آیا برای یخچال فریزر باید از محافظ برق استفاده کنیم؟

در صورت استفاده نکردن از محافظ برق چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟، بهترین برند های محافظ برق ایرانی کدامند؟، دلایل استفاده از محافظ برق برای یخچال.

استفاده از محافظ برق برای یخچال فریزر بسیار اهمیت بالایی دارد. یخچال فریزر ها یکی از مهم ترین و البته گران ترین لوازم خانگی به شمار می‌آید و همین امر اهمیت محافظ و نگهداری از آن را بالا می‌برد. محافظ برق ها انواع مختلفی دارند که از نظر شکل، میزان ولتاژ و کارایی با یکدیگر متفاوت هستند. به این نکته نیز باید اشاره شود که گاهی مردم محافظ برق را با رابط اشتباه می‌گیرند و همین اشتباه باعث آسیب رسیدن به یخچال فریزر آنها می‌شود.

چرا برای یخچال باید از محافظ برق استفاده کرد

یخچال فریزر ها نیز مانند تمامی وسایل الکترونیک و برقی دیگر برای کار به یک میزان مشخصی از ولتاژ برق نیاز دارند. این میزان ولتاژ برای هر برند و مدل یخچال فریزری متفاوت می‌باشد، حال اگر این میزان ولتاژ بیشتر یا کمتر شود باعث ایجاد اختلال در سیستم عملکرد یخچال شده و آسیب های جدی می‌زند که همین آسیب ها سبب بالا رفتن هزینه تعمیرات یخچال شما می‌شود.

عوارض استفاده نکردن از محافظ برق

Shape2

محافظ برق، میزان ولتاژی که یخچال فریزر برای درست کار کردن نیاز دارد را به آن میرساند. حال اگر از محافظ برق استفاده نکنیم چه می‌شود؟ اگر شما برای یخچال و فریزر خود از محافظ برق استفاده نکنید نوسانات برقی به سیستم های اصلی یخچال شما آسیب وارد می‌کند. از این سیستم های اصلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

موتور یخچال فریزر

نوسانات برقی در ابتدا به موتور یخچال آسیب وارد می‌کنند. موتور وظیفه برق رسانی یخچال همچنین خنک کنندگی لوله های گاز یخچال را بر عهده دارد. آسیب رسیدن به موتور مساوی با آسیب رسیدن کل سیستم برقی یخچال فریزر شما می‌باشد. هزینه تعمیرات موتور یخچال فریزر با توجه به برند آن متفاوت است اما اگر بخواهیم این هزینه را به صورت حدودی برای شما بیان کنیم در بهترین حالت از ۸۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

برد اصلی

Shape3

دومین قسمتی که نوسانات برقی به آن آسیب وارد می‌کند برد اصلی دستگاه شما است. برد اصلی به قلب یخچال نیز شناخته می‌شود. وظیفه برد اصلی صادر کردن دستورات به تمامی قطعات در زمان مناسب است، حال اگر برد از کار بی‌افتد چه می‌شود؟ تمامی قطعات یخچال از کار افتاده، یخچال سرمای خود را از دست می‌دهد و مواد غذایی داخل آن فاسد می‌شود. در اصل می‌توانیم بگوییم که یخچال به طور کامل می‌سوزد. برد اصلی یخچال نیز مانند موتور آن قیمت های متفاوتی دارد اما در بهترین حالت هزینه آن از ۲ میلیون شروع می‌شود.

قبض برق

Shape4

یخچال فریزر ها جزو دسته لوازم خانگی هستند که مصرف برق بالایی دارند. اگر نوسانات برقی بالا باشد یخچال برق بیشتری مصرف می‌کند در نتیجه هزینه قبض شما بالا می‌رود. همین امر در صورت کم بودن نوسانات برق به صورت عکس عمل می‌کند و ممکن است این اختلافات هزینه‌ای در مصرف برق شما را اذیت کند.

کدام محافظ برق برای یخچال خوب است

در ابتدا به انواع مختلف محافظ برق اشاره کردیم و اینکه هر یخچال و فریزری با توجه به مدل، برند و سایز میزان ولتاژ مخصوص خود را دارد. بهترین محافظ برق برای یخچال باید سه خصوصیت مهم را داشته باشد، این سه خصوصیت به شرح زیر می‌باشد.

استاندارد

برچسب استاندارد، برای تمامی وسیله ها نیاز است اما برای محافظ برق یخچال اهمیت بیشتری نسبت به دیگر لوازم خانگی دارد. استاندارد بودن محافظ برق به منظور تایید آن و آسودگی خیال شما از اصلی بودن و کیفیت بالای محافظ برق می‌باشد.

ولتاژ مناسب

هر محافظ برقی یک میزان ولتاژی را پشتیبانی می‌کند، یعنی به میزان ولتاژی که یخچال فریزر نیاز دارد به آن برق می‌رساند. از این رو هنگام خرید محافظ برقی باید به میزان ولتاژ آن و میزان ولتاژی که یخچال شما نیاز دارد دقت زیادی داشته باشید.

زمان تاخیر

در یخچال فریزر قطعاتی وجود دارند که نسبت به قطع و وصل شدن جریان ها برقی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند. این امر باعث شده که محافظ های برقی سیستم زمان تاخیر را در خود جای دهند، بهترین زمان تاخیر برای محافظ برقی ۴ دقیقه است.

فیوز تنظیم ولتاژ

این فیوز برای تنظیم ولتاژ برقی بسیار مهم است. این فیوز به شما این امکان را می‌دهد که به هر میزان ولتاژی که می‌خواهید برای هر وسیله برقی استفاده کنید.

گارانتی

گارانتی محصول نشان از اطمینان به آن می‌آید. برندهای اورجینال و اصلی به قدری از محصولات خود اطمینان دارند که هیچ ابایی از گارانتی محصولات خود ندارند.

چه محافظ برقی برای یخچال ضرر دارد

Shape5

در قسمت قبل به تمامی نکاتی که یک محافظ کنترل عالی می‌تواند داشته باشد اشاره کردیم. حال چه محافظ برقی برای یخچال ضرر دارد و نمی‌توان از آنها استفاده کرد. به دلیل تفاوت در محافظ های برقی گاهی اوقات استفاده از محافظ اشتباه مانند محافظ برق صنعتی و اداری ممکن است آسیب های جدی به لوازم خانگی شما برساند.

انواع محافظ های برق

از برترین برند های ایرانی که می‌توان به آنها جهت تولید محافظ های برق قدرتمند اشاره کرد به شرح زیر می‌باشد.

تیراژه

این برند سال های بسیار زیادی است که زمینه تولید محافظ برق فعالیت دارد. محصولات این برند دارای کیفیت بالا و گارانتی می‌باشد.

نمودار کنترل

محافظ برق این برند دارای کیفیت بسیار بالا و قیمیت بسیار مناسبی می‌باشد.

سارا

برند سارا نیز مانند دیگر برند ها زمان بسیار زیادی در این زمینه فعالیت دارد. محافظ برق این برند دارای کیفیت بالا و قیمت مناسب است.

سخن پایانی

محافظ برق مانند سپری بسیار قویی در برابر نوسانات برقی عمل می‌کند. گاهی اوقات ممکن است که محافظ برق را با رابط برقی اشتباه بگیرید اما کارای هر دوی آنها بسیار متفاوت می‌باشد. از نشانه های یک محافظ برق عالی می‌توان به داشتن گارانتی، داشتن فیوز تنظیم ولتاژ، زمان تاخیر و ولتاژ مناسب یخچال فریزر اشاره کنیم. استفاده نکردن از محافظ برق می‌تواند به برد اصلی و موتور یخچال شما آسیب های جدی وارد کند. همچنین می‌تواند در مصرف برق شما نیز تداخل ایجاد کند.

برگرفته شده از وبسایت ایلنا

Share