وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

قرارداد تجاری خط‌ آهن رشت – آستارا تا چند روز دیگر امضا می شود

وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد تجاری ساخت خطآهن رشت-آستارا طی روزهای آینده خبر داد و گفت: وقتی با مقامات خارجی نشست داریم، می‌دانیم چه می‌خواهیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مهرداد بذرپاش در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته، اظهار کرد: یکسال از شروع به کار حقیر در وزارت راه و شهرسازی گذشت. یادم هست پس از مرحوم قاسمی، این مسئولیت بر عهده بنده قرار گرفت چند نکته را عرض کردم.

وی ادامه داد: رشد و توسعه ترانزیت یکی از برنامه‌های مهم وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، بلافاصله کلان نقشه به نام ایران راه تهیه و تدوین شد.

وی افزود: اینکه در قالب یک برنامه جامع برنامه‌ها را تعریف و پیگیری کنیم بسیار امر مهمی است و نشان می‌دهد وزارت راه و شهرسازی در محیط به صورت معلق کار نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پروژه‌هایی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد که مهم و اثرگذار در اقتصاد کشور باشد، اضافه کرد: وزارت راه و شهرسازی با وجود همه مشکلات، محدودیت‌ها و موانع صاحب اصلی کار می‌بینم و به هر بهانه ضعف عملکرد، نبود امکانات و… نباید ما را از ادامه راه منصرف کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: طی یکسال اخیر رسد ۳۳ درصدی ترانزیت را داشته‌ایم، این دستاورد به واسطه کاهش تحریم‌ها و افزایش منابع بوده است؟ پاسخ خیر است. وقتی با مقام خارجی نشست داریم می‌دانیم چه می‌خواهیم.

بذرپاش با تاکید بر اینکه ما رشد ترانزیت و تسهیل تردد در مرزها را از طرف خارجی می‌خواهیم، تاکید کرد: در همه مذاکرات این مسئله موردنظر بوده و به دنبال آن بوده ایم.

وی با بیان اینکه برای بازپس‌گیری جاده ابریشم با دستور دادن اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: طی یکسال گذشته پروژه‌های کم سابقه‌ای به بهره‌برداری رسیده است با وجود محدودیت‌ها خطآهن همدان-سنندح افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه ۴۵ سال است در بازه خط آهن شلمچه- بصره حرف می‌زنیم، یادآور شد: از ابتدای امسال خداوند متعال کمک کرد و توافقات اصلی پروژه بین ایران و عراق اتفاق افتاد و الان در حال اجراست.

وی در ادامه به خط‌آهن رشت-آستارا اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژه حلقه مفقوده کریدور شمال‌-جنوب است گفت: طی روزهای آینده قرارداد تجاری این طرح امضا و اوایل سال ۲۰۲۴ میلادی عملیات اجرایی آغاز می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توافق ایران و ترکمنستان و ایران و ارمنستان برای ساخت جاده به ترتیب به ارزش ۵۰۰ و ۲۰۰ میلیون دلار گفت: از بندر شهید رجایی تا بندر کاسپین به صورت ریلی متصل خواهیم شد.

وی تاکید کرد: حرف از اقتصادی شدن بدون تکمیل کریدورهای ترانزیتی شبیه یک شوخی و حرف غیرجدی است.

بذرپاش با اشاره به اینکه ایجاد مراکز لجستیکی یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، اضافه کرد: تعریف پروژه‌های جدیدی در تکمیل کلان پروژه ایران راه، مذاکره برای بازگرداندن نقش ترانزیتی ایران و… در حال پیگیری است.

Share