با قدردانی از حضور آگاهانه و دقیق رسانه‌ها در جریان آتش سوزی لنگرود

زبان الکن دستگاههای اجرایی و فرمانداران در اطلاع رسانی صدای استاندار را درآورد

استاندار گیلان جهت گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را ایجاد رفاه و شغل مناسب برای روستائیان عنوان کرد و گفت: مشاغل روستایی متناسب با موقعیت و مزیت‌های متفاوت گردشگری، کشاورزی و دامداری روستاها در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اسدلله عباسی در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اظهار داشت: در طرح جامع توسعه استان بویژه در قرارگاه جهادی که برای طرح (تکام) توانمندسازی و کارآمدی مردم پایه تشکیل شد، مهاجرت روستائیان از شهرها به روستاها مورد تاکید قرار گرفته است که پیشگیری از معضل بزرگی خواهد بود که در گذشته از آن غفلت شده است.

استاندار گیلان تصریح کرد: درحال حاضر برخی از روستاها به دلیل مهاجرت روستائیان خالی از سکنه شده‌اند درحالی که در سالهای نه چندان دور ظرفیت‌های تولیدی و اقتصادی در روستاها بسیار بالا بود و در شهرها محصولات تولیدی در بخش‌های کشاورزی و یا دامی در بازارهای هفتگی عرضه می‌شد.

وی ادامه داد: اکنون روستائیان جذب جاذبه‌های شهری شده‌اند که نتیجه آن فقر و افزایش متقاضیان تحت پوشش نهادهای حمایتی است.

*لزوم توجه به مزیت گردشگری روستامحور در روستاهای مستعد

نماینده عالی دولت در استان گیلان با تاکید بر توجه به مزیت گردشگری روستامحور در روستاهای مستعد از اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی خواست به این موضوع توجه ویژه داشته باشند و از این ظرفیت‌ها استفاده درست صورت گیرد.

عباسی در ادامه با اشاره به موارد مطروحه از سوی نمایندگان حاضر در جلسه و بیان اینکه هر کدام از نمایندگان پاسخگوی حوزه‌های انتخابیه خود هستند، افزود: برخی از پروژه‌ها ملی و استانی هستند و همه باید منسجم برای به نتیجه رسیدن و تکمیل آن‌ها اهتمام ویژه داشته باشیم.

وی اظهار کرد: یکی از آسیب‌های توسعه استان در بخش پروژه‌های کلان عقب ماندگی است که از سالهای گذشته به دلیل توجه به مسائل بخشی بجا مانده است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: نمایندگان در لایحه برنامه هفتم و تصویب بودجه ۱۴۰۳ مانند سال گذشته همکاری لازم را داشته باشند و تاکید بیشتری بر برش استانی شود.

عباسی اضافه کرد: در برش استانی و شهرستانی اعتباراتی که در دست فرمانداران است با همکاری مدیران کل دستگاههای اجرایی در نقاط مهم و حیاتی صرف شود و اگر پروژه‌ای با مبلغ اندک و یا بیشتر تمام خواهد شد در استان مطرح شود که با کمک از طرق مختلف زودتر به نتیجه برسد.

* توزیع بودجه عدالت محور و متوازن است

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان در ادامه اظهار داشت: نگاه ما در توزیع بودجه عدالت محور و برقراری توازن طبق پیش بینی قانون به لحاظ وسعت، جمعیت و محرومیت است و تلاش داریم به همه مناطق از زوایای مختلف و منصفانه توجه داشته باشیم نه آنکه با توجه به برخی نقاط، سایر نقاط محروم بمانند.

*زبان رسانه‌ای دستگاه‌ها تقویت شود

استاندار گیلان به مدیران کل دستگاههای اجرایی و فرمانداران استان تاکید کرد: اقدامی که انجام می‌شود باید اطلاع‌رسانی درست و به موقع نیز انجام شود که مورد بی‌توجهی مدیران قرار گرفته و این نقیصه درهمه بخش‌ها مشاهده می‌شود.

وی با شاره به فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت سیزدهم گفت: طبق منویات معظم له، دستگاه‌ها باید عملکرد ۲ساله دولت را انتشار دهند، در این دولت بحث خدمت صادقانه به مردم برنامه ویژه راهبردی برگرفته از اسناد بالادستی است که منطبق با منویات مقام رهبری می‌باشد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با بیان اینکه تلاش می‌کنیم رضایت مندی مردم را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و در همه قسمت‌ها فراهم آوریم، افزود: اشکال در نارسایی زبان رسانه‌ای دستگاه‌ها است که فعالیت‌های خوب به اندازه کافی و شایسته به مردم منعکس نمی‌شود و باید تقویت شود.

عباسی، گیلان را استان آسیب‌پذیری در بلایای طبیعی دانست و افزود: حوادث مختلفی مانند سیلاب آستارا، فومن و شفت آسیب بسیاری وارد کرده است درحالی که ترمیم آسیب‌های ناشی از سیلاب سال ۹۸ در مراحل پایانی بود و خساراتی به سایر نقاط استان وارد شد.

وی از دستگاههای مختلف خواست تا از اظهار نظرهای غیر کارشناسی پرهیز کنند و افزود: برخی دستگاه‌ها اظهار نظرهایی می‌کنند که ارتباطی با موضوع ندارد باید با پرهیز از کلی گویی برای مشکلی که بیان می‌شود راهکار ارائه دهید.

نماینده عالی دولت در گیلان، در مورد برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی مانند ساخت و ساز غیر مجاز و عدم لایروبی رودخانه‌ها گفت: اگر کسی ادعا کند طی این ۲ سال اخیر ساخت و ساز غیرمجازی انجام شده به عنوان نماینده دولت در استان اعلام می‌کنم که باید شهردار، بخشدار و دهیاری و هر متولی امری که پراونه ساخت و ساز صادر کرده است پاسخگو باشد.

استاندار گیلان افزود: اگر جایی جلوی لایروبی دستگاهی گرفته شده دستگاه مربوطه باید پاسخگو باشد نه همه مدعی باشند و دیگران را زیر سوال ببرند اگر در جایی برخورد منفعلانه مشاهده شود مسئولیت به افراد فعال‌تری سپرده خواهد شد.

وی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان نیز خواست نظرات دستگاههای مختلف را برای تخصیص بودجه لحاظ کنند و اظهار داشت: دستگاه‌ها بودجه جاری و تملک دارایی به صورت تخصصی و درست در نظر بگیرند، امسال درآمدمالیاتی و سایر درآمدها خوب خواهد بود و تا پایان سال از بسیاری تعهدات جلوتر عمل خواهیم کرد.

نماینده عالی دولت در استان گیلان یاد آوری کرد: این سازمان باید ابهاماتی که برخی نمایندگان و مدیران در مورد پروژه‌های عمرانی دارند شفاف‌سازی کند و به سوالات مطرح شده پاسخ دهد.

وی رویکرد دولت سیزدهم را پرداخت معوقات برای جلوگیری از خسارت بیشتر عنوان کرد و افزود: پروژه‌های بزرگ در اولویت کار ما قرار دارد و اکنون پروژه‌های راه آهن و آزاد راه از پیشرفت مناسبی برخوردارند در مورد سایر پروژه‌ها نیز سعی داریم رضایت مندی مردم را فراهم کنیم.

*تقدیر از حضور آگاهانه و دقیق رسانه‌ها در جریان آتش سوزی لنگرود

استاندار گیلان در پایان سخنانش ضمن ابراز تاسف مجدد و همدردی در جریان وقوع حادثه دلخراش و هولناک آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود با خانواده‌های متوفیان و مجروحان و مصدومان، از پیگیری‌های شخص ریاست محترم جمهوری، حضور میدانی وزیرمحترم کشور و نیز حضور همه مسئولان ذیربط در حوزه‌های قضایی، نظامی و انتظامی، خدمات رسان (آتش نشانی و فوریت‌های پزشکی) و درمانی و… و همچنین از همراهی ویژه، دقیق و آگاهانه رسانه‌های استان در پوشش مناسب و به موقع و هوشمندانه در وقوع این حادثه دلخراش در راستای اطلاع‌رسانی درست به مردم و همراهی افکار عمومی تقدیر کرد.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز از اجرای طرح توانمندسازی کارآفرینی مردم پایه و مهاجرت معکوس در گیلان خبر داد و افزود: این طرح در دستور کار دولت قرار گرفته و قرارگاه جهادی در این رابطه تشیکل شد که تحول در روستاها را با سه موضوع تثبیت جمعیت، مهاجرت معکوس و تقویت تولید دنبال می‌کند.

موسی فکور گفت: مهاجرت روستائیان به حاشیه نشینی‌ها دامن زده است لذا جلساتی در شهرستانها با حضور فرمانداران برگزار و ۶۷ روستای هدف برای اجرای این طرح تعیین شد.

در این جلسه همچنین سید علی آقازاده، رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان و نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام، جبار کوچکی نژاد نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام، خلیل بهروزی فر نماینده مردم شهرستان‌های فومن و شفت، رسول فرخی نماینده مردم شهرستان‌های لاهیجان و سیاهکل، احمد دنیامالی نماینده مردم شهرستان بندرانزلی، ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان‌های آستانه اشرفیه و کیاشهر و مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم شهرستان رودبار در مجلس شورای اسلامی هر یک در سخنانی مباحث و نقطه نظرات خود را بیان کردند.

در شورای برنامه ریزی و توسعه استان گیلان، محمدرضا رستمی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نیز شماری از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان، گزارش فعالیت‌های مرتبط با این شورا را به سمع ریاست جلسه و حاضرین رساندند.

Share