یک آمار دردناک؛

تجار ایرانی برای صادرات مستقیم به روسیه باید ۲۸ درصد مالیات بپردازند!

مدیر کل صمت گیلان گفت: در روسیه ۹۵ در صد کالا ها در فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شود و صادر کنندگان ما به تنهایی نمی توانند به بخش فروش این فروشگاه ها ورود کنند و باید حمایت شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نودمین جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای سامان دهی مبادلات مرزی گیلان در استانداری با حضور مسئولان استانی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در این کارگروه اظهار داشت: بررسی مشکلات و موانع تخصیص ارز برای واحدهای تولیدی از اولویت های ما برای تسهیل صادرات در استان به شمار می آید.

رضائیان افزود: با سرعت بخشیدن به روند حل مشکلات پایانه مرزی آستارا می توانیم سهم گیلان از بازار روسیه را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه باید هر سال صادرات استان را افزایش دهیم چرا که عمده محصولات استان ما کشاورزی و قابل صادرات است، افزود: سالانه از کشور ۴۰۰ هزار تن کیوی صادر می شود که سهم استان از این صادرات ۲۰۰ هزار تن است.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان در ادامه تصریح کرد: در بهار صادرات و در شرایط خوب صادرات باید خروجی از گمرک آستارا بیشتر شود اما متأسفانه ما هنور بحث برگشت محصولات کشاورزی را نتوانستیم حل کنیم و باید مدت ارسال کالا از ۱۲ روز کاهش یابد.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات مهم صادر کنندگان چند نرخه بودن ارز و مالیات بر ارزش افزوده است که باید دولت بر آن اهتمام ویژه ای داشته باشد.

مهمترین چالش صادرات به روسیه نبود زیرساخت‌های حمل و نقل است

همچنین مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان مهترین چالش صادرات به روسیه نبود زیر ساخت‌های حمل و نقل دانست و افزود: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام‌ می‌شود بدون آنکه از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش حمل و نقل در حوزه صادرات است استفاده شود.

تیمور پورحیدری روز شنبه در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی و شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی گیلان در استانداری این استان ،گفت: سهم ایران در صادرات به روسیه کمتر از چهار دهم درصد است درحالی‌که سهم سایر کشورها غیر هم‌مرز با این کشور مانند ترکیه از این بازار پنج و یک دهم درصد، ویتنام چهار و ۲ دهم درصد و اکواردور یک و سه دهم درصد است.

وی اضافه کرد: مسیر اصلی صادرات ایران به روسیه به دلیل نبود کشتی‌های مجهز به کانتینرهای یخچال‌دار از مرز زمینی آستارا و از کشور آذربایجان انجام‌ می‌شود. ایران باوجود مرز مشترک آبی به دلیل نداشتن کشتی‌های مجهز به تجهیرات حمل و نقل محصولات کشاورزی تقریبا هیچ استفاده ای از حمل و نقل دریایی که ارزانترین روش در حوزه صادرات به‌شمار می‌رود، ندارد.

وی تصریح کرد: حمل و نقل زمینی به دلیل هزینه بالا مشکلاتی در رسیدن محموله‌ها فاسد شدنی دارد درحالی‌که بیش از ۹۰ درصد صادرات کشور روسیه به گیلان شامل چوب و نهاده های دامی با کشتی و از طریق دریا انجام می‌شود.

پورحیدری مهترین چالش در صادرات به روسیه را نبود زیرساخت های حمل و نقل دانست و افزود: عدم حضور رایزنان بازرگانی متناسب با کشور روسیه و نبود دیپلماسی اقتصادی با آن کشور است که در جلسات متعدد با سازمان توسعه تجارت این مشکلات مطرح و بررسی شد.

وی اضافه کرد: ۹۵ درصد تجارت محصولات کشاورزی روسیه از طریق فروشگاههای زنجیره ای بزرگ انجام می‌شود و تجار ایرانی به راحتی نمی‌توانند وارد چرخه این فروشگاه‌ها شوند لذا نیاز است از طریق سازمان توسعه تجارت و همراهی انجمن‌ها و تشکل‌های صادراتی کشور قوانین پایداری وضع شود که زمینه اتصال تشکل‌ها و اتحادیه‌های صادراتی را با مسئولان این فروشگاهها برقرار کنند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت گیلان مساله بعدی را عدم شناخت شرکت‌ها و بازرگانان روسیه از توانمندی‌ها و قابلیت های جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد وافزود: سازمان توسعه و تجارت با هماهنگی سفارت ایران در کشور روسیه با برگزاری جلسات مشترک و برپایی نمایشگاه‌های متعدد زمینه برقراری ارتباط بین تجار ۲ کشور را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: انعقاد پیمان ۲ جانبه بین ایران و روسیه با استفاده از ارزهای کشورها یکی از بهترین روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها است که بانک مرکزی، وزارت صنعت،معدن و تجارت، اتاق بازرگانی ایران و گیلان این موضوع را پیگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: تجار ایرانی برای صادرات مستقیم به روسیه باید ۲۸ درصد مالیات بپردازند و تجار ایرانی صادرات را غیر مستقیم از ارمنستان و بصورت صادرات مجدد به روسیه انجام می‌دهند؛ این درحالی است که تعرفه گمرکی این کالاها صفر است و این امر مانع بزرگی برای تجارت با روسیه بشمار می‌رود که حل این موضوع در دست وزارت خارجه است و ما در این شرایط به اجبار باید کالاهای خود را از طریق کشور ثالث به روسیه صادر کنیم.

پورحیدری در ادامه از اعزام هیات های تجاری بر اساس برنامه سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد و گفت: هیات های تجاری در نیمه دوم سال به نمایشگاه‌های بین المللی طلا و جواهر هنگ کنگ، تجهیزات پزشکی چین، ایتالیا، کنفرانس بین المللی خمیر و کاغذ هند، اکسپو مسکو، ماشین آلات و تجهیزات چین و سین کیانگ چین اعزام می‌شوند.

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای گیلان نیز در این کارگروه گفت: تملک ۹ هکتار از زمین پایانه مرزی جدید آستارا انجام و تاکنون ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای تملک اراضی هزینه شده است.

نیک فهم افزود: در ۷ ماهه سال جاری گیلان در صادرات ۱۷ درصد و در واردات کالا ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته ایم.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: در بخش ترانزیت نیز ، افزایش ۱۲۸ درصدی در ترانزیت ورودی و خروجی در آستارا را شاهد بودیم.

Share