گوترش در آغاز نشست مجمع عمومی سازمان ملل:

شورای امنیت مطابق با دنیای امروز اصلاح شود | جهان هرچه بیشتر به یک شکست بزرگ نزدیک‌تر می‌شود

دبیرکل سازمان ملل در آغاز هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جهان ما پر از چالش است و به نظر می‌رسد که ما قادر به مقابله با آنها نیستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در آغاز هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: جهان چندقطبی به نهادهای چندجانبه جهانی نیاز دارد. ما با انبوهی از تهدیدات وجودی مانند بحران آب‌وهوایی و فناوری‌هایی مواجه هستیم که هنوز در یک انتقال آشفته به سر می‌برند.

او تاکید کرد: شورای امنیت سازمان ملل باید مطابق با دنیای امروز اصلاح شود و معماری مالی بین‌المللی باید از نو طراحی شود. اگر نهادهای سازمان ملل جهان را آن‌طور که هست منعکس نکنند، نمی‌توانیم به طور موثر به مشکلات رسیدگی کنیم.

گوترش افزود: اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل عمل کند، حق صلح تضمین خواهد شد.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که شکاف‌ها در داخل کشورها در حال افزایش است. دموکراسی در خطر است. استبداد در حال پیشروی است، نابرابری‌ها در حال افزایش است، رهبران جهان برای دستیابی به سازش در ساختن آینده مشترک «مسئولیت اجتماعی» دارند زمان یک سازش جهانی” فرا رسیده است. آنچه ما نیاز داریم عزم و اراده است. ما ملت‌های سازمان ملل، مصمم به پایان دادن به بلای جنگ، مصمم به تأیید مجدد ایمان به حقوق بشر، مصمم به حمایت از عدالت و احترام به قوانین بین‌المللی و مصمم به ارتقای پیشرفت اجتماعی و زندگی بهتر برای همه مردم هستیم.

گوترش گفت: راه‌های مثبت بسیاری وجود دارد که جهان در حال حرکت است و فرصت‌های جدیدی برای عدالت و تعادل در روابط بین‌الملل به ارمغان می‌آورد. چند قطبی به تنهایی نمی‌تواند تضمین کننده صلح باشد. جهان هرچه بیشتر به یک شکست بزرگ در سیستم‌های اقتصادی و مالی و روابط تجاری نزدیک‌تر می‌شود. زمان آن فرا رسیده که موسسات چندجانبه مبتنی بر واقعیت‌های اقتصادی و سیاسی قرن بیست و یکم که ریشه در برابری، همبستگی و جهان‌شمولی دارد، تجدید شود.

گوترش خواستار بازطراحی معماری مالی بین‌المللی به‌گونه‌ای شد که در خدمت «شبکه ایمنی جهانی برای کشورهای در حال توسعه» باشد. او خواستار اصلاحات عمیق در ساختار مالی بین‌المللی «ناکارآمد، منسوخ و ناعادلانه» شد، از جمله یک بسته نجات ۵۰۰ میلیارد دلاری در سال برای کشورهایی که بیشترین بدهی را دارند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، سخنان خود را با سیل فاجعه بار در لیبی که هزاران کشته بر جای گذاشت ادامه داد و گفت که آن‌ها قربانیان سال‌ها درگیری، قربانیان هرج و مرج اقلیمی، قربانیان رهبران دور و نزدیک هستند، که نتوانستند راهی برای صلح پیدا کنند.

گوترش قربانیان این فجایع اقلیمی را به قایق‌های تفریحی میلیاردرها مرتبط کرد و گفت: دنیای ما در حال بی‌قرار شدن است. تنش‌های ژئوپلیتیکی در حال افزایش است. چالش‌های جهانی در حال افزایش است و به نظر می‌رسد که ما قادر به پاسخگویی جمعی نیستیم.

دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: سدهای درنه در لیبی به دنبال سال‌ها جنگ و بی‌توجهی فروریخت و امواج همچنان اجساد را به خشکی می‌کشاند. درنه تصویری غم‌انگیز از وضعیت جهان ما را نشان می‌دهد، جایی که سیل نابرابری، بی‌عدالتی و ناتوانی در رویارویی با چالش‌ها وجود دارد. هزاران نفر در درنه لیبی در سیل بی‌سابقه جان خود را از دست دادند. کشته‌شدگان لیبی قربانیان سال‌ها درگیری و رهبرانی بودند که نتوانستند راهی برای صلح پیدا کنند.

او با اشاره با جنگ اوکراین گفت: جنگ در اوکراین نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی است و باعث تخریب و نقض حقوق بشر شده است. جنگ در اوکراین اثرات جدی و فراتر از کی‌یف دارد. همه ما برای تثبیت بازارها و تضمین امنیت غذایی به غذای اوکراینی، غذا و کودهای روسی نیاز فوری داریم.

دبیرکل سازمان ملل گفت: ما نباید در تلاش برای صلح عادلانه مطابق با منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تردید کنیم. ما باید همه ابزارها را برای کاهش رنج غیرنظامیان در اوکراین و خارج از آن دنبال کنیم و طرح دریای سیاه یکی از این راه‌ها است.

او همچنین در محکومیت حمله روسیه به اوکراین و پیامدهای مخرب آن، صریح‌تر از همیشه بود و گفت: اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور ملل متحد عمل کند، حق صلح تضمین می‌شود. وقتی کشورها این تعهدات را می‌شکنند، دنیایی از ناامنی برای همه ایجاد می‌کنند. جنگ، با نقض منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل، پیوندی از وحشت را ایجاد کرده است: زندگی‌ها نابود شده‌اند. نقض حقوق بشر؛ خانواده‌های از هم پاشیده؛ کودکان آسیب دیده؛ امیدها و رویاهای از بین رفته فراتر از اوکراین، جنگ پیامدهای جدی برای همه ما دارد.

او تاکید کرد: تنش‌های قدیمی در سراسر جهان تشدید می‌شود، در حالی که خطرات جدیدی در حال ظهور هستند.

گوترش در ادامه گفت: همه رهبران گرمای تغییرات آب و هوایی را احساس نمی‌کنند. تغییر اقلیم فقط تغییر آب و هوا نیست. تغییرات آب و هوایی زندگی را در سیاره ما تغییر می‌دهد. همه جنبه‌های دنیای ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این تنها آغاز کار است. ما به تازگی از گرم‌ترین روزها، گرم‌ترین ماه‌ها جان سالم به در برده‌ایم. هر قاره، هر منطقه و هر کشوری گرما را احساس می‌کند. اما من مطمئن نیستم که رهبران اصلاً آن گرما را احساس کنند. هنوز زمان برای حفظ افزایش دما در محدوده ۱.۵ درجه و توافق پاریس وجود دارد، اما این به گام‌های «جدی» برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیاز دارد. کشورهای گروه ۲۰ مسئول ۸۰ درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند. آن‌ها باید اعتیاد خود را به سوخت‌های فسیلی و زغال سنگ متوقف کنند.

او خواستار یک پیمان همبستگی اقلیمی شد که در آن همه تولیدکنندگان بزرگ گازهای گلخانه‌ای تلاش بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهند و کشورهای ثروتمندتر از اقتصادهای نوظهور با کمک مالی و فناوری برای انجام این کار حمایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: آفریقا ۶۰ درصد از ظرفیت خورشیدی جهان را در اختیار دارد اما تنها ۲ درصد از سرمایه گذاری‌های تجدیدپذیر را در اختیار دارد. او به طور خاص خواستار پایان دادن به زغال سنگ – تا سال ۲۰۳۰ برای کشورهای OECD و سال ۲۰۴۰ برای بقیه جهان شد.

گوترش گفت: در سرتاسر جهان، با توسعه تسلیحات جدید و خلع سلاح هسته‌ای در جهان، خطرات جدیدی ظهور می‌کنند. تهدیدات هسته‌ای همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد. نادیده گرفتن معاهدات و کنوانسیون‌های جهانی امنیت همه ما را کمتر می‌کند و مسمومیت دیپلماسی جهانی مانع پیشرفت در سراسر جهان می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل افزود: سودان در حال فرورفتن به جنگ داخلی تمام عیار است. میلیون‌ها نفر فرار کرده‌اند و کشور در خطر تجزیه شدن است. در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو، میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند و خشونت مبتنی بر جنسیت یک واقعیت وحشتناک روزانه است در کشوری که قرن‌ها از استثمار استعماری رنج می‌برد، امروز تحت تأثیر خشونت باندها قرار دارد و همچنان در انتظار حمایت بین‌المللی است. در افغانستان، ۷۰ درصد از جمعیت به کمک‌های بشردوستانه نیازمند است حقوق زنان و دختران به طور سیستماتیک نادیده گرفته می‌شود. در میانمار خشونت وحشیانه، بدتر شدن فقر و سرکوب و از بین بردن امیدها برای بازگشت به دموکراسی را شاهد هستیم.

او گفت: با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی به نظر می‌رسد جهان ناتوان از دور هم جمع شدن برای پاسخگویی به چالش‌های روزافزون جهانی است. او هشدار داد که حکومت جهانی در زمانی که نهادهای قدرتمند چندجانبه مدرن بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند، «در زمان گیر کرده است».

گوترش با تأمل در سالی که در آن سازمان ملل به دلیل اختلافات بر سر جنگ در اوکراین فلج شده بود، این تقسیمات را در یک زمینه گسترده‌ر قرار داد و گفت: اگر مؤسسات، جهان را آنطور که هست منعکس نکنند، نمی‌توانیم به طور مؤثر به مشکلات آن‌طور که هستند، رسیدگی کنیم. آن‌ها به جای حل مشکلات، در خطر تبدیل شدن به بخشی از مشکل هستند.

وی گفت: «شکاف بین قدرت‌های اقتصادی و نظامی و بین شمال و جنوب، شرق و غرب در حال عمیق‌تر شدن است».

او با بازگشت به موضوعی که در بسیاری از سخنرانی‌هایش برای سه سال یا بیشتر وجود داشت، گفت: ما در حال نزدیک‌تر شدن به یک شکست بزرگ در سیستم‌های اقتصادی و مالی و روابط تجاری هستیم.

او همچنین با قرار دادن هوش مصنوعی – چیزی که او آن را موضوعی ترس‌آور و وحشت‌آور توصیف کرد – در قلب دستور کار سازمان ملل، تأیید کرد که یک هیئت عالی رتبه را برای گزارش دادن به او در مورد پیامدهای آن تا پایان سال تعیین می‌کند. او یک نهاد جهانی جدید در زمینه هوش مصنوعی پیشنهاد کرد که می‌تواند منبع اطلاعات و تخصص برای کشورهای عضو، معادل پنل بین‌دولتی تغییرات آب و هوا باشد.

Share