یک جراح عمومی در رشت تاکید کرد:

نقش مهم ماموگرافی در تشخیص به موقع سرطان پستان | غربالگری این بیماری اهمیت بالایی دارد

یک جراح عمومی گفت: اگرچه بانوان باید هر ماه خودشان را معاینه کنند، اما این معاینه جایگزین ماموگرافی نمی‌شود؛ در واقع غربالگری با ماموگرافی معنا پیدا می‌کند و معاینه ظاهری به تنهایی در تشخیص به موقع بیماری کمک کننده نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر زهرا پوررسولی، جراح عمومی در حاشیه طرح غربالگری رایگان سرطان‌های شایع بانوان در رشت در گفتگو با ایسنا، سرطان پستان را شایع‌ترین سرطان در ایران دانست و اظهار کرد: سرطان پستان شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان در بانوان ایرانی است و لذا غربالگری این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه همه بانوان باید بعد از ۴۰ سالگی سالانه یک بار ماموگرافی را انجام دهند و از نظر توده بدخیم مورد بررسی قرار بگیرند، افزود: غربالگری به معنی بررسی پستان جهت پیدا کردن توده بدخیم است، قبل از اینکه بیمار هیچ‌گونه علامتی داشته باشد.

این جراح پستان، بهترین روش برای غربالگری را ماموگرافی دانست که باید سالانه انجام شود و تصریح کرد: اگرچه بانوان باید هر ماه خودشان را معاینه کنند، اما این معاینه جایگزین ماموگرافی نمی‌شود؛ در واقع غربالگری با ماموگرافی معنا پیدا می‌کند و معاینه ظاهری به تنهایی در تشخیص به موقع بیماری کمک کننده نیست.

پوررسولی، با اشاره به عوامل خطر در سرطان پستان، تصریح کرد: افرادی که در خانواده‌شان به ویژه بستگان درجه یک، موارد ابتلا به سرطان پستان را دارند، افرادی که ژن سرطان پستان در خانواده‌شان مثبت است، بانوانی که در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی تحت رادیوتراپی قفسه سینه قرار گرفته‌اند و بانوانی که قبلا یکی از پستان‌هایشان مبتلا به سرطان شده و به دنبال بررسی پستان مقابل هستند نباید تا ۴۰ سالگی صبر کنند و حتما غربالگری آنان باید زودتر انجام شود؛ در چنین مواردی علاوه بر ماموگرافی از ام. آر. آی هم کمک می‌گیریم.

وی با بیان اینکه برخی از بانوان به دلیل باورهای نادرست درباره آسیب‌زایی اشعه ماموگرافی تمایلی به انجام این آزمایش ندارند، گفت: میزان اشعه‌ای که بدن حین ماموگرافی دریافت می‌کند، خیلی کمتر از میزان اشعه‌ای است که یک بیمار هنگام عکس برداری از قفسه سینه دریافت می‌کند. یک اشعه ماموگرافی با دو ماه زندگی عادی و اشعه‌هایی که از آسمان و زمین و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها دریافت می‌کنیم، برابر است.

این جراح عمومی، هر اشعه ماموگرافی را معادل چند سفر هوایی دانست و متذکر شد: سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بانوان بوده و متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد کاهش سن ابتلا هستیم. در گذشته شاهد ابتلا در افراد بالای ۵۰ سال بودیم، اما اکنون در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی نیز با موارد ابتلا مواجه هستیم که اهمیت غربالگری را نشان می‌دهد.

پوررسولی غربالگری را موجب تشخیص زودهنگام و نتیجه بخش بودن درمان دانست و اضافه کرد: وقتی بیماری در مرحله غربالگری شناسایی می‌شود، با توده کوچک مواجه هستیم و در نتیجه درمان راحت‌تری خواهیم داشت. در واقع بانوان با یک جراحی مختصر به درمانی کامل و کم دردسرتر می‌رسند و حتی ممکن است نیازی به شیمی درمانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: وقتی توده در مرحله اولیه شناسایی و درمان می‌شود، میزان بقای فرد به میزان زمانی است که اصلا توده‌ای نداشته و لذا درمان کامل و دقیق برای بیمار انجام می‌شود.

Share