اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، امکان عبور از ایران وجود دارد

ادعای تازه اردوغان درباره کریدور زنگزور؛ سیگنال‌های مثبتی از ایران وجود دارد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بعد از سفر به منطقه خودمختار نخجوان و دیدار با همتای خود در جمهوری آذربایجان ادعا کرد که سیگنال‌های مثبتی از ایران درباره کریدور زنگزور وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، رسانه‌های دولتی ترکیه شامل «تی آر تی» و خبرگزاری آناتولی، روز سه شنبه (امروز) از سخنان رئیس‌جمهور این کشور در جمع خبرنگاران درباره موضوعات مختلف از قبیل کریدور زنگزور خبر دادند.

رجب طیب اردوغان در اظهارات خود در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیمای خود اعلام کرد که افتتاح مسیر زمینی کریدور زنگزور در جنوب قفقاز «مساله راهبردی» برای ترکیه است و این کریدور برای روابط آنکارا و باکو «بسیار مهم» است.

رئیس‌جمهور ترکیه که روز گذشته در سفر یک روزه به نخجوان با الهام علی اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان دیدار داشت، درباره کریدور زنگزور ادعا کرد که «سیگنال‌های مثبتی از ایران» در خصوص کریدور زنگزور وجود دارد.

این مقام ارشد ترکیه‌ای گفت که ما تلاش خود را برای افتتاح کریدور زنگزور انجام می‌دهیم، سیگنال‌های مثبتی نیز از ایران وجود دارد، اگر ارمنستان از باز شدن کریدور زنگزور جلوگیری کند، امکان عبور این کریدور از ایران وجود دارد.

اردوغان گفت: «تمامی خطوط زمینی و ریلی از طریق (جمهوری) آذربایجان تجارت را تقویت می‌کند. کریدور زنگزور به قارص (استانی در ترکیه) متصل می‌شود».

ادعای اردوغان درباره «سیگنال‌های مثبت» از ایران در شرایطی مطرح شده که پیش از این مقام‌های ارشد جمهوری آذربایجان و ترکیه بارها درباره ایجاد کریدور زنگزور و اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به منطقه خودمختار نخجوان صحبت کرده‌اند.

در خبرها آمده بود که ایجاد کریدور زنگزور باعث قطع دائم مرزهای ایران و ارمنستان می‌شود و به جمهوری آذربایجان دسترسی بلامانع به جمهوری خودمختار نخجوان خواهد داد.

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌اند که با هرگونه تغییر در مرزهای شناخته شده بین‌المللی مخالف هستند.

رئیس‌جمهور ترکیه درباره سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آنکارا هم حرف زد و اعلام کرد که مقدمات برای این سفر در حال انجام است و ممکن است در ماه اکتبر یا نوامبر این سفر انجام گیرد.

اردوغان افزود: «ترکیه و اسرائیل در بسیاری از زمینه‌ها در حال مراوده هستند. انتقال منابع انرژی اسرائیل به اروپا از طریق ترکیه در حال بحث است. ما در مورد جزئیاتی مانند برنامه زمان‌بندی و مناطق حفاری گفت‌وگو خواهیم کرد».

Share