مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان؛

ساماندهی بناهای تاریخی گیلان باید در دستورکار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه ساماندهی بناهای تاریخی استان باید در دستورکار دستگاه‌های دولتی قرار گیرد، گفت: مرمت بناهای تاریخی استان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین و تخصیص آن از عهده دولت خارج است و بهره گیری از سرمایه‌گذاران علاقمند بخش خصوصی می‌تواند در این راه گره گشا باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از ایسنا، ولی جهانی با بیان اینکه ساماندهی بناهای تاریخی باید در دستور کار دستگاه‌های دولتی فرار گیرد، اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی استان در اختیار بخش دولتی است که ۲۲۰ مورد از آنها در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و در این راستا لازم است یا از سوی دستگاه‌ها مرمت و بازسازی شده یا با شرایطی معین به بخش خصوصی واگذار شوند تا با مرمت و تغییر کاربری مرتبط بتوان برای افزایش اشتغالزایی از آن بهره برد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان افزود: موضوع مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی از سال ۱۴۰۰ در دولت مطرح و بسیاری از ادارات و نهادهای عمومی همچون شهرداری رشت در تحقق این امر مهم پیشگام هستند.

وی تصریح کرد: طبق قانون، دستگاه‌های دولتی باید بناهای تاریخی در اختیار خود را با نظارت کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، مرمت کنند.

جهانی گفت: بعضی از مراکز و ادارات از جمله مرکز توسعه نوغانداری کشور مستقر در رشت، با وجود در اختیار داشتن بناهای تاریخی در نقاط مختلف استان، متأسفانه آنچنان که باید ساماندهی ساختمان‌های مذکور را در دستورکار قرار نداده و لذا انتظار است مطابق با ماده ۹۸ قانون توسعه ششم کشور و همچنین قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی ساماندهی بناها در اولویت امور قرار گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان افزود: اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز حدود ۱۷ مدرسه تاریخی در اختیار داد که هنوز به‌صورت عملی ساماندهی آنها را آغاز نکرده است.

وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم بناهای تاریخی استان را احیا کرده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهیم، که در این راستا برای تسریع در روند امور اداره‌کل میراث فرهنگی بر همکاری و تعامل با دستگاه‌های منتخب آمادگی کامل دارد.

جهانی تصریح کرد: امید است دستگاه‌های دولتی برای مرمت و ساماندهی بناهای تاریخی استان همکاری نمایند؛ زیرا با تحقق این امر مهم، بخش عمده‌ای از چالش اشتغالزایی جوانان عزیز از طریق حوزه گردشگری مرتفع خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان گیلان با اشاره به بازدید حجت‌السلام والمسلمین اژه‌ای، رئیس محترم دستگاه قضا از موزه ملی ایران گفت: وی به صراحت اعلام کرده همه دستگاه‌های دولتی باید ساماندهی بناهای تاریخی در اختیار را در دستورکار قرار دهند و این مهم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام گردد.

جهانی ادامه داد: مرمت بناهای تاریخی استان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین و تخصیص آن از عهده دولت خارج است و بهره گیری از سرمایه گذاران علاقمند بخش خصوصی می‌تواند در این راه گره گشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: گیلان بعد از تهران و اصفهان سومین استانی است که بیشترین بناهای تاریخی در اختیار دستگاه‌های دولتی را دارد و امیدواریم با کمک و همیاری دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی بتوانیم مرمت و ساماندهی آنها را در زمانی معقول به انجام برسانیم.

Share