بهترین عملکرد در حفظ ارزش پول ملی؛

طالبان جهان اقتصاد را انگشت به دهان کرد | جزییات گزارش بلومبرگ را بخوانید

موفقیتی که طالبان در حفظ ارزش پول ملی کسب کرده به دنبال برخی تصمیمات و اقدامات این گروه از جمله ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در معاملات محلی، تشدید محدودیت‌ها برای آوردن ارزهای خارجی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، بلومبرگ نوشت: طالبان در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بهترین عملکرد را در حفظ پولی ملی در تمامی جهان داشته است.

میلیاردها دلار پول افغانستان حاصل از کمک های بشردوستانه و افزایش تجارت با همسایگان آسیایی، پول این کشور را به صدر رتبه بندی جهانی در حفظ پول ملی در این سه ماهه رسانده است و این نقطه ای غیرعادی برای کشوری فقیر با یکی از بدترین سوابق حقوق بشری در جهان است.

موفقیتی که طالبان در حفظ ارزش پول ملی کسب کرده به دنبال برخی تصمیمات و اقدامات این گروه از جمله ممنوعیت استفاده از دلار و روپیه پاکستان در معاملات محلی، تشدید محدودیت ها برای آوردن ارزهای خارجی از خارج از کشور، غیرقانونی کردن تجارت آنلاین و همچنین مجازات زندان برای کسانی است که این قوانین را زیر پا بگذارند.

افزایش تجارت با کشورهای همسایه افغانستان نیز بر حفظ ثبات پول افغانی کمک کرده است.داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که کنترل ارز، جریان های نقدی و سایر حواله ها به واحد پول افغانستان (افغانی) کمک کرده است تا در این سه ماهه حدود ۹ درصد رشد کند و از سود سه درصدی «پزو» کلمبیا پیشی بگیرد. «افغانی» در سال جاری حدود ۱۴ درصد رشد داشته است.بلومبرگ همچنین نوشت که با این حال اقتصاد افغانستان همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، چرا که اقتصاد این کشور همچنان به دلیل تحریم‌ها تا حد زیادی از سیستم مالی جهانی حذف شده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، بیکاری در این کشور بیداد می کند و دو سوم خانوارها برای تامین اقلام اساسی با مشکل مواجه هستند.این در حالی است که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، جامعه جهانی هفته‌ ای ۴۰میلیون دلار پول نقد تحت نام کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارسال می‌کند.

درخواست طالبان از سازمان ملل

سخنگوی طالبان همزمان با نشست مجمع عمومی سازمان ملل، بار دیگر خواستار تحویل کرسی افغانستان در این سازمان به کابل شد. «ذبیح الله مجاهد» ضمن مخالفت با تداوم حضور نماینده دولت «اشرف غنی» در این کرسی گفت: اکنون که حقوق مردم افغانستان به یک شخص گره خورده و کرسی به شخصی داده شده که نه نماینده یک شخص است و نه از یک نظام نمایندگی می‌کند، بنابراین تداوم این وضعیت جفای بزرگی به سازمان ملل نیز است. مجاهد افزود: سازمان ملل با این کار، شخصیت و تمامی روند کاری خود را زیر سوال می‌برد و امارت اسلامی افغانستان می‌خواهد هر چه زودتر این کرسی به افغان‌ها واگذار شود و این حق افغان‌هاست.

در این حال، وزیر توسعه بین‌المللی نروژ در مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: اگر همکاری با طالبان بتواند به وضعیت وخیم بشردوستانه در افغانستان کمک کند، ارزش همکاری با آنها را دارد.

«آن بیته توینرایم» افزود: جوامع زمانی پیشرفت می‌کنند که زنان و دختران به طور برابر مشارکت کنند.وی با اشاره به شرایط افغانستان تأکید کرد: همه ما باید نگران این باشیم که استانداردها در بسیاری از نقاط در حال سقوط هستند و نیروی انسانی با ارزش‌ترین منبع دولت هاست و نباید هدر برود.اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرده بود که عقب نشینی از حقوق زنان را در افغانستان نمی‌پذیرد و هرگونه محدودیت در این زمینه را محکوم می‌کند.

این بیانیه خاطرنشان کرده بود که حکومت کنونی افغانستان محدودیت‌های زیادی را در زمینه آموزش و کار و همچنین تفریح علیه زنان وضع کرده است. اتحادیه اروپا همچنین تصریح کرد: از طالبان می‌خواهیم که به همه موارد نقض حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه در افغانستان پایان دهد.

همکاری با روسیه

«امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان افغانستان در رأس یک هیات بلندپایه با هدف شرکت در نشست «چارچوب مسکو»، به روسیه رفت. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در این نشست درباره مسائل گوناگون سیاسی و اقتصادی گفتگو خواهد شد.گفته می شود سفیر روسیه در کابل، تیر ماه سال جاری از وزیر خارجه دولت موقت طالبان در نشست آتی مسکو در مورد این کشور دعوت کرده بود.

«دیمیتری ژیرنوف» سفیر روسیه اخیرا در کابل با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان دیدار و به گفته «ضیا تکل» معاون سخنگوی این وزارتخانه، از وی برای شرکت در نشست «چارچوب مسکو» در مورد افغانستان دعوت کرده بود.وزیر خارجه دولت موقت طالبان نشست‌ های مسکو درباره افغانستان را برای هماهنگی در منطقه مهم خوانده و ابراز امیدواری کرده بود که در دیدار از مسکو مناسبات دیپلماتیک دولت طالبان با روسیه گسترش یابد. وزارت خارجه روسیه درباره تاریخ این نشست و دعوت از طالبان تا کنون رسما اظهار نظری نکرده بود.

در نشست قبلی چارچوب مسکو در مورد افغانستان در نوامبر سال ۲۰۲۲، روسیه از نمایندگان دولت طالبان به دلیل عدم ایجاد دولت «فراگیر سیاسی-قومی» دعوت نکرد. در آن نشست منطقه‌ ای نمایندگانی از ۱۰کشور منطقه از جمله ایران و پاکستان شرکت کردند. تا کنون چهار نشست منطقه‌ ای تحت این عنوان در مسکو برگزار شده است.

Share