راهآهن رشت به کاسپین عن قریب آماده خواهد شد؛ شاید تا پایان سال!
رشت به کاسپین است که عملاً ادامهی کریدور شمال به جنوب ماست که دریا به دریا است یعنی از خلیج فارس و دریای عمان از طریق ریل به خزر به دریای خزر از سمت غرب دریای خزر اتصال پیدا میکند این حد فاصل ما تا رشت رفتیم ادامهاش تا در واقع دریا باید برویم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، برنامه میز اقتصاد به بررسی موضوع توسعه حمل و نقل ریلی غرب کشور پرداخت.
مجری: اینجا در استودیوی میز اقتصاد آقای نوروزی حضور دارند مدیر طرحهای ملی ریلی شرکت ساخت و توسعه، در دیگر استودیوی ما در سنندج آقای خادمی حضور دارند معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه.
مجری: آقای خادمی دقیقاً امروز چه اتفاقی افتاده و کجا به کجا متصل شده به چه نحوی؟
خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی از سنندج گفت: امروز با حضور آقای رئیس جمهور یکی از مهمترین طرحهای ریلی که در برنامهی کاری وزارت راه و شهرسازی بود که اتصال استان کردستان به شبکهی ریلی بود حد فاصل بین همدان به سنندج خب به بهره برداری رسید این مسیر در واقع بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب ماست که مرکز کشور ما را از طریق همدان به سنندج و از آنجا ادامهاش ان شاءالله به مرز باشماق باید وصل کنیم طول این مسیر همانطور که در گزارش هم اعلام کردید ۱۵۱ کیلومتر حدفاصل بین همدان تا ایستگاه سنندج بود که با مبلغ در واقع اعتباری ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش روز نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت با توجه به نوع کاری که در اینجا انجام شده خب عملاً یک ابرپروژهی عمرانی و حمل و نقلی بود که خوشبختانه به بهره برداری رسید و قطعاً تحول بسیار بزرگی به نظر من در زمینهی در واقع رشد اقتصادی استان کردستان و همچنین در توسعهی شبکهی ریلی کشور و زمینهی ترانزیت برای ان شاءالله در آینده برای مرز باشماق و اتصال به کشور عراق هم به وجود خواهد آمد.
مجری: آقای نوروزی دقیقاً قرار است که این ظرفیتی که ایجاد شده برای چه تعداد مسافر است برای چه تعداد کالاست؟
مرتضی نوروزی مدیر پروژهی طرحهای ملی شرکت ساخت و توسعه گفت: طرح بسیار بزرگی افتتاح شده امروز و باعث خواهد شد که استان کردستان به شبکه متصل بشود همکاران محترم بنده در حوزههای مطالعاتی، حوزههای اجرایی که در این پروژه زحمت کشیدند ۱۸ سال درگیر این پروژه بودند واقعاً قدردان زحماتشان هستیم با همه مضیقههایی که در حوزهی اعتبارات طرحها وجود داشت توانستند این پروژه ملی را به سرانجام برسانند.
مجری: این قبل از اینکه ما سؤال را پاسخش را بگوییم، چون اشاره کردید چرا اینقدر طول کشید ۱۸ سال فکر میکنم آن زمان که شروع شد قرار بود ۴ – ۵ساله کلاً جمعبندی بشود و به نتیجه برسد؟
نوروزی: خب دو سه تا نکته کنار هم هست یکی اینکه بحث ما اقلیمی که ما داریم کار میکنیم استان همدان و استان کردستان منطقهی سردخیزی است منطقهی تقریباً در نیمه دوم سال کار کردن اجرای عملیات اجرایی در آن واقعاً کار سختی خواهد بود و عملاً بازهی زمانی که میشود در آن عملیات اجرایی انجام داد نیمه اول سال است به اضافه اینکه خب ما هم تعهدات زیادی در حوزهی ریلی در کشور داریم در حوزهی بخشهای مختلف، شهرهای مختلف که باید به شبکه متصل بشود اعتبارات محدودی که هست بالاخره باید با توجه به اولویتبندی که اتفاق میافتد باید این طرحها تخصیص داده بشود، ولی تلاش بر این شد که این در حداقل زمان ممکن اتفاق بیفتد که در چند سال اخیر فشار زیادی آمد همکاران بنده خیلی تلاش کردند که این اتفاق بیفتد و الحمدلله رخ داد، بحمدالله الآن به کمک پیمانکاران و همهی یک اتفاق خیلی خوب که اتفاق افتاده در این پروژه شاید اولین بار است که اتفاق افتاده بیست و سومین استانی هستش که به شبکه متصل شده ما همهی کار تماماً ایرانی بوده ما ریلمان را از داخل تأمین کردیم، پابندمان را از داخل تأمین شده، سوزنمان از داخل تأمین شده همه کار الحمدلله شاید اولین طرح ریلی ما هستش که از طریق همهی توانمندیاش از طریق داخل تأمین شده، ظرفیت با تقاضای خط متفاوت است ظرفیت این خط بالای ۶ میلیون تن ظرفیت را ما میتوانیم جوابگو باشیم، ولی فعلاً مطالعات ترافیکی که برای آن انجام شده در سال اول بهره برداری حداقل ما ۳۰۰ هزار نفر مسافر را میتوانیم به راحتی جوابگو باشیم و این طرح تقاضای شبکه هستش تا ۶۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت باری هم که این محور خواهد داشت نیم میلیون تن تا یک میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد البته اگر آن برنامهای که محقق خواهد شد که به سمت مرز باشماق هم برویم البته کار بسیار سنگینی خواهد بود، ولی با دستوری هم که امروز صادر شده اگر بخواهیم به مرز باشماق حرکت بکنیم این عدد به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار در سال اول و در افق به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تا و مسافرش هم همانطور که اشاره فرمودید از ۴۵۰ هزار تا تا ۹۵۰ هزار نفر افزایش پیدا خواهد کرد این ظرفیت این شبکه از این عدد هم قابل افزایش بیشتری خواهد بود این نوید این را به ما خواهد داد که وقتی طرح افتتاح بشود صنایعی که در این حاشیهی این مسیر قرار دارند به این شبکه متصل بشوند و ما جذب بار مسافر بیشتری خواهیم داشت.
مجری: آقای خادمی شما بفرمایید که محاسبهای شده که با بهره برداری از این خطی که امروز به نتیجه رسیده چقدر در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد چقدر در کاهش تلفات جادهای از جهت اینکه منتقل میشوند مسافران جادهای به مسافران ریلی هزینهی کاهش پیدا خواهد کرد؟
خادمی: بله همانطور که به حساب مستحضرید معمولاً حمل و نقل ریلی هم ایمنتر است قابل قیاس با حمل و نقل جادهای نیست و هم از نظر مصرف سوخت یک به هشت است یعنی برآورد اولیه و کاشناسی این سات که تناژ باری که جابجا بشود ۸ برابر در واقع جادهای بیشتر از ریلی میتواند سوخت مصرف کند و این در کاهش مصرف سوخت به نسبت انجام و تناژی به نفراتی که فرمایش کردند جابجا میشود خب به همان نسبت کاهش مصرف سوخت را داریم، اما من این توضیحی که آقای نوروزی دادند این است که همانطور که مستحضر هستید ظرفیت این خط ۶ تا ۷ میلیون تن بار در سال است و ما بر اساس توانمندی که در اتصال این آنتنیها به این محور اصلی داریم میتوانیم ظرفیت را تا این حد بالا ببریم بالاخره کارخانجات زیادی در مسیر قرار دارند و بسیاری از صنایعی که در مسیر قرار دارند برنامه ریزی که برای باشماق ان شاءالله انجام بشود میتواند من اعتقاد این است که این ظرفیت را تکمیل کند و ان شاءالله ما با اتصال آن چشمههای بار به این محور اصلی بتوانیم در واقع حداقل استفاده را از این محور مهم ریلی انجام بدهیم ضمن اینکه خب استان کردستان سالها منتظر این مسیر ریلی بودند مردم خیلی علاقمندند با توجه به فاصلهی زیادی که تا تهران و خصوصاً مشهد مقدس یا اتصال به سایر مراکز استانها که باید صورت بگیرد منتظر بودند که از طریق ریلی هم راحتتر و هم ایمنتر و شاید هم ارزانتر بتوانند این مسیر را طی کنند که خوشبختانه این اتفاق بزرگ برای استان افتاد از نظر من به عنوان یک کارشناس این اتفاق بزرگترین اتفاق حمل و نقلی در استان کردستان هست در کنار آنکه خب منافع ملی آن هم در قالب کریدور شرق به غربی برای ما هست و حتی در کریدور شمال به جنوب هم همانجوری که آقای وزیر فرمایش کردند بخشی از کریدور شمال به جنوب در غرب کشور که از تبریز یا از اردبیل قرار است ان شاء الله بیاید و به زنجان و از زنجام هم ما کار را شروع کردیم به سمت قروه در میانهی این مسیر به این خط میخورد و بعد میرود به سمت همدان، از همدان هم به سمت ملایر دارد کار اجرایی انجام میشود طراحی ملایر به بروجرد و خرم آباد هم دارد انجام میشود که وصل بشود به محور جنوب و از طریق لرستان به در واقع خوزستان این اتصال برقرار بشود و ما بتوانیم همانطوری که در شرق کشور یک کریدور شمال به جنوبی در شرق کشور داریم این کریدور شمال به جنوبی در غرب کشور که اتفاقاً شاید ظرفیت باری بیشتری را داشته باشد و جذب مسافر بسیار بالاتری را به خاطر اینکه ما خوب مناطق مسکونی زیادی و تعداد افرادی که در غرب کشور در واقع حضور دارند بیشتر است ان شاءالله این کار را انجام بدهیم و با اتصال آن به بندر امام خمینی عملاً بتوانیم ظرفیت باری بسیار بزرگی که در بنادر استان خوزستان است به غرب کشور و حتی با احداث آنتنیهایی که مثل باشماق یا مثلاً ان شاءالله به کرمانشاه که برسیم به خسروی باید این آنتنی را انجام بدهیم به سمت مرز عراق بتوانیم سرویس دهی به بخشهای شرقی در واقع نوار شرقی کشور عراق هم انجام بدهیم از این طریق و میتواند یک در کنار عرض کردم فوایدی که در استان هست و زمینهی خوبی که برای فعالیتهای اقتصادی به وجود خواهد آمد یک منافع ملی بزرگی با تکمیل طرحهای ریلی در کنار این ان شاءالله داشته باشد که خب به هر حال میتواند همانطور که فرمایش کردید در کاهش شدید تصادفات جادهای و همچنین در کاهش مصرف سوخت خیلی مؤثر باشد و منافع ملی برای کل کشور هست ان شاءالله.
مجری: این راهگذری که اشاره میکنید کریدوری که به آن اشاره میکنید در غرب کشور و به صورت شمالی و جنوبی است تقریباً مبدأ و مقصدش میشود کجا؟
خادمی: خب ما غرب کشور همانطور که ما یک کریدورهایی داریم که شرقی، غربی برای ما عمل میکنند که عملاً کریدوری که ما داریم از سرخس اگر فرض کنیم از مرز در واقع ترکمنستان که وارد کشور ما میشود بیاید استان خراسان رضوی و بعد میآید استان سمنان میآید به استان تهران و در قالب این طرح به استان همدان آمده با امروز به استان کردستان اتصال پیدا میکند و در نهایت برو به مرز باشماق که انتهای استان کردستان در در واقع غرب کشور ماست این میشود یک کریدور شرقی، غربی که اسامی را عرض کردم نقطه به نقطه، اما کریدور شمال به جنوبی که با این تلاقی میکند در غرب کشور ما یک کریدوری داریم که الآن اگر خب ترانزیت خواستیم اینجا انجام بدهیم از تبریز به سمت خوزستان بخواهیم برویم باید بیاییم از مرکز کشور یعنی بیاییم از تهران دوباره برویم خط جنوب را بیندازیم اراک برویم به سمت جنوب، ما برنامهای که داریم این است که برای استانها آذربایجان شرقی و حتی آذربایجان غربی و اردبیل که ان شاءالله آیندهی نزدیک اتصال پیدا میکند بتوانیم از طریق زنجان دیگه خط مستقیم به تهران نرویم زنجان را بیاییم به سمت همین در واقع سمت کردستان و از کردستان برویم به سمت همدان و از آنجا بهسمت جنوب برویم و به این ترتیب کلی از مسیر ریلی فعلی که به سمت در واقع بنادر جنوب غربی باید بروند کاهش پیدا میکند و عملاً یک مسیر میانبری در غرب کشور خواهد بود و یک کریدور سرتاسری که نوار غربی ما را ان شاء الله به صورت ریلی پوشش میدهد اینکه از برنامههای کلان ماست و یکی از مهمترین مسیرهای ریلی ماست که باید ان شاءالله احداث بشود.
مجری: آقای نوروزی الآن از امروز دیگه مسافرگیری یا بارگیری قابل استفاده است که این خطی که انجام شده؟
نوروزی: بله این محور الآن آماده است تحویل همکاران عزیز ما در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی شده حتی یک سری نواقص و یک سری کارهای عمومی هستش که اتفاق میافتد تا این محور کاملاً تکمیل بشود، ولی الآن در اختیار همکاران عزیز ما در شرکت راه آهن است الآن مردم میتوانند از روزهای آینده حالا بر اساس سیاستهایی که شرکت راه آهن جمهوری اسلامی بنا میگذارد میتواند از این مسیر استفاده بکنند حالا برای چه سمت تهران چه بحثهایی که حالا مطرحی که شده بود برای سمت مشهد مقدس این مسیر قابل استفاده هست ان شاءالله.
مجری: حالا ما سنندج – همدان یک بهانهای شد که بپردازیم به اینکه این در حوزهی حمل و نقل ریلی داریم چه کار میکنیم آخرین آمارها نشان میدهد که شما تقریباً ۱۰ هزار کیلومتر فکر کنم تعهد دارید یک برآوردی هم که وزارتخانه خودتان انجام دادید چیزی حدود ۷۰۰ همت یا دقیقترش ۷۰۰ هزار میلیارد تومان واضح ترش بگویم بودجه نیاز داریم عدد، عدد بزرگی است فکر کنم بودجهتان هم سالانه ۷ – ۸ هزار میلیارد تومان است طبیعتاً با این دست فرمانی که داریم پیش میرویم خیلی دور از انتظار است که ما مثلاً طرحهایی که الآن شروع میشود یا اینکه طرهایی که در دست اجراست به موقع و طبق آن زمانی که هدفگذاری شده به نتیجه برسد آیا کاری قرار است انجام بشود قرار است که جور دیگری تأمین مالی بشود کار دیگری انجام بدهید یا خیر؟
نوروزی: درست فرمودید ببینید ما با یک چالشی مواجه هستیم حجم زیاد تعهدات ماست و اندک ورودی اعتباراتی است که به مجموعه ساخت و توسعه حمل و نقل از جمله ریلی تخصیص داده میشود ببینید ما چند تا کار باید موازی انجام بدهیم که این مسئله حل بشود بالاخره درست است ما با همین فرمان که بخواهیم پیش برویم تقریباً شاید ۱۰۰ سال طول بکشد ما تقریباً ۷ – ۸ هزار میلیارد تومان ورودی داریم ۸ همت ورودی داریم ۷۰۰ هزار میلیارد تومان تعهد داریم چند تا کار اتفاق افتاده که بحث این هست که بحث تهاتر نفت را پیش آوردیم در یک سال و نیم اخیر که ان شاءالله اگر اتفاق بیفتد برای ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آهن ما حدود ۵ میلیارد دلار تعهد تهاتر نفت ان شاءالله تخصیص داده خواهد شد برای حوزهی توسعهی زیرساخت حمل و نقل ریلی و ما یک کاری که باید انجام بدهیم که و حالا ضرورت هستش که به عهده تعهدات ما هستش ما باید طرح جامع حمل و نقل را به طور قطع به جمعبندی برسانیم ما اولویتبندی باید حتماً انجام بدهیم اینکه بخواهیم همه طرحها را با همدیگر پیش ببریم طبیعتاً این امکانش وجود ندارد باید یک اولویتبندی آن طرحهایی که ارزشمندی بیشتری برای اقتصاد کشور دارند برای توسعه ترانزیت کشور دارند برای محرومیتزدایی بیشتری دارند اثربخشی بیشتری خلاصه دارند یک اولویتبندی برای طرحها باید انجام بدهیم در این حوزه تا بتوانیم آن طرحهایی که زود بازدهتر هستند اثربخشی بیشتری دارند را زودتر به شبکه متصل کنیم طبیعتاً اینکه بخواهیم الآن ۳۷ تا طرح جزو تکالیف شرکت ساخت است و با زیربخشهایش بعضی از طرحهای ما مثلاً دو تا طرح است مثلاً گل گهر شیراز و آنتنی داراب، شیراز – بوشهر و آنتنی جهرم، درود – خرم آباد، اندیمشک و درود – بروجرد – ملایر یعنی نگاه بفرمایید بعضی از این طرح تقریباً جمع بزنیم نزدیک به ۵۱ طرح ما تعهد داریم بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن با این مسیر شاید کار سخت بشود حالا اینکه چندین اقدام دارد انجام میشود در حوزهی تأمین جذب سرمایه گذاری، حالا پیشنهاداتی هم مطرح شده در این زمینه که ما بتوانیم از طرقی غیر از اعتبارات عمرانی از جمله روشهای دیگری که بعضی کشورها تجربهاش را داشتند پیشنهاداتی مطرح شده که ما بتوانیم مثلاً از طریق بعضی عوارضگذاری روی بعضی آلتمهایی که اثرگذاری مستقیم روی اقتصاد چندان نداشته باشند، ولی تجمعش عدد قابل توجهی خواهد شد بتوانیم این شبکه را بتوانیم ان شاءالله جمعبندی کنیم نمونههایش مطرح شده.
مجری: مصداقی ترمثلاً میگویید.
نوروزی: حالا این پیشنهادات باید پخته بشود و نهایی بشود حالا ما با همکارانمان در سازمان برنامه باید و مجموعهی دولت جمعبندی کنند، ولی ببینید مثلاً یک مثالی که مطرح شده حالا این مردم عزیز این را یک وقت تلقی به اینکه تصمیم گرفته شده مطرح نشود، ولی فرض بفرمایید که ما یک درصد فقط روی هزینهی تمام شده محصولات خودروییمان فقط اضافه کنیم برای تأمین اعتبارات حوزهی ریلی ببینید همهی این متفق القولاند که حوزهی ریلی بسیار منافع زیادی در کشور خواهد داشت هم در حوزهی اشاره فرمودند یک به هفت، یک به هشت مصرف سوختش خواهد بود ما در جادههایمان متأسفانه الآن به قرار اطلاع ان شاءالله که این اتفاق نیفتد، ولی ما سالانه متأسفانه امسال برآورد است بالای ۲۰ هزار نفر کشته خواهیم داشت در جاده هایمان، بیش از ۱۰ برابر این متأسفانه مجروح و مصدوم خواهیم داشت ما در ریل این عدد تقریباً عدد یک رقمی خواهد بود کمتر از ۱۰ نفر در غیر از سوانح خاصی که متأسفانه اتفاق افتاده، ولی ما سالانه همچنین عددی داریم آن هم مثلاً کسانی هستند که وارد حریم ریل میشوند ما هر چقدر در حوزهی ریلی سرمایهگذاری کنیم بار و شیفت و ریل بکنیم از جاده منتقل کنیم به ریل منافع بسیار گستردهای برای کشور خواهد داشت ان شاءالله همه دست به دست همدیگر باید بدهیم که این اعتبارات را تأمین کنیم.
مجری: آقای خادمی شما بفرمایید با توجه به این توضیحاتی که داده شد قرار است چقدر متنوع کنید روشهای تأمین مالیتان آن تهاتر قرار است چه جوری باشد؟
خادمی: همانطور که آقای نوروزی فرمایش کردند البته در بحث وزارت راه خوب وزیر محترم راه و شهرسازی یکی از اهدافی قرار داده تکمیل پروژههای نیمه تمامی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند و همچنین پرداختن به کریدورهای ریلی که در واقع میتوانند هم بار بیشتری برای ما ببرند و افزایش ظرفیت شبکه را ایجاد کنند برای ما و هم میتوانند ترانزیت به خارج از کشور را برای ما با توجه به موقعیت خاص سرزمین کشورمان ایجاد کنند سه چهار تا از این طرحها که عموماً شمالی – جنوبی و یا شرقی – غربی هستند و جزو مهمترین طرحهای ما هستند اینها اولویتبندی شدند.
مجری: الآن تا آخر سال اگر بخواهیم دقیقتر بگوییم تا آخر سال کدام یک از طرحهای ریلی ما افتتاح خواهد شد در این تقریباً چند ماهی که مانده است؟
خادمی: این را عرض میکنم، ولی به هر حال در آن کریدورها یکی از اهداف این است که، چون ۱۰ هزار کیلومتر نزدیک به مسیرهای ریلی است که ما یا داریم میسازیم یا مطالعه کنیم این است که ما حتماً اولویتبندی را انجام بدهیم و بپردازیم به آنهایی که اولویت بیشتری دارند که این کار دارد صورت میگیرد در وزارت راه و شهرسازی و آن بحث تهاتر هم به شدت با روند بسیار خوبی دارد پیگیری میشود هم دولت عنایت کرده و هم شخص آقای رئیس جمهور دستور دادند و هم کمک وزارت نفت و سازمان برنامه دارد صورت میگیرد و آقای وزیر هم در واقع خیلی وقت زیادی روی مسئله دارند میگذارند که بتوانند از سایر منابع این ریلها را به نتیجه برسانند، اما در خصوص پروژههایی که ان شاء الله تا پایان سال داریم ما امسال ۴ مسیر ریلی را در واقع در برنامه قرار داده بودیم ۴۰۷ کیلومتری این مسیرهای ریلی بود که یکی از آن بستان آباد – تبریز بود که ابتدای سال با حضور آقای رئیس جمهور بهره برداری شد دومین پروژه پروژهای بود که امروز در واقع به بهره برداری رسید و استان کردستان را به شبکهی ریلی اتصال داد دو پروژهی دیگر هم ان شاء الله تا پایان سال داریم تلاش میکنیم که به بهره برداری برسد.
مجری: کجاست؟
خادمی: رشت به کاسپین است که عملاً ادامهی کریدور شمال به جنوب ماست که دریا به دریا است یعنی از خلیج فارس و دریای عمان از طریق ریل به خزر به دریای خزر از سمت غرب دریای خزر اتصال پیدا میکند این حد فاصل ما تا رشت رفتیم ادامهاش تا در واقع دریا باید برویم حدود نزدیک به ۴۰ کیلومتر است که باید این کار را انجام بدهیم انشاءالله عن قریب آماده خواهد شد یکی هم اتصال استان اردبیل به شبکهی ریلی است.
مجری: همان میانه – اردبیل را میفرمایید؟
خادمی: بله که میانه به اردبیل است ۱۷۵ کیلومتر است این یکی از سختترین پروژههای راهسازی کشور است و در طول مسیر نزدیک به ۸ – ۳۷ کیلومتر تونل و پل دارد که خودش در نوع خودش بینظیر است.
مجری: زمان دقیق هر کدامش را میتوانید بگویید مثلاً رشت – کاسپین یا میانه –اردبیل؟
خادمی: ما برنامهمان این است که دیگه حالا یک کم، چون پروژهها بزرگ هستند و منابع مالی یک کم، کم و زیاد است برنامهی ما این است که این دو تا پروژه را تا پایان سال حتماً داشته باشیم، اما عرض کنم من این مهم است اگر این ۴۰۷ کیلومتر به بهره برداری انشاءالله برسد و چهار تا پروژه هم از نظر تعداد و هم از نظر طول پروژه هیچ سالی ما نداشتیم در ۴۰ سال گذشته که ۴ پروژه در یک سال ریلی ما به بهره برداری برسانیم از نظر طول هم متوسط ۲۰ سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی بوده که دو برابر متوسط سالانه ان شاءالله ریل تحویل خواهد شد یعنی این اتفاق بزرگی در توسعهی شبکهی ریلی کشور خواهد بود انشاءالله.
گفتنی است، این اظهارات خادمی درحالی صورت می گیرد که بارها وعده داده شده بود خط ریلی رشت – کاسپین در تابستان افتتاح می شود و پس از آن به آبان ماه موکول شد و حالا مسئولان راه و شهرسازی خبر از پایان سال می دهند!
دیدگاه