یک کارشناس مسکن مطرح کرد:

بافت فرهنگی شمال با افزایش سرمایه‌گذاری مسکن تهرانی‌ها، اصفهانی‌ها و جنوبی‌ها تغییر کرده!

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن می‌گوید بافت فرهنگی شمال با افزایش سرمایه‌گذاری مسکن تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها و جنوبی‌ها تغییر کرده و ظاهر شهرها و فرمولوژی شمال کشور بهم ریخته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از انتخاب، چالش‌های محیط زیستی و تمایل به زندگی در محیط‌های طبیعی و نزدیکی به ساحل شمال انگیزه فراوانی برای کوچ سرمایه در حوزه‌های مختلف از سرمایه‌گذاری تا صنعت و گردشگری در میان مردم دیگر نقاط کشور برای رفتن به شمال ایجاد کرده است. از جمله کوچ سرمایه مسکن به استان‌های شمالی که باعث کاهش سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف و گرانی مسکن شده است.

فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن، درباره کوچ سرمایه مسکن از استان‌های مرکزی به شمال کشور گفت: ما یک موضوع در اصفهان داریم که تبدیل به یک بحران برای سرمایه‌گذاری مسکن شده است. تحت فشار قرار گرفتن کشاورزی در آن منطقه باعث شد کشاورزان به این فکر بیفتند که کشاورزی را خارج از اصفهان دنبال کنند و به سمت آذربایجان شرقی و شمال کشور کوچ کردند و با خرید زمین مشغول کار کشاورزی شدند. در استان گیلان و مازندران بحث سرمایه‌گذاری مسکن هم وجود دارد. البته سرمایه‌گذاری بد نیست، چون سرمایه گذار دنبال توسعه و رشد سرمایه است. از نظر استانی این نکته منفی برای اصفهانی هاست. بالاخره باید موضوع آب و هوا اصفهان حل شود که سرمایه گذاران مسکن از آنجا خارج نشوند. ما باید بتوانیم صنایع را از اصفهان منتقل کنیم، اما فقط شاهد توسعه صنایع هستیم.

وی در ادامه درباره تاثیر مهاجرت‌ها به شمال بر روی فرهنگ عمومی بیان کرد: بافت فرهنگی شمال با افزایش سرمایه‌گذاری مسکن تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها و جنوبی‌ها تغییر کرده و ظاهر شهرها و فرمولوژی شمال کشور بهم ریخته است. البته این مسئله فرصت‌هایی هم دارد، اما تهدیدهای قابل توجهی از جنس تفکیک زمین‌های کشاورزی و ویلاسازی وجود دارد. فرصت‌ها نیز در زمینه سرمایه‌گذاری و گردشگری است که باید این بعد مسئله را هم ببینیم.

ایلاتی درباره کوچ سرمایه از هر نقطه از کشور موجب افزایش قیمت مبدا و فقیر شدن مردم می‌شود. این سرمایه در استان‌های جنوبی و اصفهان می‌توانست تبدیل به خانه شود تا خانه ارزان‌تر معامله شود، اما حالا در شمال کشور تبدیل به خانه شده و هم اصفهان و هم شمال را گران کرده است. عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری در استان‌های مبدا موجب کوچ سرمایه شده است.

Share