رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

کمبود فضای فیزیکی، عمده چالش نظام آموزشی است | احداث بیمارستان‌های جایگزین مورد توجه قرار بگیرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به توسعه کمی و کیفی رشته‌های تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، کمبود فضای فیزیکی متناسب با نیاز آموزش را یکی از عمده چالش‌های نظام سلامت استان برشمرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با ابوالفضل باقری‌فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمد تقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و جمعی از مسوولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سالن اجلاس حوزه ریاست برگزار شد.

محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست، گزارشی از وضعیت کلی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ارائه و اظهار کرد: در این دانشگاه ۵۱۲ عضو هیئت علمی در هشت دانشکده فعال هستند و امور آموزش را با پنج هزار و ۷۶۸ دانشجو پیش می‌برند.

وی با اشاره به حضور پنج دانشجوی فوق تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، افزود: ۳۷۶ انترن و ۳۶۹ رزیدنت در دانشگاه علوم پزشکی گیلان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بخشی از چالش‌های نظام سلامت گیلان اشاره کرد و گفت: گیلان سالمندترین استان کشور است و رشد جمعیت در آن منفی است.

آشوبی با اشاره به بخشی از کمبودهای نظام آموزشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گفت: کمبود فضای فیزیکی متناسب با نیاز آموزش، درمان و بهداشت علیرغم وجود اساتید مبرز و فرهیخته یکی از عمده چالش‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

وی با اشاره به فرسودگی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، خاطرنشان کرد: مراکز آموزشی درمانی رشت از قدمت بالایی برخوردار بوده و لازم است احداث بیمارستان‌های جایگزین مورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به پیگیری‌های صورت گرفته در جهت احداث یک بیمارستان جنرال در رشت خبر داد و گفت: احداث بیمارستان ۸۰۰ تختخوابی رشت از مقام عالی وزارت پیگیری و مورد موافقت قرار گرفت و در لایحه بودجه امسال نیز ذکر شده است.

آشوبی به برخی از اقدامات شاخص دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای توسعه و اعتلای نظام آموزشی دانشگاه اشاره کرد و گفت: برگزاری موفق سمپوزیوم کشوری و تخصصی ارتقا آموزش علوم پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، برگزاری همایش سه روزه اورژانس‌های جراحی، تروما و نقش پاراکلینیک با همکاری سازمان نظام پزشکی کشور و همچنین برگزاری کنگره میان دوره‌ای انجمن جراحان عروق ایران در رشت از جمله این برنامه‌ها در راستای فعالیت منطقه‌ای و ملی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ویژه در منابع انسانی هیئت علمی، گفت: یکی از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه علوم پزشکی گیلان بین المللی‌سازی است و بسیاری از اهداف راهبردی دانشگاه که در دبیرخانه ایرانی اتحادیه دانشگاه‌های دولتی حاشیه کاسپین برنامه ریزی شده، در حال پیشروی است که جذب دانشجو برای آموزش و همچنین توریسم درمانی در این حوزه را می‌توان برشمرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به بخشی از اقدامات پیرامون آموزش و تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز راه اندازی فلوشیپ جراحی سوختگی از وزارت متبوع، بهبود وضعیت آموزشی رشته تخصصی طب اورژانس، بهبود وضعیت آموزشی رشته تخصصی ارتوپدی، ابقاء وضعیت آموزشی رشته تخصصی زنان و زایمان براساس نظریه بورد تخصصی، ارسال مستندات راه اندازی فوق تخصصی نفرولوژی، کارشناسی ارشد مشاوره مامایی و رشته پاتولوژی به وزارت متبوع، بهبود وضعیت آموزشی رشته تخصصی جراحی داخلی و اقدامات و فراهم‌سازی لازم جهت راه اندازی رشته تخصصی بیماری‌های عفونی و گرمسیری در دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها تعدادی از این دستاوردها بوده است.

آشوبی همچنین توسعه مشارکت را یکی از برنامه‌های راهبردی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای ارتقای نظام آموزشی دانست و گفت: به جهت بهبود اعتماد و امید در دانشگاه علوم پزشکی گیلان مفتخر به هبه یک ملک به ارزش اولیه ۴۰۰ میلیارد تومانی توسط استاد پیروز به‌عنوان خیر سلامت بوده‌ایم که می‌تواند در بهبود و ارتقای فضای آموزشی بیمارستان پیروز لاهیجان در شرق استان مؤثر و مثمر ثمر باشد.

گفتنی است در این نشست تعدادی از مدیران گروه‌های آموزشی دانشگاه نیز به بیان دیدگاه‌ها، نظرات، چالش‌ها و راهکارها جهت توسعه و ارتقای نظام آموزش پزشکی در گیلان پرداختند.

Share