارشاد اسلامی گیلان ارسال کرد.”

اعتراض ارشاد به قیمت‌گذاری اجاره‌بهای سالن‌های نمایشی 

به گفته حسنی، سازمان بازرسی برای دریافت اجاره‌بها توسط سالن‌های زیر نظر اداره کل ارشاد، توسط کارشناس رسمی دادگستری اعلام قیمت کردند ولی این اداره کل که خود متولی فرهنگ و هنر بوده و وظیفه‌اش حمایت از گروه‌های هنری و نمایشی است به این اعلام نرخ اجاره‌بها معترض است و شخص مدیرکل پیگیر حل مشکل است.

مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گیلان می‌گوید: «این انجمن یک نامه شامل مفاد و موارد قانونی را ارائه دادیم و معاونت هنری در حال تلاش برای دریافت استعلامات لازم است و امیدواریم این مشکل در یک تا دو هفته آینده حل می‌شود.»

حسنی می‌گوید: «بر اساس ماده ۱۰ قانون استقرار گروه‌های نمایشی ثبت شده و ماده ۲ یا ۲۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد موظف به حمایت از گروه‌های نمایشی ثبت شده است.»

به گفته مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی گیلان، تاکنون به جز سالن خاتم الانبیا هیچ سالن دیگری از گروه‌های نمایشی اجاره بها نمی‌گیرد و حتی به تمامی شهرستان‌ها اعلام کردیم که از پنج گروه نمایشی فعال در گیلان تا زمان مشخص شدن وضعیت، هیچگونه مبلغی دریافت نکنند.

این مطالب در حالی مطرح می‌شود که مجید مژد‌ه‌ای کارگردان هنرهای نمایشی می‌گوید: “تالار مرکزی رشت از بنده اجاره‌بها گرفته و حتی مدیران برخی سالن‌های نمایشی اعلام کردند تا زمانی که فیش واریز را دریافت نکنند درب سالن‌ها را باز نمی‌کنند.”

کارگردانان گروه‌های نمایشی ثبت شده در گیلان در انتظار حل مشکلات موجود از جمله عدم دریافت اجاره‌بها هستند و معتقدند در صورت عدم‌حل این معضل باید با تئاتر گیلان در آینده‌ای نزدیک خداحافظی کرد.

Share