مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان خبر داد:

تجهیز آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به دستگاه جدید لرزه نگار

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان گفت: از یک دستگاه جدید لرزه نگار در آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان بهره برداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، طهماسبی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان گفت: در راستای راهبرد بکارگیری تجهیزات پیشرفته و با هدف بروزرسانی و تسریع در ارائه خدمات فنی و مهندسی جدید در حوزه فعالیت ژئوتکنیک و بویژه ژئوفیزیک مبادرت به خرید و راه اندازی و استقرار دستگاه لرزه نگار (۲۴کاناله ایتالیا) به منظور انجام مطالعات لرزه نگاری و انکساری به روش تحلیل چند کاناله امواج سطحی نموده است.

مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گیلان گفت: در روشهای تعیین پارامترهای رایج، جهت تعیین سرعت موج برشی وفشاری نیاز به حفر یک یا چندین گمانه به عمق مورد نظر بود که ممکن است حفر گمانه‌ها علاوه بر تخریب محیط زیست، زمان بر و پر هزینه باشد. براین اساس استفاده از روشهای برآورد سرعت موج برشی بدون نیاز به حفر گمانه در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفت است. تخمین پارامترهای دینامیکی خاک‌ها وسنگ ها (سرعت موج برشی، مدل برشی و. .) و تعیین نوع خاک (تیپ زمین) براساس آیین نامه‌های طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ایران (استاندارد۲۸۰۰) بدن نیاز به حفر گمانه از کاربردهای مهم است.

طهماسبی ادامه داد: از مزایای مهم روش لرزه نگاری: ۱-ارزیابی پارامترهای دینامیکی خاک به روش غیر مخرب۲-بررسی پارامترهای دینامیکی خاک در محدوده وسیع و هزینه پایین۳-سرعت بالا و هزینه کمتر در تخمین پارامترهای دینامیکی خاک با استفاده از روش دانهول۴- دستیبابی به مدل ۲و۳ بعدی سرعت امواج برشی و فشاری می‌باشد.

این دستگاه، برای نخستین بار در کشور برای عملیات لرزه نگاری و مطالعات طرح‌های عمرانی بکارگیری می‌شود.

مدیرآزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گیلان افزود که این آزمایشگاه آمادگی لازم را جهت انجام مطالعات مذکور از سوی متقاضیان را اعلام میدارد.

Share