استاندار گیلان تأکید کرد:

کاهش منابع آبی ذخیره شده گیلان | اجازه نخواهم داد کسی از فعالیت کشاورزی محروم بماند

استاندار گیلان در شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه اجازه نخواهم داد هیچ کشاورزی بدلیل کم آبی از فعالیت کشاورزی در فصل زراعی آتی محروم بماند افزود: انشاءالله با برنامه ریزی و مدیریت منابع آب و همکاری کشاورزان عزیز سال زراعی آتی را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، استاندار گیلان در شورای حفاظت از منابع آب استان با بیان اینکه اجازه نخواهم داد هیچ کشاورزی بدلیل کم آبی از فعالیت کشاورزی در فصل زراعی آتی محروم بماند افزود: انشاءالله با برنامه ریزی و مدیریت منابع آب و همکاری کشاورزان عزیز سال زراعی آتی را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

مصطفی سالاری در این نشست که در محل سالن اجتماعات سدسفیدرود منجیل برگزار شد، کاهش قابل توجه نزولات جوی در سال جاری نسبت به سنوات گذشته را از جمله دلایل برگزاری این نشست عنوان کرد و با بیان اینکه منابع آبی ذخیره سازی شده در استان نسبت به سنوات گذشته کمتر است افزود: انشاءالله با برنامه ریزی و مدیریت صحیح منابع آب و همکاری کشاورزان عزیز سال زراعی آتی را بدون مشکل سپری خواهیم کرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه با برنامه ریزی های صورت گرفته هیچ کشاورزی بدلیل کم آبی از فعالیت کشاورزی در فصل زراعی آتی محروم نخواهد بود، بر لزوم اجرای دقیق تصمیمات و تقسیم کار صورت گرفته در این نشست توسط دستگاههای اجرایی و فرمانداران تاکید کرد و افزود: البته از  کشاورزان عزیز نیز  انتظار داریم همکاری های لازم را داشته  باشند.

دکتر سالاری بر ضرورت لایروبی کانال‌ها درجه ۱ و ۲ توسط آب منطقه‌ای و کانال‌های درجه ۳ و ۴ توسط جهاد کشاورزی و با همکاری کشاورزان تأکید کرد و افزود: باید با بازسازی و احداث سردهنه‌های شبکه انتقال آب کشاورزی زمینه لازم جهت صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب را فراهم کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان وجود آب‌بندان‌ها را منبع کمکی خوبی برای تأمین آب کشاورزی دانست و افزود: اعتبارات لازم در جهت لایروبی و ترمیم دیواره آب بندان ها جهت ذخیره سازی آب بیشتر اختصاص خواهد یافت.

استاندار گیلان بر لزوم تعمیر و بازسازی ایستگاه‌های پمپاژ آب و در صورت نیاز احداث جدید آن  نیز تأکید کرد و با توصیه به کشاورزان جهت انجام شخم اول و دوم و نشاء برنج خود با بهره‌گیری از آب جلگه در ایام مشخص شده توسط جهاد کشاورزی افزود: انشاءالله اجازه نخواهیم داد مشکلی متوجه کشاورزان عزیز ما شود.

وی بر ضرورت اهتمام و همکاری هر چه بیشتر مدیران در جهت تامین آب کشاورزی استان تأکید کرد و افزود: دستگاه‌های آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران به عنوان متولی و محور، برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته را در جهت تأمین منابع آب کشاورزی دقیقاً اجرایی کنند.

وی از کاهش ۴۰ درصدی دبی آب ورودی به سد سفیدرود نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: امیدواریم در ایام پیش‌رو شاهد نزولات جوی بوده تا بخشی از این کمبود جبران شود.

سالاری همچنین بر لزوم برگزاری منظم شورای حفاظت از منابع آب استان هر ۱۵ روز یکبار تأکید کرد.

نمانیده عالی دولت در گیلان بر ضرورت ترویج و تقویت فرهنگ بیمه محصولات کشاورزی در استان تأکید کرد و افزود: بیمه محصولات کشاورزی بیمه حمایتی بوده و از کشاورزان عزیز می‌خواهیم حتماً محصولات کشاورزی خود را مشمول بیمه نمایند.

استاندار گیلان همچنین اجرای آبیاری نوین کشاورزی را امری مهم در راستای حفاظت از منابع آب استان برشمرد و خواستار بهره‌گیری هرچه بیشتر استان از این طرح شد. سالاری از بخش‌های مختلف سد سفیدرود بازدید و از نزدیک در جریان روند انجام کار این سد قرار گرفت.

Share