وزیر کشور اعلام کرد

«تراموا» در راه همدان، رشت و قزوین | پیش‌بینی «مونوریل» برای کرمانشاه و قم

وزیر کشور بر لزوم تسریع در بهره گیری از اتوبوس‌های برقی درشهرهای کشور تأکید کرد و با بیان اینکه در شهرهای قم و کرمانشاه مدهای دیگر حمل و نقل یعنی مونوریل پیش بینی شده است، افزود: در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است و ۹ شهر کشور نیز از مترو استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احمد وحیدی در همایش روز ملی حمل و نقل، گفت: بی تردید حمل و نقل در زندگی انسان نقش برجسته‌ای دارد. در حقیقت حرکت و تحرک بیشترین زمان را در زندگی بشر به خود اختصاص می‌دهد و اساسا حرکت رمز ادامه حیات است. لذا مشخصاتی که برای عناصر مشترک میان انسان، حیوان و گیاه بر می‌شمارند، حرکت است.

وی افزود: حرکت به لحاظ فلسفی موضوع مهمی است و توجه به آن از مهمترین دغدغه‌های زندگی بشر قلمداد می‌شود. به گونه‌ای که زندگی به حمل و نقل وابسته است و حمل و نقل جایگاه مهمی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و روزانه مردم دارد و اگر بگوییم از نیازهای اساسی امروز بشر است حرف درستی زده شده، لذا مداوم تلاش می‌شود که در زمان‌ها و مکان‌های مختلف با فناوری‌های جدید در جهت توسعه حمل و نقل حرکت کنیم. البته مبنا بر این است که حمل و نقل فیزیکی را کاهش دهیم ولی بخش مهمی از حیات انسان در حمل و نقل فیزیکی تعریف می‌شود.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در پیشرفته‌ترین وجوه علمی از حرکت جرم در کسری از زمان صحبت می‌شود، افزود: این موضوع نیز نوعی از حرکت و حمل و نقل قلمداد می‌شود. در قرآن کریم نیز مرتب به موضوع حرکت توجه شده و سیر و حرکت از موضوعات مهم قرآن است.

وی ادامه داد: حمل و نقل نیاز بنیادین است و هنگامی که در مورد زندگی مردم صحبت می‌کنیم نمی‌توانیم از حمل و نقل غافل باشیم. در دنیا تکنولوژی مدام پیشرفت می‌کند و یکی از وجوه فناوری در همین حوزه حمل و نقل است. در کشور ما نیز حمل و نقل در همه ابعاد آن اعم از درون شهری، برون شهری، هوایی، ریلی و … اهمیت ویژه‌ای دارد و به عنوان یک نیاز جدی مردم از سویی نمایی از تأمین ایمنی و امنیت را به نمایش می‌گذارد و از سوی دیگر در حوزه مسائل محیط زیستی و رفاه و آسایش حائز اهمیت است.

در حال حاضر حمل و نقل درون شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست

وحیدی افزود: در حمل و نقل درون شهری که بر عهده شهرداری‌های کشور است شاهد فرسودگی هستیم که باید ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شود. در حال حاضر حمل و نقل درون شهری پاسخگوی نیاز مردم نیست و بازسازی و نوسازی آن باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شهرهای قم و کرمانشاه مدهای دیگر حمل و نقل یعنی مونوریل پیش بینی شده است، افزود: در شهرهای دیگری همچون همدان، رشت و قزوین نیز بحث تراموا مطرح است و ۹ شهر کشور نیز از مترو استفاده می‌کنند. لذا مدهای مختلف حمل و نقل مورد توجه قرار گرفته و اخیرا نیز موضوع برقی شدن فصل جدیدی را پیش روی ما قرار داده است. البته در مورد برقی سازی از گذشته گران بودن آن مطرح می‌شده، اما امروز در مقابل آثار سوء محیط زیستی ناشی از سوخت‌های فسیلی چاره‌ای جز بهره گیری از این مسئله وجود ندارد. البته تا حدودی تکنولوژی آن نیز ارزان سازی شده است اما باید تلاش بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه تاکسیرانی و ون که بخش خصوصی عهده دار آن است باید زمینه تسهیلات را فراهم کنیم تا بتوانند وسایل برقی را تهیه کنند و با قیمت قابل قبولی آن را بکار بیندازند. در حوزه اتوبوسرانی نیز قراردادهایی منعقد شده و خوشبختانه کرج پس از تهران اتوبوس‌های برقی را وارد می‌کند که امیدواریم سرآغاز تلاش برای تسریع در بهره گیری از اتوبوس‌های برقی در شهرهای کشور باشد.

پیش بینی تامین ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور

وزیر کشور با اشاره به پیش بینی تامین ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور گفت: باید تسهیلات ویژه و تشویق‌هایی در این حوزه در نظر گرفته شود تا رغبت بهره گیری از این وسایل افزایش پیدا کند. ما در حوزه برقی سازی تأخیری در سال‌های گذشته داشتیم و باید خیلی زودتر این کار را آغاز می‌کردیم. لذا امروز نیاز است که با تلاش مضاعفی در این حوزه گام برداریم.

سرعت تولید قطارهای بومی از سرعت تکمیل زیرساخت‌های مترو پیشی بگیرد

وی تاکید کرد: باید نسبت به بومی سازی ناوگان نیز سرعت خود را افزایش دهیم. در حال حاضر یک رام از قطارهای مترو به صورت بومی تولید شده که امیدواریم این موضوع در عمل کمک کند که این بومی سازی قطارها توسعه پیدا کند. باید سرعت تولید قطارهای بومی از سرعت تکمیل زیرساخت‌های مترو پیشی بگیرد.

وحیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع اربعین و حمل و نقل راهپیمایی اربعین اشاره کرد و افزود: یکی از توفیقات بسیار بزرگ ما اربعین و حمل و نقل آن است که خوشبختانه با هماهنگی و همکاری شهرداری‌ها، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و مجموعه وزارت راه و وزارت کشور و همچنین بهره گیری از ظرفیت‌های عمومی دیگر همانند تاکسی‌های اینترنتی که نقش خوبی را ایفا کردند، حمل و نقل اربعین به شکل مناسبی خدمت رسانی به زائرین را انجام داد و نیاز است که آمادگی بیشتری برای اربعین پیش رو فراهم شود. در حوزه حمل و نقل و ایمنی که بخش مهمی از آن است همکاری و هماهنگی بسیار خوبی را از سوی فراجا شاهد بودیم که قابل تقدیر است.

Share