معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

افتتاح باند رفت باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت تا پایان سال

معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح باند رفت باقیمانده پروژه آزادراه قزوین – رشت تا پایان سال خبر داد و گفت: مصوبات اعتباری دولت برای اجرای پروژه آزادراه رشت _ قزوین تحقق ۱۰۰ درصدی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی پروژه آزاد راه رشت- قزوین را ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: فقط ۱۰ درصد از این پروژه تا بهره برداری کامل باقی‌مانده که می توان آن بخش از کار را پس از بهره برداری تکمیل کرد اما جمع بندی‌ها آن است که تا پایان سال کار به اتمام می رسد و عید نوروز زیر بار ترافیک خواهد رفت.

 خیرالله خادمی روز شنبه در بازدیدی که با حضور استاندار گیلان و اعضای شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه کشور از این مسیر داشت، اظهار کرد: زمان تعیین شده برای پیمانکار و مجریان تا تکمیل نهایی اواخر بهمن ماه امسال است اما تاخیر ۱۵ روزه نیز برای اتمام آن پیش بینی می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون در مجموع برای این پروژه ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار طی سالهای مختلف تخصیص یافته و هزینه شده است.

به گفته وی، ارزش این آزاد راه نیز نزدیک به ۵۵ هزار میلیارد ریال است و منابع مورد نیاز برای اتمام آن نیز به میزان پنج هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

خادمی با اشاره به کمک‌ها و مساعدت‌های دولت در تکمیل و بهره برداری از این پروژه تاکید کرد: طبق مصوبه دولت برای اتمام این پروژه ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به مصوبات سفر به صورت نقدی با همکاری استانداری گیلان و عنایت ویژه دولت تامین شده و رقم اعتباری باقی مانده تا تکمیل نهایی با آخرین پیگیری های وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت و حداکثر تا پایان ۱۴۰۲ این مسیر عملیاتی شده و باند رفت زیر بار ترافیک خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور تاکید کرد: براساس توافق انجام شده برای رفاه حال مردم منطقه و عدم آسیب به معیشت اهالی که در این مسیر فعالیت می کنند یک باند این مسیر فعال می شود و نصب علائم صورت می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: نصب علائم به شکلی خواهد بود که پیک ترافیک به سمت بالادست و بصورت رفت باشد و خودروها بتوانند از این سازه ها عبور کنند اما اگر بخواهیم مسیر برگشت را نیز از همین مسیر و باند داشته باشیم نصب علائم ۲ طرفه خواهد بود تا عبور از این تونل ها به سمت پایین دست نیز انجام شده و گره ترافیکی مسیر حل شود.

وی تصریح کرد: روند احداث این مسیر هشت و نیم کیلومتری یکی از سنگین ترین پروژه های راهداری کشور به لحاظ تعدد تونل ها و پل های واقع در مسیر است.

خادمی ادامه داد: این مسیر طولانی ترین پل آزاد راهی کشور را دارد. ۲ کیلومتر از ایجاد آبراهه این آزاد راه تراشه‌های سختی داشت که احداث آن از پل ها سخت‌تر بود و در داخل سنگ، سنگ برداری انجام و آبرو احداث شد.

وی با تاکید بر اینکه این مسیر از سخت ترین مسیرهای اجرایی وزارت راه بوده است، افزود: مسکونی بودن این منطقه و تلاقی با فعالیت های اقتصادی مردم، کار را در کنار بافت خاص و ناشناخته زمین شناسی منطقه دشوار کرد. محوری که آب ده و ریزشی بود اما با همه این شرایط مسیر اجرا و تونل ها حفاری و پل ها احداث شد.

وی تصریح کرد: ۲۷۰ متر از باند یکی از تونل ها باقی مانده که آنهم حداکثر تا یکماه آینده به بهره برداری می رسد و بخشی از کار که طول می کشد مربوط به تاسیسات است که پیمانکار به زودی نصب روشنایی را انجام خواهد داد و می توانیم براساس برنامه زمانبندی شده کار را به اتمام برسانیم البته تامین منابع اعتباری آن هم از ضروریات است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

Share