آخرین تحولات افغانستان؛

بیانیه ۱۳ ماده‌ای طالبان خطاب به ملت افغانستان و همسایگان منتشر شد+ جزئیات

«پیام ما به بازرگانان، صنعت‌کاران و سرمایه‌داران این است که کارهای خود را به گونه عادی به پیش ببرند و به مردم خود خدمت کنند. طالبان برای کسب و کار آنان فضای مناسب ایجاد می‌کند.»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، گروه طالبان با صدور بیانیه‌ای ۱۳ ماده‌ای ضمن بیان مواضع خود، پیشروی سریع را نشانه محبوبیت این گروه نزد مردم افغانستان دانست و تاکید کرد: به تمام همسایه‌ها اطمینان می‌دهیم که از طرف ما هیچگونه مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

در بیانیه طالبان آمده است که مناطق و استان‌هایی که در کنترل طالبان قرار می‌گیرد، در حقیقت نشانه محبوبیت این گروه نزد ملت است زیرا چنین پیشروی بزرگ و سریع از راه زور ممکن نیست.

در بیانیه آمده است که طالبان یکبار دیگر به تمام مردم افغانستان اطمینان می‌دهد که مانند همیشه از جان، مال و آبروی آن‌ها محافظت می‌کند و فضای مطمئنی را برای ملت ایجاد خواهد کرد و هیچکسی نباید در این مورد نگرانی داشته باشد.

در این بیانیه تصریح شده است که طالبان باید در مورد بیت المال بسیار متوجه باشد، تاسیسات عمومی، ادارات دولتی و تجهیزات آن‌ها، پارک‌ها، جاده و پل‌ها؛ همه امانت هستند و باید مورد هیچگونه تصرف شخصی و بی‌پروایی قرار نگیرد و به جدیت نگه‌داری شوند.

این بیانیه می‌افزاید؛ همه کسانی که در گذشته با اشغالگران کار و همکاری کرده‌اند و یا اکنون در صف دولت کابل ایستاده‌اند، آغوش طالبان برای آن‌ها باز است و برای همگان عفو عمومی اعلان شده است.

در بیانیه طالبان آمده است؛ افراد نظامی و غیر نظامی که با طالبان همکاری می‌کنند، برای شرایط مطلوب‌تر کشور در آینده تصمیم گیری خواهند کرد و از استعدادهای همگان برای خدمت به کشور استفاده خواهد شد و هیچ کس در این مورد نباید احساس نگرانی کند.

«مناطقی که به کنترل امارت اسلامی افغانستان {طالبان} در آمده است، مردم زندگی خود را به گونه عادی به پیش ببرند، به ویژه در نهادها و سازمان‌های بهداشتی و آموزشی، اجتماعی و فرهنگی به فکر ترک کشور یا منطقه نباشند و برای اداره کشور به خدمات همه مردم افغانستان نیاز است.»

در بیانیه تصریح شده است که حمله طالبان به سازمان‌های بین المللی در این کشور و برخی شهروندان تبلیغات بی‌اساسی است و گروه طالبان دست به چنین اقداماتی نخواهد زد بلکه حفاظت از جان و مال مردم را وظیفه خود می‌داند و به دارایی‌های شخصی افراد هیچ چشم داشتی نخواهد داشت.

«به همه کسانی که بر اثر تبلیغات بی‌اساس از کشور خارج شده‌اند و یا به سایر مناطق افغانستان رفته‌اند، خواه از مسوولین محلی باشند و یا شهروندان عادی، توصیه می‌کنیم که به منازل خود بازگردند و ما از جان، مال و آبروی آنان دفاع خواهیم کرد.»

این بیانیه می‌افزاید؛ طالبان به افراد خود دستور داده که بدون اجازه وارد منزل کسی نشوند و اجازه ندارند به جان و آبروی مردم خدشه‌ای وارد کنند هر چند ممکن است که دشمنان به افرادی ماموریت داده باشند که به نام مجاهدین به مردم آسیب برسانند، از مردم می‌خواهیم در این مورد با طالبان همکاری کنند و اگر با چنین افرادی روبرو شدند، فوری گزارش دهند.

«پیام ما به بازرگانان، صنعت‌کاران و سرمایه‌داران این است که کارهای خود را به گونه عادی به پیش ببرند و به مردم خود خدمت کنند. طالبان برای کسب و کار آنان فضای مناسب ایجاد می‌کند.»

در بند پایانی این بیانیه آمده است ما بار دیگر به همسایگان اطمینان می‌دهیم که از جانب طالبان هیچ گونه مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد و امنیت دیپلمات‌ها، کارمندان کنسولگری‌ها و سفارتخانه‌ها را تامین خواهیم کرد و فضایی امن و قابل اعتماد برای آنان مهیا خواهیم کرد.

Share