معاون شرکت توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور:

قرارداد تجاری ساخت راه‌آهن رشت- آستارا در آستانه نهایی شدن | شروع عملیات قبل از پایان سال

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور گفت: مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت– آستارا تا ۵۰ درصد پیش رفته است و شروع عملیات ساخت تا پایان سال جاری خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، عباس خطیبی امروز درباره آخرین مراحل مذاکراه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا افزود: بعد از امضای موافقتنامه اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو کشور ایران و روسیه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور موظف به مذاکره با طرف روسی شد تا قرارداد تجاری نهایی شود.

وی با اعلام اینکه لازمه اجرایی شدن توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا نهایی شدن قرارداد تجاری آن است، توضیح‌داد: بهار امسال موافقتنامه اجرایی بین دو کشور مبادله شده است و در آن قرارداد تامین مالی پروژه از سوی روسیه است که پیش از اجرایی شدن آن باید قرارداد تجاری به سرانجام برسد. با تدوام مذاکرات بین تیم‌های فنی دو کشور هم اکنون قرارداد تجاری تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

خطیبی گفت: مدل قرارداد تجاری تا چند ماه آینده به سرانجام می‌رسد و طبق هدفگذاری، قبل از پایان سال ۲۰۲۳ شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی را خواهیم داشت.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل کشور بیان‌داشت: از اواخر اردیبهشت مذاکره برای انعقاد قرارداد تجاری آغاز شده و مسیر مذاکرات طوری طی می‌شود تا هر چه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

 ابرپروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابه‌جا خواهد کرد و بر این اساس می‌تواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.

قرار است راه‌آهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد می‌رسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.

Share