صندوق بین المللی پول اعلام کرد:

روسیه صدرنشین پرداخت یارانه انرژی در جهان و رتبه ششم ایران

صندوق بین المللی پول می‌گوید دولت ایران سالانه ۷۰۰ همت یارانه به مصرف برق و بیش از ۲۴۰۰ همت یارانه به مصرف مشتقات نفتی اختصاص داده که ششمین پرداخت کننده بزرگ یارانه انرژی در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصر ایران، صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود درباره میزان یارانه‌های پرداختی انرژی در کشورهای جهان، ایران را با پرداخت نزدیک به ۶۳ میلیارد دلار (حدود ۳۱۰۰ همت) یارانه انرژی سالانه در رده ششم بیشترین پرداخت کننده یارانه انرژی در جهان قرار داده است.

صندوق بین المللی پول روز دوشنبه با انتشار گزارشی با استناد به آمارهای سال ۲۰۲۲، ایران را ششمین کشور پرداخت کننده یارانه سوخت‌های فسیلی در جهان دانست.

در این گزارش تاکید شده که ایران در سال ۲۰۲۲.۶۲. ۷ میلیارد دلار یارانه مستقیم به مصرف سوخت‌های فسیلی اختصاص داده است.

از این میزان یارانه پرداختی ۱۳.۹ میلیارد دلار به یارانه برق و ۴۸.۸ میلیارد دلار به یارانه انواع مختلف فراورده‌های نفتی و گازی اختصاص دارد.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۲۲ شش کشوری که به ترتیب با پرداخت ۶۷۳ میلیارد دلار یارانه مستقیم انرژی در صدر دنیا قرار دارند عبارتند از: روسیه، چین، اندونزی، کره جنوبی و عربستان سعودی و ایران.

میزان یارانه پرداختی این ۶ کشور برابر با نیمی از کل یارانه مستقیم انرژی در میان ۱۷۰ کشور بررسی شده جهان بوده است.

یارانه مستقیم یارانه‌ای است که دولت‌ها بنا به دلایل مختلف (با ارایه تخفیف و یا به طور رایگان) از دریافت مابه ازای پولی آن از شهروندان چشم می‌پوشند.

صندوق بین المللی پول میزان کل یارانه مستقیم انرژی در سال ۲۰۲۲ را ۱.۳ تریلیون دلار برآورد کرده در حالی که مجموع یارانه مستقیم و غیرمستقیم سوخت‌های فسیلی در سال گذشته میلادی را بیش از ۷ تریلیون دلار برآورد کرده است.

نمودار جهانی یارانه سوخت‌های فسیلی در ۸ سال گذشته/ منبع: صندوق بین المللی پول

این گزارش نوشته: در حالی که جهان در تلاش است تا گرمایش جهانی را به میزان ۱.۵ درجه سانتیگراد محدود کند و بخش‌هایی از آسیا، اروپا و ایالات متحده در تابستان امسال غرق در گرمای شدید هستند، یارانه‌های نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی در سال ۲۰۲۲ معادل ۷.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان بوده است.

این رقم بیش از هزینه‌ای است که دولت‌ها سالانه برای آموزش (۴.۳ درصد از درآمد جهانی) و حدود دو سوم هزینه‌های آن‌ها برای مراقبت‌های بهداشتی (۱۰.۹ درصد) است.

بر اساس گزارش صندوق: یارانه سوخت‌های فسیلی طی دو سال گذشته ۲ تریلیون دلار افزایش یافته است زیرا یارانه‌های مستقیم از بخش عرضه بیش از دو برابر شده و به ۱.۳ تریلیون دلار رسیده است.

Share