معاون وزیر اقتصاد عنوان کرد؛

جمعیت ۶٠ میلیون نفری زیر خط فقر درست نیست | کنترل تورم ماهانه زیر ۲ درصد

معاون وزیر اقتصاد گفت: طبیعتاً نرخ تورم هر چه پایین‌تر می‌آید ادامه روند کاهشی و کنترل آن سخت‌تر می‌شود و تلاش این است که نرخ‌های تورم ماهانه در محدوده زیر دو درصد کنترل شود و در ماه‌های پایان سال در محدوده دو درصد را در کنترل تورم به اجرا برسد که انشالله محقق خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی روحانی در گفت‌وگو با ایلنا درباره عوامل موثر در کاهش نرخ فقر از ۳۱ به ۳۰ درصد و میزان جمعیت زیر خط فقر در ایران و درباره صحت عدد ۶۰ میلیون نفری مطرح شده از سوی برخی از اقتصاددان‌ها اظهار داشت: به طور قطع جمعیت ۶۰ میلیون نفری زیر خط فقر درست نیست، نهاد رسمی اعلام کننده خط فقر و نرخ فقر وزارت کار است و این عدد با محاسبات فنی دقیق انجام می‌شود و آن فرمول مبنای محاسبه نرخ و خط فقر است. هر سال با این فرمول نرخ فقر محاسبه و اعلام می‌شود و در ۴ حوزه شهرهای بزرگ، کلانشهر تهران، مناطق روستایی و سایر شهرها طبقه‌بندی می‌شود. در حالی که هیچ دولتی نرخ فقر و خط فقر را اعلام نمی‌کرد این دولت در بالاترین سطح شفافیت تمام این موضوعات را با جزییات نحوه محاسبه آن اعلام کرد.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که در پس هر اصلاح سیاست‌های حمایتی دیده می‌شود چه در دهه ۸۰ بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و هم بعد از اجرای یارانه نقدی ریاست جمهوری روحانی و هم بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ یارانه از سال گذشته، این است که نرخ فقر کاهش پیدا می‌کند.

معاون وزیر اقتصاد افزود: پرداخت‌های نقدی حتی اگر بین همه به صورت یکسان توزیع شود باعث خواهد شد که بهره‌مندی دهک‌های پایین نسبت به گذشته افزایش پیدا کند. باید توجه داشت مصرف‌کننده بنزین ارزان و مصرف کننده مرغ و گوشت و… که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شود عمدتا از دهک‌های بالا هستند و دهک‌های پایین مصرف کمتری دارند. بنابراین انتفاع آن‌ها از یارانه ارزی و انرژی که دولت ارایه می‌دهد، بسیار کمتر است و وقتی دولت آن را به یارانه نقدی تبدیل می‌کند انتفاع‌ها یکسان می‌شود و بیشتر به نفع دهک‌های پایین‌تر است.

روحانی گفت: هم در دهه ۸۰ و هم در دهه ۹۰ و هم ابتدای دولت سیزدهم این اتفاق افتاده و می‌بینیم که در پس نقدی شدن یکسری از یارانه‌ها نرخ فقر کاهش پیدا می‌کند. دلیل کاهش نرخ فقر همین موضوع است و این کاهش مورد انتظار بود.

وی درباره سقوط نرخ فقر پس از افزایش نرخ تورم تاکید کرد: این موضوع به روند تورمی مرتبط است و اگر نرخ فقر با کنترل تورم کاهش پیدا کند، اقدام درست و بسیار خوبی است اما این تورم ارتباطی به سیاست حمایتی ندارد و نباید با آن جمع بست.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: تلاش دولت بر این است که با سیاست اصلاح ساختارها و بنیان‌های ساختاری تورم را کنترل کند و از طرف دیگر سیاست هدفمند نقدی کردن یارانه را دنبال می‌کند و نتیجه آن هم کاهش نرخ فقر بوده که امروز محقق شده‌است.

روحانی درباره دلایل توقف روند کاهش نرخ تورم و درجا زدن آن در یک نرخ تاکید کرد: طبیعتاً نرخ تورم هر چه پایین‌تر می‌آید ادامه روند کاهشی و کنترل آن سخت‌تر می‌شود و تلاش این است که نرخ‌های تورم ماهانه در محدوده زیر دو درصد کنترل شود و در ماه‌های پایان سال در محدوده دو درصد را در کنترل تورم به اجرا برسد که انشالله محقق خواهد شد.

Share