سرپرست فرمانداری خمام:

درخواست اختصاص ۵ کامیون برای انتقال زباله سایت خواچکین به کود آلی رشت!

سرپرست فرمانداری خمام با اشاره به وضعیت دپوی زباله در خواچکین، اظهار داشت: هم‌اکنون اقداماتی برای ساماندهی پسماند از سوی شهرداری‌های خمام و چوکام درحال انجام است؛ ضمن اینکه با پیمانکار برای اجرای عملیات تفکیک زباله از مبدا قرارداد منعقد می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خمام نیوز، حسن آدمیت با بیان اینکه شهرداری خمام باید نسبت به کاهش حجم ورودی زباله و کنترل شیرابه ایستگاه موقت انتقال زباله خواچکین اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: زیرساخت لازم در این‌بخش فراهم‌شده و نیازمند اختصاص بودجه اولیه برای اجرای کار هستیم.
به گفته‌ی وی، شهرداری روز گذشته طی نامه‌ای به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان این‌موضوع را مطرح کرده و از فرمانداری خمام درخواست اختصاص ۵ کامیون برای انتقال زباله به شرکت کود آلی گیلان داشته است.

این‌مسوول موضوع ساماندهی پسماند شهرستان را از دغدغه‌ها و معضلات اصلی مدیریت شهری عنوان کرده و با اشاره به تولید روزانه ۲۹ تن زباله در شهرستان خمام، افزود: در ۶ ماه نخست سال امسال ۵ هزار و ۵۰۰ تن زباله در این‌شهرستان تولید شده، درحالی‌که این‌مقدار در مدت مشابه سال گذشته ۷ هزار و ۳۰۰ تن بوده است. علاوه‌براین، جدول مقایسه‌ای فعالیت شهرداران طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۲ در زمینه کاهش زباله و پروژه‌های مدیریت پسماند نشان می‌دهد، که روند ورودی زباله به سایت خواچکین کاهشی بوده است.

آدمیت، ادامه داد: شهرداری خمام اخطاریه‌هایی از محیط‌زیست برای اجرا نکردن تعهدات خود در کاهش میزان حجم ورودی پسماند، تفکیک زباله از مبداء، دیوارچینی محل تجمیع زباله خواچکین، نصب دوربین مداربسته و تعبیه اتاقک نگهبانی دریافت کرد، که این‌اخطارها به‌طور کامل به شهرداری وارد است. فرمانداری خمام نیز مصوبات کارگروه مدیریت پسماند را با نظارت اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری می‌کند. همچین با توجه به جلسات مستمر کارگروه فرعی پسماند دهیاران و روسای شوراها باید با همکاری خانه‌های بهداشت روستایی و سازمان‌های مردم نهاد، آموزش تفکیک زباله از مبدا را به‌صورت خانه به خانه آغاز کنند.

نماینده عالی دولت در خمام با تاکید بر آنکه آموزش‌وپرورش با همکاری محیط‌زیست و شرکت پیمانکار مربوطه باید تولید محتوای آموزشی با موضوع تفکیک زباله از مبداء را در دستور کار خود قرار دهند، خاطرنشان ساخت: پس‌از برگزاری جلسه‌ای با دهیاران و بخشداران نیز مقرر شد دهیاران با همکاری دستگاه‌های متولی نسبت به پاکسازی مسیرها و مبادی ورودی و خروجی اقدام نموده؛ ضمن‌آنکه دهیاران پس‌از شناسایی رستوران‌های متخلفی‌که در مدیریت پسماند واحد خود کوتاهی می‌کنند، آن‌ها را به محیط‌زیست معرفی کرده تا برخورد قانونی لازم با آن‌ها انجام شود.

تاکنون ۲ اخطاریه برای شهرداری خمام در رابطه با پسماند صادر شده است

همچنین مسوول نمایندگی اداره حفاظت محیط‌زیست در خمام با بیان اینکه ایستگاه موقت زباله شهرداری در روستای خواچکین واقع‌شده که مساحت کلی آن بالغ‌بر ۶ هزار مترمربع است، عنوان کرد: میزان حجم ورودی زباله روزانه بنابر اظهارات شهردار خمام در آخرین جلسه کارگروه مدیریت پسماند به این‌مکان حدود ۳۰ تن است، که ۱۰ تن از این‌مقدار را به شرکت کود آلی در رشت تحویل داده و مابقی در مکان موصوف دپو می‌شود.

محمدرضا روشنی به اقدامات و عملکرد حفاظت محیط‌زیست شهرستان خمام در حوزه پسماند اشاره کرده و گفت: تاکنون ۲ اخطاریه برای شهرداری خمام در دوم شهریورماه و همچنین ۱۱ مهرماه سال گذشته در رابطه با پسماند صادر شده است.

به گفته‌ی وی، به‌دلیل‌عدم تمکین شهرداری خمام در اجرای مفاد اخطاریه‌های زیست‌محیطی، اداره حفاظت محیط‌زیست در ۱۷ دی‌ماه سال گذشته نسبت به طرح و تشکیل پرونده قضایی علیه این‌شهرداری اقدام و هم‌اکنون پرونده متشکله در مرجع قضایی مفتوح است.

این‌مسوول به توصیه‌های لازم زیست‌محیطی صادر شده در جهت رفع موانع و مشکلات زیست‌محیطی جایگاه دپو زباله خواچکین اشاره کرده و خاطرنشان ساخت: کاهش میزان حجم ورودی پسماند و تفکیک از مبدأ، دیوارچینی، متناسب‌سازی محوطه محل تجمیع، نصب دوربین مداربسته و تعبیه اتاقک نگهبانی بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت پسماند شهرستان با نظارت حفاظت محیط‌زیست خمام تا حصول نتیجه لازم، موردنظر است.

Share