از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸۰۰ تن چای از سریلانکا به ایران وارد شد

جزییات تهاتر چای با بدهی نفتی سریلانکا؛ واردات چای محدود می‌شود

مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور گفت: وزیر جهاد کشاورزی قول داده است که امسال بازار چای را تنظیم کند و واردات چای به ایران را به ۳۵ هزار تن در سال جاری محدود کند با این حال در هشت ماهه امسال ۲۸۵۰۰ تن چای به ایران وارد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در معامله‌ای تهاتری با سریلانکا بناست که در ازای بدهی نفتی این کشور به ایران چای وارد کند، این موضوع در حالی که بازار چای کشور در حال حاضر با مازاد عرضه روبه‌رو است پیامدهایی برای این بازار به دنبال دارد. مازاد کنونی چای در کشور به دلیل واردات بی‌رویه چای توسط یک شرکت خاص در سال گذشته است.

حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای کشور حجم بالای واردات را در سال گذشته تایید کرد و به ایلنا گفت: پس از اخبار اخیری که در مورد واردات چای توسط شرکت دبش منتشر شد، وزارت جهاد کشاورزی ثبت سفارش برای واردات چای را انجام نمی‌دهد تا حجم چای موجود در کشور تعدیل شود.

وی افزود: با این حال و با وجودی که در سال گذشته ۱۱۰ هزار تن چای به کشور وارد شد اما همچنان امسال به واردات ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار تن چای نیاز است که حداکثر ۵ هزار تن آن در ازای بدهی نفتی یادشده از سریلانکا به ایران وارد می‌شود، در واقع سریلانکا بیشتر از این مقدار نمی‌تواند امسال چای به ایران بدهد.

جهان‌ساز همچنین تصریح کرد: طلب نفتی سریلانکا به ایران هم جدید نیست و سال‌ها از این موضوع می‌گذرد؛ سریلانکا نیز همواره پس از هند دومین مبدا اصلی واردات چای به ایران بوده و اندکی هم از کنیا و ویتنام وارد می‌شود.

محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور نیز در اظهارنظر در این باره گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۶۸۰۰ تن چای از سریلانکا به ایران وارد شده، از این میزان ۱۶۸۰ تن آن در آبان ماه وارد شده که مربوط به همان معامله تهاتری با سریلانکا و در ازای بدهی نفتی این کشور به ایران است.

وی افزود: در پی تهاتر چای به جای بدهی نفتی سریلانکا به ایران واردکنندگان چای از سریلانکا دیگر منتظر تخصیص ارز از بانک مرکزی نمی‌مانند و همچنین مقید به این نیستند که در صورت خرید داخلی ثبت سفارش برای واردات چای از سریلانکا را به انجام برسانند که این موضوع به متضرر شدن تولیدکننده داخلی چای انجامیده است.

حسنی همچنین اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی قول داده است که امسال بازار چای را تنظیم کند و واردات چای به ایران را به ۳۵ هزار تن در سال جاری محدود کند با این حال در هشت ماهه امسال ۲۸۵۰۰ تن چای به ایران وارد شده است.

وی همچنین گفت: به طور معمول نیاز ایران به چای وارداتی ۶۰ هزار تا ۶۵ هزار تن در سال است.

Share