چالش «واگذاری» استخوانی گلوگیر برای سنگرود

معدن سنگرود ۵ ماه پس از افتتاح هنوز فعال نیست | احتمال فسخ قرارداد برنده مزایده

روشن شدن چراغ امید در معدن سنگرود مدت‌ها است که با چالشی به نام واگذاری مواجه شده و گویا قصد ندارد به این زودی‌ها از این پیچ‌وخم‌ها عبور کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، معدن زغال‌سنگ سنگرود رودبار ۲۶ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۳۵۰ به بهره‌برداری رسیده و تا سال ۱۳۶۹ نیز فعال بود.

حدود یک هزار و ۵۰۰ تا سه هزار کارگر در معدن سنگرود فعالیت داشتند که براثر انحلال شرکت از آن اخراج یا به نحوی بازنشسته شدند درحالی‌که این معدن در همان سال‌ها، ظرفیت اشتغال‌زایی زیادی داشت و بسیاری برای ورود به شرکت در صف انتظار بودند.

سال ۱۳۹۴ بود که سازمان خصوصی‌سازی بحث انحلال معدن سنگرود را مطرح کرد و این معدن منحل شد و برای تسویه در اختیار اداره کل صمت استان قرار گرفت.

پای عدلیه به سنگرود باز شد

قیمت کارشناسی اموال و محدوده‌های معدن در آن زمان، رقم بسیار پایینی بود که پای خلیلی، رئیس‌کل وقت دادگستری استان را به معدن باز کرد. خلیلی دستور داده بود تا موقتاً همه اقداماتی که در این خصوص به‌عمل‌آمده بود، متوقف شود تا دوباره کارشناسی و ارزش اموال و منابعی که در این معدن قرار داشت، مشخص شود. رئیس‌کل دادگستری وقت همچنین دستور داده بود تا کسی حق برداشت یا انتقال اموال معدن را نداشته باشد.

مسؤولان صنعت، معدن و تجارت گیلان در راستای فعال شدن دوباره معدن سنگرود، تلاش‌های وافری انجام دادند اما این ممارست‌ها نتیجه‌بخش نبود.

دلایلی که مانع واگذاری سنگرود شد

تیمور پورحیدری، مدیرکل صمت گیلان تقریباً یک سال پیش در جمع خبرنگاران در خصوص فعال شدن دوباره معدن سنگرود گفته بود: «با توجه به زمان‌بر شدن فرآیند ارزیابی و اعلام نظر کارشناسان رسمی دادگستری و از طرفی سوابق نامطلوب واگذاری‌های انجام‌شده شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی در استان که موجب دغدغه افکار عمومی و مراجع قضایی و نظارتی شده، روند واگذاری معدن در سال‌های گذشته به نتیجه نرسیده است».

احیای سنگرود در حد نمایش

بالاخره، احیا معدن سنگرود در شهرستان رودبار، آرزوی هزاران نفر کارگر و خانواده آن‌ها بود که اسفندماه سال گذشته علیرغم هشت سال تعطیلی، مجدداً با استمرار مطالبه رسانه‌ها، عزم دولت و همچنین مساعدت‌های قضایی و حقوقی، به عرصه تولید برگشت اما با گذشت بیش از پنج ماه، هنوز خاک و سنگ و معادن سنگرود دست‌نخورده باقی‌مانده و از فعالیت معدنی در آن خبری نیست.

وعده احیای سنگرود از زبان مدیرکل صمت گیلان

تیمور پورحیدری، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان در آیین تجلیل از خبرنگاران، در پی پرسش خبرنگار فارس در خصوص تعطیلی معدن سنگرود رودبار گفته بود: «این معدن بعد از گذشت بیش از یک دهه تعطیلی در فراینده مزایده قرار گرفت و تحویل برنده مزایده شد اما در ادامه کار با اشکالاتی از طرف پیمانکار مواجهه شد».

پورحیدری وعده داده بود که معدن سنگرود قطعاً فعال خواهد شد اما اگر بهره‌بردار نتواند تعهدات خود را انجام دهد یقیناً برخورد قانونی خواهیم کرد.

واگذاری پرماجرا استخوانی در گلوی سنگرود

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد، واگذاری معدن اشتغال‌زا، تولید محور و ارز آفرین سنگرود همچنان در پیچ‌وخم‌های مبهم، سخت و پرماجرای واگذاری گیرکرده و با این زودی‌ها قصد باز شدن هم ندارد.

سعید اخلاقی، معاون صنعت و معدن صمت گیلان در گفتگو فارس با تائید اینکه هنوز معدن سنگرود فعال نشده، اظهار کرد: علیرغم اقدامات اولیه انجام‌شده به‌منظور شروع عملیات اجرایی و اکتشافی، به دلیل برخی مشکلات حقوقی در مورد درخواست برنده مزایده جهت شروع کار ابتدا در بخشی از محدوده وسیع معدن سنگرود که نیازمند تجدیدنظر در فرایند ارزش‌گذاری و پرداخت هزینه اموال غیرقابل انتزاع به بهره‌بردار قبلی و اخذ مصوبه از شورای عالی معادن هست، دچار مقداری وقفه شده است.

احتمال فسخ قرارداد برنده مزایده سنگرود وجود دارد

به گفته معاون صنعت و معدن صمت گیلان، پیگیری مستمر از طریق وزارت صمت و دبیرخانه شورای عالی معادن جهت تعیین تکلیف درخواست یاد شده است و در صورت‌عدم امکان اجابت آن، فسخ مزایده و اتخاذ تصمیم بعدی در حال انجام بوده که در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.

فعال شدن معادن اولویتی تعیین‌کننده در اقتصاد مقاومتی

در پی سیاست‌های مجدانه دولت سیزدهم به‌منظور فعال‌سازی ظرفیت‌های مغفول مانده استان در بخش‌های مختلف خصوصاً بخش معدن که مطابق رهنمودهای مقام معظم رهبری از اولویت تعیین‌کننده‌ای در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برخوردار بوده و حتی به‌عنوان یکی از جایگزین‌های درآمدهای نفتی از آن یاد برده می‌شود، بهره‌برداری از معادنی نظیر سنگرود از یکی از الزامات لاینفک است.

معدن زغال‌سنگ سنگرود یک ظرفیت عظیم در گیلان است که توجه به آن منجر به رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان می‌شود لذا انتظار است این معدن پس احراز صلاحیت دقیق هر چه سریع‌تر به بهره‌بردار جدید واگذار و عملاً فرایند بهره‌وری و ایجاد اشتغال در آن آغاز شود.

Share