بهترین رنگ سقف شیروانی

بهترین رنگ برای سقف شیروانی کاملاً وابسته به پارامترهای محیطی، سبک ساختمان، معماری و سلیقه کارفرما است.

سقف‌ شیروانی یکی از بخش‌های مهم ساختمان در مناطق مرطوب مانند شمال کشور می‌باشد. به دلیل میزان بارندگی زیاد در این مناطق با استفاده از سقف‌های شیروانی شیبدار از نفوذ باران و گرد و خاک و غیره جلوگیری می‌شود. در تمام روستاهای ساحلی و جنگلی سقف‌های شیروانی با رنگ‌های متنوع جلب توجه می‌کنند و گاهی طبیعت زیبا را دچار تغییر قابل توجه نموده‌اند.

بهترین رنگ سقف شیروانی

انواع سقف شیروانی

در گذشته‌های دور اکثر ساختمان‌ها در روستاها از ورق گالوانیزه با طرح‌های سینوسی و ذوزنقه برای سقف استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و بهینه‌سازی تمام آیتم‌های مربوط به ساختمان از جمله زیبایی، کیفیت و هزینه ساخت از مواد دیگر نظیر آلومینیوم، پلی اتیلن و به خصوص ورق‌های شیروانی رنگی سینوسی، ذوزنقه‌ای، ورق شادولاین و طرح سفال استفاده فراوان می‌شود. انتخاب هر یک از موارد فوق بستگی به پارامترهای دخیل در طراحی مهندسی و اجرای طرح دارد. سقف‌های شیروانی در ساخت ساختمان‌ها، آلاچیق، تراس و همچنین سوله و انبارهای صنعتی کاربرد فراوان دارد.

انواع رنگ‌ سقف شیروانی

با توجه به تنوع سقف شیروانی، رنگ‌ سقف نیز می‌تواند متنوع و متفاوت باشد. به عنوان مثال سقف آلومینیومی معمولاً با همان رنگ اولیه آلومینیوم استفاده می‌شود و با توجه به ضد زنگ بودن نیاز به پوشش ندارد. ورق‌های رنگی که در طرح‌های مختلف تولید می‌شوند، رنگ آبی، قرمز، نارنجی، سبز، قهوه‌ای، سیاه، خاکستری و غیره دارد. به همین دلیل زمانیکه از ورق‌های رنگی ذوزنقه‌ای یا شادولاین و سینوسی استفاده می‌شود، گزینه‌های بسیاری برای انتخاب رنگ متناسب با هر ساختمان و خانه وجود دارد.

انواع رنگ‌ سقف شیروانی

در کشورهای صنعتی و پیشرفته پارامترهای زیادی در انتخاب رنگ سقف مدنظر قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد در ایران اغلب سلیقه و زیبایی تنها عوامل انتخاب رنگ سقف‌های شیروانی هستند. در کشورهای پیشرفته با توجه به حساسیت در مصرف انرژی، برخی الزامات و قوانین برای انتخاب رنگ سقف شیروانی در راستای مدیریت انرژی و بازتاب خورشیدی وجود دارد.

پارامترهای انتخاب رنگ

علاوه بر همخوانی رنگ سقف با دیوارها، شرایط آب و هوایی و سبک معماری از موارد مهم در انتخاب رنگ سقف شیروانی هستند. لازم به ذکر است که رنگ سقف در ساعات مختلف روز متفاوت دیده می‌شوند.

نکته دیگر اینکه سقف‌های با رنگ روشن‌تر باعث بلندتر به نظر رسیدن سقف می‌شود. اگر ساختمان کوتاه یا سقف کمی وجود دارد، این می‌تواند ساختمان را بلندتر از آنچه هست نشان دهد. همچنین سقف فلزی با رنگ روشن‌تر گرمای خورشید را بسیار بهتر از سقف فلزی تیره‌تر منعکس می‌کند. سقف‌های رنگ روشن‌تر به محافظت از سقف شما در برابر گرمای شدید کمک می‌کند و حتی می‌تواند موجب مدیریت انرژی ساختمان گردد.

پارامترهای انتخاب رنگ ورق شیروانی

بنابراین سقف‌های شیروانی با رنگ تیره گرما را به خود جذب می‌کنند و برای مناطق با هوای گرم مناسب نیستند و برای آب و هوای سردسیر مناسب است. برای برجسته شدن ساختمان، استفاده از رنگ‌های تیره برای سقف شیروانی فلزی مناسب‌تر است. برای دستیابی به ظاهری صنعتی، مهندسان طراح و معمار به سراغ رنگ تیره‌تر مانند خاکستری و مشکی می‌روند. این بخش‌های تیره را می‌توان با رنگ‌های روشن ست کرد تا کنتراست جالبی ایجاد کند.

انتخاب یک رنگ خنثی مانند برنز، سفید یا خاکستری می‌تواند به همنوایی ساختمان با سازه‌های اطراف کمک کند.

اگر هدف داشتن یک ساختمان خاص است، انتخاب رنگ سقف فلزی روشن یا متضاد می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد اما لازم است منطقه به درستی بررسی و ارزیابی گردد. استفاده از رنگ‌های مشکی، خاکستری و سبز موجب جذابیت و لاکچری بودن فضا می‌شود. تطبیق رنگ سقف شیروانی فلزی با خانه بسیار مهم است. بهتر است که رنگ، مکمل تمام ویژگی‌های محیط اطراف باشد. سقف فلزی باید به خوبی با گچ، سایدینگ یا آجر ساختمان ترکیب شود و ظاهری متعادل ایجاد کند.

سقف‌های شیروانی

در مکان‌های کوهستانی و جنگلی معمولاً از رنگ‌هایی برای ورق رنگی شیروانی استفاده می‌شود که مانند رنگ سبز همرنگ زمینه آن مکان مانند باشد و با مناطق اطراف همخوانی داشته باشند. ساختمان‌های که در بیابان‌ها و دشت‌ها هستند اغلب دارای رنگ سقف فلزی گرم و همرنگ زمینه هستند. مکان‌های گرمسیری معمولاً از رنگ‌های روشن و پر جنب‌وجوش مانند قرمز و نارنجی یا رنگ‌های متالیک استفاده می‌گردد.

بهترین رنگ برای سقف شیروانی

با توجه به موارد بالا بهترین رنگ برای سقف شیروانی کاملاً وابسته به پارامترهای محیطی، سبک ساختمان، معماری و سلیقه کارفرما است. لذا انتخاب یک رنگ به عنوان بهترین رنگ برای سقف شیروانی سخت و پیچیده است. اما به طور معمول بهترین رنگ برای سقف شیروانی سوله‌ها آبی می‌باشد که به صورت ورق شیروانی سینوسی آبی و یا ورق ذوزنقه‌ای آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار محبوب است. در ساختمان‌ها، ویلاها و آلاچیق و … رنگ قهوه‌ای، مشکی، آبی، قرمز و نارنجی، سبز و زرد و خاکستری برای سقف شیبدار کاربرد بسیار دارد.

Share