مدیر کل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی؛

بیشترین تخلفات قضایی سواحل شمال کشور در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز است

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی در اختتامیه نشست سه روزه هم اندیشی قضات استان های ساحلی شمالی کشور در راستای مسائل تخصصی دریایی و بندری ضمن تشریح مقررات حمل و نقل دریایی بر مبنای استانداردهای بین المللی (اینکوترمز) بر اتخاذ راهکارهای مناسب جهت حفظ حقوق دولت در دعاوی مرتبط تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدتقی انزان‌پور در اختتامیه نشست سه روزه هم اندیشی قضات استان‌های ساحلی شمالی کشور در راستای مسائل تخصصی دریایی و بندری با اشاره به نتایج و اهداف این نشست، اظهار داشت: این نشست براساس تفاهم‌های صورت گرفته با اداره کل منابع انسانی و آموزش قوه قضائیه با هدف ایجاد زمینه‌های لازم برای تعامل بین دستگاههای اجرایی و قوه قضائیه برای شناخت بیشتر فعالیت تخصصی دستگاه‌ها توسط قضات جهت فراهم شدن زمینه هر چه بهتر حفظ حقوق بیت المال در دعاوی و پرونده‌های مطرح شده، برگزار شد.

وی با بیان اینکه بنادر شمالی و جنوبی به دلیل مباحث قضایی (در برخی موارد) متفاوت از هم تفکیک شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا اولین دوره در شمال کشور در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با معرفی وظایف و اختیارات سازمان بنادر و دریانوردی و قوانین موجد آن برگزار شد و هدف از آن آشنایی بیشتر شرکت کنندگان با وظایف و تکالیف ملی و بین المللی بود.

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: فصل‌های دیگری نیز در مباحث مرتبط با ثبت، نقل و انتقال کشتی‌ها و ابطال ثبت کشتی در راستای قانون دریایی که یکی از قوانین مهم مورد عمل سازمان بنادر در مباحث دریا است، در این دوره ارائه گردید و مقررات مرتبط با حمل و نقل دریایی بر مبنای استاندارد‌های اینکوترمز و مباحث عملیاتی و قرارداد‌های سرمایه‌گذاری نیز در نشست دیگری مطرح شد.

وی نتایج این نشست را رضایت بخش دانست و گفت: امید داریم در سواحل جنوب کشور در بازه زمانی مشخصی این نشست تکرار شود تا تعاملات صورت گرفته که مبنای آن تفاهم بین سازمان بنادر و دریانوردی و قوه قضائیه بوده، اجرایی شود.

انزان‌پور در بخش دیگری، بیشترین تخلفات قضایی سواحل شمال کشور را در حوزه ساخت و ساز غیرمجاز اعلام کرد و ادامه داد: در حوزه غربی استان مازندران به دلیل رونق گردشگری و گردشگرپذیر بودن این منطقه تخلفات بسیاری صورت گرفته لذا ساخت و ساز غیر مجاز در این منطقه از استان‌های گیلان، گلستان و شرق مازندران بیشتر است.

مدیر کل دفتر حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کوتاه بودن فاصله کوه و دریا و کمبود اراضی، موجبات افزایش نرخ زمین در این منطقه و افزایش ساخت و ساز در سواحل آن را فراهم نموده است، اذعان داشت: اختلافات تفسیری زیادی در مورد تصرفات اشخاص از حیث داشتن اسناد مالکیت یا تصرفات مجاز و غیر مجاز در این منطقه بوجود آورده است که با دعاوی مطرح شده و همکاری خوبی که کمتر از یک دهه گذشته با قوه قضائیه صورت گرفته، در سال‌های گذشته سازه‌های غیر مجاز بسیاری با احکام قضایی قلع و قمع شده و بخش قابل توجهی از نوار ساحلی آن منطقه آزادسازی شده اند.

وی با بیان اینکه مباحث مرتبط با ساخت و سازهای غیر مجاز اغلب در سواحل در شمال کشور وجود دارد و پرونده‌های قضایی زیادی در این زمینه تشکل شده است، عنوان کرد: قوانین مرتبط با آن در این نشست جهت ایجاد بستر فکری مناسب به بحث و بررسی گذاشته شد تا با تبادل نظر، راهکارهای مناسب‌تری برای برخورد صحیح با این نوع از ساخت و سازها اتخاذ گردد.

انزان‌پور عمده مسائل قضایی که سازمان بنادر و دریانوردی با آن مواجه است را به چند دسته تقسیم و اظهار کرد: اختلافات قراردادهای عمرانی و سرمایه‌گذاری بیشترین دعاوی را در سازمان بنادر و دریانوردی به خود اختصاص می‌دهد که اگر این دعاوی به درستی مطرح و دفاع نشوند می‌تواند خسارت‌های سنگینی به سازمان و حقوق دولت وارد کند که خوشبختانه با زحمات و تلاش‌های صورت گرفته نتایج خوبی در این زمینه حاصل خواهد شد.

نشست هم اندیشی قضات استان‌های ساحلی شمالی کشور در راستای مسائل تخصصی دریایی و بندری با حضور مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیر کل حقوقی سازمان بنادر و دریانوردی، معاون منابع انسانی دادگستری گیلان، مدیر کل آموزش دادگستری استان، دادستان و رئیس دادگستری شهرستان بندرانزلی و جمعی دیگر از روسای دادگستری و قضات دیگر شهرستان‌های ساحلی شمالی استانهای گیلان، مازندران و گلستان به مدت سه روز در اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد.

گفتنی است، اینکوترمز قواعد استاندارد بین المللی است که روابط بین خریدار و فروشنده (تعهدات طرفین، ریسک‌های معامله، نحوه تقسیم هزینه ها) را در معامله مشخص می‌کند.

Share