رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش خبر داد؛

به سمت حذف «کنکور» می‌رویم | کنکور مُخل «تربیت» است

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: همین حالا اگر دانش آموزان رشته انسانی ما که معدل خوبی دارند را به برخی کشورهای اروپایی و چین بفرستیم، شک نکنید که این دانش آموزان را برای رشته پزشکی جذب می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی محبی در گفت‌وگو با ایسنا، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره آماده‌شدن الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، با بیان اینکه کنکور مخل تربیت است، اظهار کرد: کنکور تربیت را به اسارت گرفته است و سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده مدرسه در تراز سند تحول بنیادین وارد قضیه کنکور نمی‌شود بلکه کسب شایستگی‌های پایه‌ای را مد نظر دارد.

وی با بیان اینکه طبق سند تحول بنیادین و الگوی تدوین شده مدرسه در تراز این سند، گام به گام جلو می‌رویم تا در آینده بتوانیم کنکور را به طور کامل حذف کنیم، ادامه داد: همین حالا ۵۰ درصد کنکور حذف شده است و این رقم برای سال آینده به ۶۰ درصد می‌رسد. دنیا را بررسی کنید که چند کشور شبیه ما کنکور برگزار می‌کنند؟

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: همین حالا اگر دانش آموزان رشته انسانی ما که معدل خوبی دارند را به برخی کشورهای اروپایی و چین بفرستیم، شک نکنید این دانش آموزان را برای رشته پزشکی جذب می‌کنند. این به ما می‌گوید که ارتباط بین دوره تعلیم و تربیت عمومی و رشته تحصیلی کنکوری مردود است و این چیزی است که ما اینجا خودمان درست کرده‌ایم.

محبی با بیان اینکه در حال حاضر حتی حرف جدی بین آموزش و پرورش و آموزش عالی در خصوص بازطراحی رشته‌های تحصیلی مطرح است، خبر داد: امسال سه درصد از رتبه‌های برتر کنکور از یکی از شهرستان‌های جنوب خراسان رضوی بود که شهرستانی دور افتاده است.

وی با تاکید بر اینکه در الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دو مقوله تربیت و آموزش با هم توجه شده است خاطر نشان کرد: اگر مدرسه در تراز سند تحول را تعریف و بر روی آن برنامه ریزی کنیم طبیعتا بعد علمی و آموزشی مدارس ارتقاء پیدا می‌کند اما این به این معنا نیست که شما تمام بعد علمی و آموزشی  را در کنکوری که همه می‌دانیم صرفا معطوف به حافظه و تکنیک تست زدن است، خلاصه کنیم. در حال حاضر حافظه قوی، بیشتر خواندن و تکنیک تست زدن، کنکور را رقم می‌زند.

به گفته رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، معیار و مبنای قضاوت در مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خود سند تحول، کنکور نیست بلکه ملاک آن شایستگی‌هایی است که دانش آموز باید برای زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی کسب کند.

محبی خاطر نشان کرد: تربیت شش ساحتی مد نظر الگوی مدرسه در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و خود سند تحول بنیادین است. یکی از ساحات تربیت، تربیت علمی و فناوری است که بخشی از آن کنکور را پوشش می‌دهد اما ساحت علمی و فناوری به کنکور خلاصه نمی‌شود.

Share