شمس شفیعی عنوان کرد؛

نارضایتی مردم و سازندگان از افزایش چند برابری نرخ عوارض و بهای خدمات

شفیعی با بیان اینکه شهرداری و شورای ششم در خط مقدم اعتراض‌های مردم قرار داد، یادآور شد: یک لایحه دو فوریتی برای تخفیف ۵۰ درصدی عوارض در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، یکصد و سومین جلسه شورای شهر رشت با حضور اعضای شورای شهر رشت صبح روز یکشنبه ۲۳ مهرماه برگزار شد.

محمد حسین واثق کارگرنیا در ابتدای جلسه با محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین اظهار کرد: متاسفانه کشورهای حامی حقوق بشر در راس آن آمریکا همانطور که بی‌رحمانه ۴۰ سال بر مردم کشور ما تحریم‌ها را تحمیل کرده اند در حملات غزه نیز سکوت کردند. خود را از مردم فلسطین اعلام کردند و آمادگی برای ارسال کمک به مردم فلسطین داریم.

رئیس شورای شهر رشت در ادامه به روز ورزش اشاره کرد و گفت: متاسفانه شهرداری تاکنون نتوانسته است فضای ورزشی مناسبی را برای شهروندان فراهم کند و از برنامه‌های شورای ششم این است که فضای ورزش و ادوات ورزشی را در پارک‌ها افزایش دهیم تا قدمی برای داشتن جامعه‌ای سالم و ورزشی برداشته باشیم.

وی به بارندگی‌های رشت در روزهای اخیر اشاره کرد و افزود: با این بارندگی‌ها در هسته مرکزی شهر نقاط حادثه‌خیز جهت لایروبی لوله‌های فاضلاب و آسفالت مشخص شد.

در ادامه سید شمس شفیعی عضو دیگر شورا بیان کرد: برابر بخشنامه وزارت کشور در سال ۱۴۰۲ میانگین افزایش نرخ‌های عوارض مانند صدور پروانه و تعرفه بها ۴۰ الی ۵۰ درصد بوده است، اما بررسی‌های که انجام شد در بعضی موارد نرخ‌های درآمدی حدود ۵۰۰ درصد افزایش داشته است و این نرخ هیچ هم خوانی با افزایش نرخ تورم و افزایش معمول ندارد.

وی اظهار داشت: به طور مثال در سال گذشته عوارض یک ساختمان ۵ طبقه ۷۰۰ میلیون تومان بود که امسال ۵ میلیارد تومان شده است و همین امر سبب نارضایتی مردم و سازندگان را بهمراه داشته است.

شفیعی با بیان اینکه شهرداری و شورای ششم در خط مقدم اعتراض‌های مردم قرار داد، یادآور شد: درابتدا ارزش منطقه‌ای که دارایی امسال جهت اخذ مالیات آن را افزایش داده سبب افزایش نرخ درآمدی و پروانه‌ها شده است و علت دوم نیز افزایش ۲۵ برابری نرخ بیمه تامین اجتماعی است که به نظر می‌رسد که سازمان تامین اجتماعی برای جبران کسری و ورشکستگی‌های خود از صنعت مسکن می‌خواهد آن را جبران کند و این عمل تامین اجتماعی ناسزا‌ها را نثار شورای شهر و کارکنان شهرداری می‌کند.

رییس کمیسیون بودجه شورای شهر رشت در مورد راه حل برای رفع مشکل افزایش تعرفه عوارض بها گفت: در بحث تامین اجتماعی چندین بار اعتراض کردیم و مجلس شورای اسلامی در این مبحث ورود کرد و سبب متوقف شدن اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمان شد و شورای نگهبان تایید و به دولت ابلاغ شد اما همچنان در اجرای آن اقدامی صورت نگرفته است و مردم و سازندگان همچنان بلا تکلیف هستند.

شفیعی افزود: برای رفع بلاتکلیفی مردم در آبان و آذر، یک لایحه دو فوریتی برای تخفیف ۵۰ درصدی عوارض در دستور کار قرار گیرد، اگر به نرخ ۵۰ درصدی تخفیف اعلام کنیم باز هم ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نرخ داشتیم اما نتیجه این کار استقبال خوب و به جریان افتادن پروانه‌های راکد و افزایش در آمد خواهد بود.

این عضو شورا ادامه داد: پیشنهاد دوم بنده اجرای صدور پروانه همانند شهر اردبیل است، در این شهر برای بافت‌های فرسوده صدور پروانه رایگان است. به طور مثال برای اتمام پروژه آیت الله احسابخش به معلم ۵۰۰ میلیارد الی یکهزار میلیارد نیاز داریم اگر صدور پروانه رایگان باشد سرمایه گذاران در این بخش ورود خواهند کرد و همچنین می‌توانیم از بودجه ملی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پیشنهاد سوم بنده در بحث تعرفه بهای عوارض پلکانی کردن عوارض است که سازندگان با برنامه و پرداخت‌های منظم ورود خواهند کرد.

در ادامه مجید عزیزی گفت: در حوزه نظارت متاسفانه شاهد کم‌کاری و ضعف عملکرد علی‌رغم تلاش و زحمات افراد هستیم در حالی که نظارت صحیح سبب اصلاح، پویایی و جلوگیری از انحراف از اقدامات محوله در هر حوزه‌ای خواهد شد لذا نیازمند نقش نظارتی مستمر در ارائه خدمات احسن به شهروندان هستیم.

Share