مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان:

افزایش اعتبارات طرح محرومیت زدایی و صندوق توسعه ملی برای بازسازی و اصلاح شبکه توزیع آب شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در مصاحبه حضوری با بخش خبر شبکه باران؛ جهت بازسازی و اصلاح شبکه توزیع آب شرب در راستای ارتقاء کیفیت آب شرب اعتبارات طرح محرومیت زدایی و صندوق توسعه ملی افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، مازیار علی‌پور با حضور در بخش خبر ساعت ۲۰:۳۰ شبکه باران گیلان، روز سه شنبه ۷ شهریور ماه سال جاری، در خصوص عملکرد شرکت آبفا در حوزه آب و فاضلاب با مردم عزیز گیلان سخن گفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر پیشرفت در اجرای طرح جهاد آبرسانی، بیان داشت: طرح جهاد آبرسانی شامل ۷۱۱ روستا می‌باشد که ۸۵ روستا فاقد آب شرب سالم و بهداشتی بوده و ۶۲۶ روستا دارای تنش آبی هستند؛ جهت اجرای این طرح اعتباری بالغ بر یک هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان تعیین شده است که ۱۴۴ میلیارد تومان آن در سال گذشته تخصیص داده شده و برای امسال ۶۲۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده، این طرح تا به امروز ۳۰.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مازیار علی‌پور در ادامه با اشاره به مجمع خیرین آبرسان، گفت: در طرح محرومیت‌زدایی که طرحی بسیار عظیم است، ۷۰ هزار مترمربع زمین جهت احداث مخازن ذخیره آب شرب و موارد دیگی، مورد نیاز می‌باشد که تاکنون حدود ۲۰ هزار متربع زمین از سوی خیرین آبرسان اهداء شده است.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه خبری در خصوص کیفیت آب شرب و گله مندی برخی از مشترکین استان از کیفیت، اذعان داشت: در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ فاز دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت ۳ هزار لیتر بر ثانیه وارد مدار بهره برداری شد و جمع فاز اول و دوم این تصفیه خانه به ۶ هزار لیتر بر ثانیه افزایش یافت و شاخص بهره مندی در استان ۲ برابر شد؛ جهت ارتقاء کیفیت آب شرب به خصوص در بخش روستایی با افزایش اعتبارات طرح محرومیت‌زدایی و همچنین اعتبارات صندوق توسعه ملی، اجرای پروژه‌های اصلاح و تعویض لوله‌های فرسوده افزایش یافته است تا مردم عزیز از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند باشند.

وی افزود: طی سال گذشته پروژه اصلاح شبکه توزیع آب شرب در ۱۰۰ روستا اجرایی شد، پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری لوله‌گذاری و تعویض شبکه فرسوده حداقل در ۷۰ روستای دیگر انجام شود.

مجری برنامه خبری با اشاره به نارضایتی مردم املش از کمیت و فشار آب شرب در این شهرستان به خصوص مناطق بالا دست، از مدیرعامل شرکت آبفای گیلان خواست در این خصوص با مردم سخن گوید؛ علی‌پور بیان داشت: یکی از دلایل مهم مشکل آب شرب شهرستانهای رودسر و املش کاهش دبی رودخانه سفید آب است که ۲ سال پی در پی شاهدش هستیم، اما برای رفع مشکلات آبی این شهرستانها کلنگ زنی احداث مخزن ذخیره ۳ هزار مترمکعبی در شهرستان املش با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان انجام شد، این طرح در صورت تامین اعتبار ظرف ۲ سال به بهره برداری خواهد رسید، در سال جاری ۳.۵ میلیارد تومان جهت اجرای این طرح تخصیص داده شده است.

وی تصریح کرد: تا زمان اتمام این پروژه و رفع کامل مشکلات آبی این مناطق و روستاهای بالادست، آبرسانی به صورت سیار و حمل با تانکر جهت بهره مندی مردم انجام خواهد گرفت.

در ادامه مازیار علی‌پور به بحث جمع آوری بهداشتی فاضلاب در سطح استان پرداخت و گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهر رشت با ظرفیت ۶۳ هزار مترمکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری می‌باشد؛ اجرای طرح تاسیسات فاضلاب رشت از سال ۱۳۶۹ آغاز شد و تا به امروز با ۴۵۰ کیلومتر شبکه اصلی و فرعی، احداث ۳ ایستگاه پمپاژ، ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، ایستگاه پمپاژ چهارم با ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث می‌باشد.

وی افزود: اعتبار اجرای این طرح طبق فهرست بهای سال گذشته ۷ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان است در حالی که میزان اعتبار امسال حدود ۸۷ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۳۲۰ میلیارد تومان جهت اجرای طرح‌های فاضلاب استان هزینه شده است.

علی‌پور اظهار داشت: در راستای اجرای هر چه سریعتر طرح فاضلاب رشت، در سال گذشته با قرارگاه خاتم الانبیا قراردادی بسته شد که طی آن ۵ هزار میلیارد تومان جهت اجرای پروژه‌های فاضلاب تخصیص داده خواهد شد؛ علاوه بر این قرارداد، تفاهم نامه دیگری با اعتبار ۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان جهت اجرای طرح‌های فاضلاب در ۱۰ شهرستان بسته شده است.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان گفت: علاوه بر شهر رشت در ۱۰ شهرستان آستارا، تالش، فومن، صومعه سرا، انزلی، آستانه، سیاهکل، لنگرود، لاهیجان و رودسر پروژه توسعه شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب در حال اجرا می‌باشد؛ یکی از موارد مهم مطروحه در سفر ریاست محترم جمهوری به استان گیلان بحث ساماندهی به دو رودخانه زرجوب، گوهررود و آلودگی تالاب انزلی به واسطه ورود فاضلاب شهری به این بسترها بوده است؛ در همین راستا اجرای پروژه فاضلاب انزلی با سرعت هر چه تمام‌تر در بخش غرب انزلی با ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز در مدار بهره برداری قرار دارد و در بخش شرقی غازیان انزلی تصفیه خانه دوم با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب تصفیه فاضلاب در شبانه روز با ۸۱ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است؛ همچنین اجرای پروژه فاضلاب در شهرستانهای فومن و صومعه سرا که تالاب انزلی را تحت تاثیر قرار داده اند، آغاز و در حال اجراست.

Share