سانسور رسانه ای غرب

برکناری کاریکاتوریست گاردین با اتهام یهودستیزی+ کاریکاتور

یکی از کاریکاتوریست های گاردین با اتهام یهودستیزی روبه رو و به کار او در این روزنامه پایان داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از الجزیره ، “استیف بیل” طراح کاریکاتوریست روزنامه انگلیسی گاردین گفت که او با اتهام یهودستیزی برکنار شده است. این اتفاق بعد از آن رخ داد که کاریکاتوری در انتقاد از نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل کشید و منتشر کرد. از این کاریکاتور انتقاد شده که در آن، نتانیاهو شبیه یکی از چهره های منفی و کلیشه ای یهودی در رمان های شکسپیر طراحی شده است.

این کاریکاتور نتانیاهو را نشان می‌دهد در حالی که دستکش بوکس به دست دارد و بخشی از نقشه منطقه غزه را برای بریدن جراحی مشخص می کند. در این کاریکاتور نوشته شده : «ساکنان غزه، آلان بیرون بروید». اشاره این جمله به درخواست ارتش اسرائیل از مردم غزه برای خروج از شمال غزه به سمت جنوب منطقه است. این درخواست با مخالفت های گسترده جهانی روبه رو شده است.

این روزنامه نگار گفت صبح روز دوشنبه این کاریکاتور را به مسوولان گاردین ارائه کرد اما چهار ساعت بعد رد شد. از آن زمان، این کارتون در حساب کاربری او در توییتر (ایکس)‌ منتشر شد.

از این کاریکاتور انتقاد شده است که تصویر نتانیاهو شبیه یک چهره منفی رمان شکسپیر طراحی شده است. یعنی شبیه شایلاک فرد ثروتمند یهودی حریص و رباخوار است که اصرار داشت شرط خود را برای به دست آوردن یک بخش از گوشت آنتونیو در صورت عدم پرداخت قرضش انجام دهد. این یکی از شخصیت ها رمان “تاجر ونیزی” نویسنده انگلیسی ویلیام شکسپیر است.

بیل که به مدت ۴ دهه در گاردین فعالیت می کند قبل از این هم برخی کاریکاتورهایش جنجالی شده بود.

او گفت هم اکنون روزنامه گاردین از انتشار آثار او خودداری می کند.

کاریکاتوریست با دفاع از کاریکاتور انتقادی اش گفت این کاریکاتور به طور مشخص به شکست سیاسی فاجعه بار نتانیاهو می پردازد که به طور مستقیم منجر به اتفاقات وحشتناک اخیر شد. این کاریکاتور مربوط به حملات اخیر به غزه در واکنش به حمله ای است که اسرائیل با آن روبه رو شد.

این روزنامه نگار گفت گاردین کاملا حق دارد کاریکاتوری را منتشر نکند اما نباید این اقدام را با استفاده از دلایل جعلی و کاملا ساختگی انجام دهد. این به معنی اعمال محدودیت بر بررسی موضوع وحشتناک اما مهم است.

بیل گفت که تا آوریل ۲۰۲۴ در روزنامه گاردین باقی می ماند.

گاردین هم در واکنش گفت تصمیم گرفته شد قرارداد کاریکاتوریست تمدید نشود. طرح های او بخش مهمی از روزنامه در ۴۰ سال اخیر بودند. از او تشکر می کنیم و برای او موفقیت آرزومندیم.

Share