معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور؛

با پول نمی‌توانیم نخبگان را نگه‌ داریم؛ دست‌مان در برابر کشورهای عربی بسته‌ است

رییس بنیاد ملی نخبگان، سیاست جدی این بنیاد برای ایجاد امیدواری و دلگرمی و همچنین حفظ و نگهداشت نخبگان، را ایجاد زمین بازی برای آنها و دادن نقش و مسوولیت در امور کشور اعلام کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز دوشنبه در همایش گفت‌وگوی ملی نخبگان در محل وزارت کشور که با حضور وزیر کشور و جمعی از استانداران سراسر کشور همراه بود، در سخنانی با بیان اینکه، تعریف نخبه از نگاه بنیاد ملی نخبگان در دوره جدید مدیریتی خیلی صریح و آشکار همان تعریف رهبر معظم انقلاب است، افزود: این یعنی نخبه استعداد بارزی است که با تلاش، پشتکار ویژه و مدد الهی برای کشور در مسیر اسلام، انقلاب و ایران تاثیرگذار باشد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: هر فردی در جامعه هر یک از این سه ویژگی را داشته باشد، از نظر ما نخبه محسوب می‌شود و این یک بحث جدی است.

دهقانی ادامه داد: در این تعریف، نخبگان تنها شامل دانشگاهیان نیستند، بلکه یک تاجر، بازرگان، مدیر اجرایی و یک سیاستمدار نیز ممکن است نخبه باشد و ملاک استعداد، تلاش و تاثیرگذاری قرار گیرد.

وی اظهار داشت: نشانه نخبگی از دیدگاه ما تنها فعالیت فرد در دانشگاه با معدل بالا و نگارش چند مقاله نیست، در عین اینکه اینها شاید علامتی از استعداد باشد اما کافی نیست.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: بحث دیگر این است که نخبگی دیگر منحصر به دانشگاه و یک حوزه خاص نیست و ما بسیار جدی در تلاش هستیم که عرصه نخبگی را به سایر حوزه‌ها از جمله تجارت، اقتصاد، ورزش، هنر و فرهنگ نیز تسری دهیم.

وی با اشاره به این بحث که برای نخبگان چه کاری باید انجام دهیم نیز، یک رویکرد را حمایت مالی و تسهیلاتی و واگذاری مسکن دانست و در عین حال تاکید کرد: اگر واقعا قرار باشد با این نگاه به نخبگان توجه کنیم، به احتمال زیاد شکست خواهیم خورد.

دهقانی با ذکر مثالی با بیان اینکه، یک مهندس یا استاد دانشگاه نخبه در شرایط فعلی اگر ۱۰۰ میلیون حقوق در ماه داشته باشند، می‌تواند در همین تهران زندگی خوبی داشته باشند، افزود: اما همین فرد اگر دو سال به کشورهای اطراف مهاجرت کند، می‌تواند ۱۵ هزار دلار حقوق دریافت کرده و خیلی خوب خرج کند و حتی ۵ هزار دلار یعنی چندین برابر حقوق خود در ایران را هم پس‌انداز داشته باشد.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم ملاک را فقط بر این بگذاریم که چقدر می‌توانیم به یک نخبه حقوق بدهیم، نه می‌توانیم این کار را انجام دهیم و نه این کار صحیحی است. هرچند تامین یک زندگی خوب و کمک به منظور فراهم کردن زندگی خوب برای نخبه بسیار مهم است اما این سیاست قطعا اشتباه است چراکه هر کاری کنیم، نسبت به همسایه‌ها که هم درآمد بیشتری دارند و از طرفی با تحریم‌ها نیز مواجه نیستند، دستمان بسته‌تر خواهد بود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: این در حالی است که در این مدت همه شاهد بوده‌ایم که نخبه واقعی فردی است که پیش از اینکه دنبال این باشد که به او چه چیزی دهند، بیشتر به دنبال تاثیرگذاری در کشور است و اینکه چه کاری می‌تواند برای کشور انجام دهد.

وی افزود: نخبگان واقعی بیشتر به دنبال زمین بازی برای تاثیرگذاری هستند چراکه این فضا به طور حتم با راه اندازی کسب و درآمد و رفاه همراه خواهد بود.

دهقانی در عین حال اذعان کرد: اتفاقا تجربه در فراخوان‌های منتشره برای حمایت و اعطای انواع تسهیلات به نخبگان نشان داده است آن‌هایی در صف قرار می‌گیرند که به احتمال قوی کمتر از نخبگی بهره برده اند؛ چراکه نخبه واقعی مشغول کار است و اصلا به میدان برد این تسهیلات و جوایز نمی‌رسند.

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه، سیاست جدی این بنیاد برای حفظ، نگهداری و ایجاد امیدواری و دلگرم کردن نخبگان را ایجاد زمین بازی برای آن‌ها اعلام کرد.

بنیاد ملی نخبگان یک نهاد صرفا صنفی نیست

رییس بنیاد ملی نخبگان در ادامه با تاکید براینکه، بنیاد نخبگان یک نهاد صرفا صنفی برای رفع نیازهای نخبگان نیست، صنف کردن حوزه نخبگان را نخستین خیانت در حق آن‌ها دانست.

دهقانی افزود: این نگاه که بنیاد ملی نخبگان یک نهاد صنفی است که به حوزه نخبگان می‌پردازد و صرفا باید مسائل نخبگان را حل کند؛ یکی از بزرگترین اشتباهات راهبردی است. وقتی نخبه را صنف کردیم و بقیه را غیرنخبه؛ این اولین خیانت در حق نخبگان است چون از مردم جدا کردیم و این خود ایجاد شکاف است.

وی در ادامه با اشاره به وجود حداقل ۱۰۰ هزار نخبه در کشور و اینکه بنیاد ملی نخبگان از این تعداد با پنج هزار نخبه در ارتباط است، افزود: فرض کنید قرار باشد ماهی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان به هر نخبه بدهیم و از آن‌ها حمایت کنیم که در سال می‌شود ۳۰ هزار میلیارد تومان در حالی که بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در ادامه گفت: بنیاد ملی نخبگان به جای اینکه یک نهاد دولتی باشد که بخواهد نیازهای صنفی نخبگان را برطرف کند؛ باید یک نهاد نخبگانی برآمده از نخبگان باشد که اثر آن‌ها را در حاکمیت دنبال می‌کند.

Share