در پی انتشار گزارش دیارمیرزا؛

توضیحات راه و شهرسازی درباره اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گیلان

چنانچه قطعات موجود دارای مساحتی بیش از ۲۰۰مترمربع باشند، مساحت مازاد بر ۲۰۰ مترمربع می بایست به نرخ کارشناسی روز محاسبه و متقاضی بهای کارشناسی روز مازاد را بصورت نقد و دفعتاً واحده پرداخت و سپس انعقاد قرارداد واگذاری صورت پذیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، روز گذشته بود که دیارمیرزا، با توجه به اینکه شایعات زیادی درباره نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در گیلان به وجود آمده، از راه و شهرسازی گیلان خواستار ارائه توضیحات شفافی شده بود.

در همین راستا اداره کل و راه و شهرسازی گیلان با ارسال جوابیه ای نسبت به روشنگری در رابطه با موضوعات اقدام کرد.

مدیریت محترم پایگاه خبری دیار میرزا

با سلام و احترام
پیرو مطلب مندرج در پایگاه خبری دیار میرزا مورخ ۰۶/۲۱/ ۱۴۰۲ با کدخبر۸۰۶۰۴۶ با عنوان” ضرورت پاسخگویی راه و شهرسازی گیلان؛ ماجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده؛ زمینهایی که در گیلان واگذار نشد!” ضمن تشکر از آن مدیریت محترم درانتشار انتقادات و نیازمندیهای شهروندان عزیز، به اطلاع می رساند؛
در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۲۴/۸/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی مواد ۳ و ۴ قانون مذکور مبنی بر تعیین حدود تکالیف قانونی ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در ارتباط با واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط دارای ۳ فرزند و بیشتر و نحوه تخصیص اراضی به منظور اجرای طرح مزبور به استحضار مردم شریف استان گیلان می رساند :
۱) با عنایت به تقدم اختصاص زمین در راستای تحقق طرح نهضت ملی مسکن و محدودیت اراضی قابل واگذاری این اداره کل و ضرورت همکاری سایر ارگان ها و نهادهای دولتی در خصوص اجرای ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، اراضی اختصاصی الزاماً می بایست دارای سند تک برگ به نام سازمان ملی زمین و مسکن بوده و لذا همکاری بیش از پیش نهادها، سازمان ها و دوایر دولتی مندرج در قانون مذکور در نیل هر چه بهتر و سریعتر به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تاثیرگذار خواهد بود.
۲) اراضی تخصیصی می بایست فاقد معارض و پرونده حقوقی مفتوح در مراجع قضایی باشند.
۳) اراضی مورد نظر می بایست الزاماً دارای کاربری مسکونی بوده لذا اختصاص اراضی با کاربری های غیر از کاربری مسکونی دارای منع قانونی می باشد.
۴) حداکثر مساحت تخصیصی می بایست به میزان ۲۰۰ مترمربع منطبق با ضوابط حد نصاب تفکیک بر اساس طرح های جامع و تفصیلی شهری باشد.
۵) چنانچه قطعات موجود دارای مساحتی بیش از ۲۰۰مترمربع باشند، مساحت مازاد بر ۲۰۰ مترمربع می بایست به نرخ کارشناسی روز محاسبه و متقاضی بهای کارشناسی روز مازاد را بصورت نقد و دفعتاً واحده پرداخت و سپس انعقاد قرارداد واگذاری صورت پذیرد.
۶) ارزش کارشناسی روز قطعات تخصیصی به صورت خام می بایست کمتر از یازده میلیارد و هفتصد و بیست میلیون ریال باشد.

۷) در صورتی که ارزش قطعات تخصیصی بیش از یازده میلیارد و هفتصد و بیست میلیون ریال و کمتر از بیست و سه میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال باشد در این صورت می بایست به شرح ذیل عمل گردد:
الف) واگذاری قطعه زمین تخصیصی به صورت مشاعی حداکثر به دو خانوار واجد شرایط صورت پذیرد.
ب) در صورت عدم تمایل، متقاضی می بایست مابه التفاوت بهای کارشناسی روز ( بیش از یازده میلیارد و هفتصد و بیست میلیون ریال و کمتر از بیست و سه میلیارد و چهارصد و چهل میلیون ریال) را بصورت نقدی دفعتاً واحده پرداخت و سپس قرارداد واگذاری منعقد گردد.
۹) به منظور کشف قیمت، اخذ نظر کارشناس رسمی دادگستری و تصویب در هیئت نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن ضروری است.
۱۰) هزینه آماده سازی زمین های اختصاصی بعد از اخذ نظر کارشناسی و طی مراحل قانونی بصورت فروش اقساطی با ۲ سال تنفس و ۸ سال اقساط (اقساط بصورت سالانه و بدون کارمزد) در قالب تضامین قانونی از متقاضیان دریافت می گردد.
شایان ذکر است عملکرد این اداره کل در حوزه اجرای قانون حمایت از خانواه و جوانی جمعیت مشروحاً و مفصلاً در رسانه ملی و گفتگوهای ویژه خبری و نیز جراید محلی و استانی منتشر گردیده و قابل پیگیری و بازنشر می باشد.
از آنجایی که روح حاکم بر قانون مذکور ایجاد و تقویت روحیه نشاط و امید در جامعه است، پرهیز از انتشار اخبار ناقص و پرهیز از تشویش اذهان عمومی و دلسرد نمودن جوانان این مرز و بوم از عملکرد خادمین شان در مجموعه دولت ، مورد انتظار جدی همه ارکان نظام و از جمله این اداره کل می باشد.
لذا شایسته است به استناد ماده۲۳ قانون مطبوعات، متن فوق پس از وصول این جوابیه در همان صفحه منتشر گردد و در معرض دید مخاطبان قرار گیرد.

Share