توقف قطار رشت-کاسپین در ایستگاه وعدهها / رشد ۱۹ درصدی طی ۲ سال اخیر
عدم تکمیل راهآهن رشت-کاسپین یه عنوان یکی از دیگر از طرحهای عمرانی با ابعاد ملی در گیلان، بیتردید نشاندهنده ضعف مشهود در حوزه پیگیریهای عمرانی استان بوده که این ناتوانی چوب لای چرخ توسعه استان کرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، راهآهن رشت-کاسپین، بخشی از طرح توسعه راهآهن و آخرین پازل از اتصال کریدور شمال به جنوب است که میتواند در تجارت جهانی بهویژه در منطقه اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.
به اذعان کارشناسان اقتصاد حملونقل، اجرای پروژه ریلی رشت-کاسپین علاوه بر اهمیت در حملونقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان، ازنظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید و جایگزین جهت صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیجفارس، آبهای آزاد بینالمللی و دیگر کشورهای همسایه ایران، بسیار مهم است.
۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا خرداد ۱۴۰۲
آخرین وعده بهرهبرداری راهآهن رشت-کاسپین که عملیات اجرایی آن از سال ۹۸ کلید خورده خردادماه امسال بود که به دلیل دشواریهای مالی، نهایتاً با اراده و عزم دولت سیزدهم و اختصاص اعتبارات موردنیاز در تاریخ فوق الاشاره به پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی رسید.
محمد پردل نژاد، مدیر حوزه طرحهای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل در گیلان طی گفتوگویی با خبرنگار فارس با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی پروژه احداث راهآهن رشت-کاسپین، اظهار کرد: احداث این راهآهن پیش از شروع به کار دولت سیزدهم ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و تا پایان شهریورماه به پیشرفت ۸۷ فیزیکی رسیده که رشد ۱۹ درصدی را نشان میدهد.
یکی از بزرگترین موانع برای افتتاح خط آهن رشت-انزلی، کمبود اعتبارات کافی است؛ موضوعی که خادمی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در اردیبهشتماه سال گذشته از تأمین صددرصدی آن از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری داده بود.
خط آهنی که قرار بود نهایتاً تا تابستان امسال افتتاح شود
خادمی همچنین در تیرماه امسال نیز در بازدیدی که از محل پروژه راهآهن رشت-کاسپین داشت بعد از استماع گزارشها پیمانکار طرح بیان کرد: یکی از اهداف دولت، تکمیل این راهآهن در فصل تابستان است اما به شرطی که تمامی اعتبار این امر، محقق شود؛ این در حالی است که قرار بود با تأمین اعتبار سفر رئیسجمهوری به گیلان، قطار روی ریل رشت کاسپین حرکت کند.
حمید امانی، معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان برنامهوبودجه نیز که در بازدید از محل احداث پروژه حضور داشت از شماره معکوس برای بهرهبرداری از این پروژه خبر داد و مدعی شد که هیچ مشکلی در خصوص تأمین اعتبار و همچنین اعتبارات مازاد وجود ندارد.
وی همچنین از افتتاح خط آهن رشت کاسپین در مردادماه امسال ابزار امیدواری کرده بود.
افتتاح راهآهن رشت کاسپین تا آبان ماه!
به گواه اظهارات مسئولان ارشد کشور ازجمله بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، خط آهن رشت – کاسپین بعد از پنج سال از آغاز عملیات اجرایی تا آخر آبان ماه امسال افتتاح و حلقه مفقوده اتصال کریدور شمال جنوب به زمستان نرسیده، تکمیل میشود.
بررسی وعدههای پرتکرار متولیان امر در اتمام و تکمیل راهآهن رشت-کاسپین نشاندهنده حرکت قطار مورد انتظار، روی خط سوءمدیریت با چندین ایستگاه وعده است که افراد تنها افرادی را از یک دولتبهدولت دیگر جابهجا کرده و از انتقال بار و مسافر از مبدأ به مقصد، خبری نیست.
اتصال کاسپین و انزلی به شبکه ریلی کشور، یکی از اَبر پروژه بزرگ در کشور است که ایران را از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه و کشورهای اروپایی وصل میکند که تحقق این مهم تنها با کار جهادی، عزمی پولادین و همگرایی مسئولانی با رویکرد آرمانی دولت سیزدهم را میطلبد.
موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونامیک بسیار مناسب جمهوری اسلامی در منطقه، ایران را به یکی از مهمترین و باارزشترین مسیرهای ترانزیت ترکیبی منطقه تبدیل کرده و اهمیت اتصال بندرکاسپین به شبکه ریلی را مضاعف میکند.
گفتنی است، راهآهن رشت-کاسپین به طول ۳۵ کیلومتر بوده که در دو قطعه مسیر ریلی به طول ۱۷ و ۱۸ کیلومتر است در دست احداث قرار دارد.
دیدگاه