با حضور اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ «ابراهیم زکزاکی» اعطا شد+تصاویر

مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ «ابراهیم زکزاکی» عصر شنبه (۲۲ مهر ۱۴۰۲) با حضور جمعی از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  دانشگاه تهران شنبه شب در آیینی، دکترای افتخاری این دانشگاه را به شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه با عنوان «اندیشمند مصلح» اعطا کرد.

مراسم اعطای دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شیخ زکزاکی با حضور حسن مسلمی نایینی رییس جهاد دانشگاهی، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، مصطفی رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و جمع دیگری از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار ‌شد.

رهبر شیعیان نیجریه به همراه همسرش روز چهارشنبه ۱۹ مهر ماه با استقبال اقشار مختلف مردم و جمعی از تشکل های دانشجویی وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) شد.

وی همچنین در نماز جمعه این هفته تهران حضور یافت، مراسم پاسداشتی با عنوان امام آفریقا شامگاه جمعه ۲۱ مهر با حضور جمعی از اهالی ادب به میزبانی گروه بین المللی هندیران به صورت مجازی برگزار شد.

زکزاکی صبح شنبه ۲۲ مهرماه با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی در نیجریه و همسر وی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از این دیدار، احساسات خود را غیرقابل توصیف خواندند و گفتند: امیدواریم با دعاهای جنابعالی و تلاش‌ها و مجاهدت مسلمانان، اسلام روز به روز گسترش بیشتری بیابد.

روز جمعه ۲۱ مهرماه تعدادی از اساتید و دانشجویان دانشگاه با ابتکار بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف برای خوش‌آمدگویی، دیدار و گفتگو به هتل محل اقامت وی رفتند. در این دیدار یک‌ساعته، نامه دعوت رییس دانشگاه از وی برای حضور در جمع دانشجویان دانشگاه هم به وی اهدا شد.

دکتر عطاردی هم انگشتر خود که بر روی عقیق یمنی آن کل قرآن با روش لایه‌نشانی نیمه هادی و نانوالکترونیک حک شده را به وی اهدا کرد. انگشتری که در سطح حدود ۱۲ × ۱۸ میلی‌متری پشت آن تمام صفحات قرآن عثمان‌طه حک شده و با میکروسکوپ می‌توان آن‌ را مشاهده کرد.

دکتر سیدعلی مدنی‌زاده دانشکده مدیریت و اقتصاد، دکتر امیداخوان و دکتر علی‌اکبر ابوالحسنی دانشکده فیزیک، دکتر اسدالله کلانتریان پژوهشکده نانو، دکتر هادی نوبهاری دانشکده هوافضا و دکتر سیدمجتبی عطاردی رییس دانشکده برق بعلاوه دکتر سیدسعیدرضا عاملی، دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی از حاضرین جلسه بودند.

به گزارش ایرنا، این روحانی شیعه و رهبر شیعیان نیجریه، با تأثیر از انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ه)، شیعه شد و با تأسیس جنبش اسلامی نیجریه، سیصد مدرسه اسلامی در نیجریه و کشورهای همسایه آن تاسیس کرد. او موسسات خیریه‌ای برای ارائه خدمات مالی درمانی و آموزشی به شیعیان راه‌اندازی کرده است.

زکزاکی گفته، وی هم‌زمان با انقلاب اسلامی در ایران(۱۳۵۷ش)، تبلیغ دینی در نیجریه را با جذب ده‌ها نفر آغاز کرد و تعداد پیروان اهل بیت (ع) در نیجریه، در دهه ۱۳۹۰ شمسی، با تلاش‌های وی به میلیون‌ها تن رسیده است.

سه فرزند زکزاکی، در حمله نیروهای نظامی نیجریه به راهپیمایی روز قدس ۱۳۹۳ش، کشته شدند. همچنین زکزاکی، در جریان حمله نیروهای ارتش نیجریه به حسینیه بقیه الله در شهر زاریا در سال ۱۳۹۴ش بازداشت و زندانی شد. او و همسرش پس از شش سال حصر خانگی و زندان در ۶ مرداد سال ۱۴۰۰ شمسی (۲۸ ژوئیه ۲۰۲۱) از تمام موارد اتهامی تبرئه و آزاد شدند.

سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران درباره اعطای دکترای افتخاری به شیخ زکزاکی گفت: در هیأت منتخب شورای دانشگاه تهران مصوب شد که مدرک دکترای افتخاری مطالعات جهان: صلح و حل منازعه Honorary Doctorate on World Studies: Peace and Conflict Resolution به شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی به عنوان یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار و پر افتخار جهان اسلام پس از انقلاب اسلامی که از اندیشمندان الهام گرفته از مکتب امامین انقلاب اسلامی و دارای سوابق مبارزاتی سترگ و توفیقات بزرگ در دعوت به مذهب تشیع و اسلام ناب محمدی(ص) است، اعطا شود.

وی افزود: شیخ ابراهیم زکزاکی و خانواده او در برابر هجمه‌ها، بسیار مقاوم و پر توان در راه اندیشه متعالی اسلام ایستادگی کرده‌اند و علی‌رغم اینکه بیشترین حملات به او شده است اما همواره با رأفت با مخالفان خود مقابله کرده است.

بنا به گفته سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران، دکترای افتخاری دانشگاه تهران به شخصیت‌های اثرگذار در سطح ملی و بین‌المللی اعطا می‌شود و بنا داریم از این پس جنبه بین‌المللی آن را تقویت کنیم.

شورای علمی اعطای دکترای افتخاری به شیخ ابراهیم زکزاکی به ریاست سید سعیدرضا عاملی رییس دانشکده مطالعات جهان و با حضور عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدمهدی کرمی، محمود کمره‌ای، مهدی شهبازی، مهدی فکور ثقیه، علی‌اکبر موسوی موحدی، عبدالرضا سیف، محمود واعظی، سید حسن قاضوی، ابراهیم متقی، غلامرضا جمشیدیها، حمید زارع، غلامعلی افروز، علی‌اکبر صالحی، رضا غلامی، محمدرضا دهشیری، علی‌اصغر پورعزت، علی‌اکبر علیخانی، حمید پارسانیا، غلامرضا اعوانی، یحیی بوذری‌نژاد، هادی بهرامی احسان، طاهر روشندل اربطانی، علی مبینی دهکردی، احمد نوحه‌گر، علی اسدی، سید محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی و علیرضا وجهی تشکیل شده است.

رئیس دانشگاه تهران در احکام اعضای شورای علمی آورده است: به منظور ارج نهادن به خدمات فداکارانه و ایثارگرانه “شیخ ابراهیم زکزاکی” رهبر جنبش اسلامی نیجریه که پرورش یافته مکتب عاشورا و امامین انقلاب اسلامی است و با اقدامات تحسین‌برانگیز خود در تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی، فعالیت‌های تأسیسی در زمینه مدارس اسلامی و مؤسسات خیریه، گسترش مدنیت و تفکر اسلام ناب محمدی (ص)، ظلم‌ستیزی و عدالت‌طلبی، وحدت اسلامی در سایه صلح و دوستی، در تاریخ جهان اسلام ماندگار شده است؛ دانشگاه تهران به عنوان «نماد آموزش عالی کشور» در نظر دارد دکترای افتخاری را به این اندیشمند فرهیخته اعطا نماید. بر همین اساس جنابعالی به عنوان عضو شورای علمی اعطای دکترای افتخاری شیخ ابراهیم زکزاکی منصوب می‌گردید.

Share