مدیر پسماند گیلان:

طرح جامع مدیریت پسماند گیلان به روزرسانی می شود | سرانه تولید زباله هر خانوار شهری ۸۵۰ گرم است

مدیر پسماند گیلان، با توجه به تغییر الگوی مصرف در جامعه، گفت: به زودی شاهد به روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند استان خواهیم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شهرام توانا در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تصویب طرح جامع مدیریت پسماند استان گیلان در سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: براساس این طرح، روزانه به طور میانگین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ تن زباله در گیلان تولید می شود که ۲۵ درصد آن سهم روستاهاست؛ البته با تاکید استاندار گیلان، به زودی شاهد به روزرسانی این طرح خواهیم بود.

وی با توجه به تغییر الگوی مصرف در جامعه، افزود: با توجه به اهمیت موضوع پسماند، به روزرسانی طرح جامع مدیریت پسماند استان الزامی بوده و امیدواریم روندهای جدید را مشاهده کنیم.

مدیر پسماند گیلان حجم روزانه تولید زباله در روستاهای گیلان را حدود ۶۵۰ تن دانست و افزود: در حال حاضر ۵۶ شهر و ۱۸۴۶ روستای دارای دهیاری داریم که از این تعداد، ۵۳ شهر و ۱۱۰۰ روستا تفکیک زباله از مبدا را به صورت استاندارد انجام می دهند.

توانا سرانه تولید زباله هر خانوار شهری را ۸۵۰ گرم و هر خانوار روستایی را ۶۵۰ گرم در روز دانست و تصریح کرد: گیلان را به هفت پهنه پسماندی تقسیم کردیم؛ همچنین دو کارخانه بازیافت زباله در رشت و انزلی داریم که با حداکثر توان فعالیت می کنند.

وی به پیشرفت ۶۲ درصدی کارخانه بازیافت لنگرود اشاره کرد و گفت: در گذشته پسماندهای جمع آوری شده در ۳۵ نقطه دپو می شد، اما طی سال های گذشته اقدام به مدیریت پهنه ها کردیم تا از پراکندگی زباله ها جلوگیری کنیم.

مدیر پسماند گیلان با بیان اینکه کارخانه بازیافت رشت به زودی با حداکثر توان خود معادل پردازش ۱۰۰۰ تنی در روز فعالیت خواهد کرد، ادامه داد: این کارخانه علاوه بر رشت، ۱۱ شهر دیگر را پوشش می دهد.

وی میزان تولید پسماند در پهنه ها را تابع جمعیت دانست و بیان کرد: گیلان استان گردشگرپذیر بوده و جمعیت ساکن و شناور دارد که قطعا بر میزان تولید زباله اثرگذار است؛ در این راستا لزوم کاهش تولید زباله از طریق فرهنگ سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

توانا با بیان اینکه مدیریت پسماند در حال هدفمند شدن است، اضافه کرد: سبک زندگی ها موجب افزایش حجم زباله شده و لذا باید به طرف سبک زندگی اجتماعی برویم؛ البته شهروندان باید تولید کمتر زباله را در دستور کار قرار دهند، اما متولیان امر وظیفه دارند که فرایندهای مدیریت پسماند را اجرایی کنند.

مدیر پسماند گیلان کاهش تولید زباله در مبدا را مولفه مهم مدیریت پسماند دانست و اضافه کرد: باید مدیریت مصرف داشته باشیم تا منجر به کاهش تولید زباله شود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد شهرها و بیش از ۷۰ درصد روستاهای گیلان در حوزه تفکیک زباله دغدغه مند شده اند، گفت: در حال حاضر تفکیک زباله از مبدا در هر پنج منطقه شهر رشت انجام می شود؛ همچنین اقدامات خوبی در امر تفکیک زباله از مبدا در شهرهایی مانند انزلی، خشکبیجار، کیاشهر، رستم آباد، رودبار، احمدسرگوراب، لنگرود، رودسر و… انجام شده است.

توانا اضافه کرد: با دستور فرمانداران به عنوان رئیس کارگروه پسماند شهرستان، تفکیک زباله از مبدا در ادارات تقریبا حالت اجباری به خود گرفته و تا پایان سال، کل مدارس شهری و روستایی و اصناف نیز تفکیک زباله از مبدا را اجرایی خواهند کرد.

مدیر پسماند گیلان از فعال شدن سکوی مدیریت هوشمند پسماند در سطح استان در آینده نزدیک جهت مبادله کردن زباله های قابل بازیافت خبر داد و خاطرنشان کرد: اصناف و خانوارها برای استفاده از این سکو آموزش های لازم را می بینند.

Share